Punnitse ja Säästä -ketju punnitsi hinnat ja käänsi tuloksen voitolliseksi

Irtotuotemyyntiin erikoistunut Punnitse ja Säästä -ketju on alkuvuoden aikana vakiinnuttanut toimintansa ja kääntänyt huhtikuussa tuloksensa voitolliseksi. Isojen uudistusten myötä hintoja on tiputettu tuntuvasti ja hinnoittelua selkeytetty.

Hieman yli puoli vuotta on kulunut siitä, kun Punnitse ja Säästä -ketjun perustaja Juuso Siro tukijoineen osti tappiollisen ketjun konkurssipesältä takaisin itselleen. Tämän jälkeen ketju on kokenut kokonaisvaltaisen uudistuksen kaikilla avainalueella: ostossa, myynnissä, hallinnossa ja kauppiasyhteistyössä. Viime vuonna ketju teki 20 miljoonan euron liikevaihdon.

”Kaikkein suurin muutos kuluttajien näkökulmasta on se, että olemme laskeneet tuotteiden hintoja pysyvästi, jopa kolmanneksella. Samalla irtotuotteiden hintakategorioita on vähennetty 48:sta kahdeksaan. Tämä tekee ostosten tekemisestä helpompaa, kun asiakkaat voivat kerätä samaan pussiin useampia irtotuotteita. Ostotapahtumaa on helpotettu myös selkeämmällä tuotteiden uudelleensijoittelulla”, toimitusjohtaja Siro kertoo.

Ketjun hallinnossa parannuksia on tehty isoilla järjestelmämuutoksilla ja henkilökuntavahvistuksilla. Taloushallinnon johtoon on palkattu uusi, kokenut ammattilainen, Jari Ahonen (KTM, 53 v). Osto- ja logistiikkapuolella ketju luopui ulkoistuksista, ja siirsi koko logistiikan omaan haltuunsa uuteen keskukseen Pirkanmaalle Lempäälään, jonne tuli myös 12 uutta työpaikkaa. Logistiikkapäällikkö Ilkka Pihlajiston mukaan uusi logistiikkakeskus parantaa läpinäkyvyyttä, kustannustehokkuutta ja varaston kiertonopeutta sekä takaa, että myymälähyllyiltä löytyvät oikeat tuotteet. Myös kauppiasyhteistyö on selkeytynyt puolen vuoden aikana merkittävästi ja toimintaa jatkaa 40 myymälää, joista 34 toimii franchising-periaatteella.

”Nyt kun toiminta on saatu voitolliseksi, voimme keskittyä toiminnan edelleen selkeyttämiseen ja kasvattamiseen. Avaamme uusia myymälöitä, joista ensimmäisen saa Tornio kesäkuun lopulla. Lisäksi niin Helsinkiin kuin muillekin paikkakunnille on luvassa lisää avajaisuutisia heti kesän jälkeen”, Siro lupaa.

Lisätietoja: toimitusjohtaja Juuso Siro, puh. 045 660 6555 tai juuso@punnitse.fi

Punnitse ja Säästä -ketju

Punnitse ja Säästä -ketju tarjoaa 26 paikkakunnalla aineksia ja inspiraatiota ruoanlaittoon ja herkutteluun, erityisruokavaliotuotteita, luomutuotteita sekä terveellisiä välipaloja. Ketjuun kuuluu 34 franchising-myymälää ja 6 omaa myymälää. Punnitse ja Säästä ketjun liikevaihto vuonna 2015 oli noin 20 miljoonaa euroa ja ketju työllistää nyt noin 150 työntekijää. Ketjun omistavat sen vuonna 1997 perustanut Juuso Siro, Birch Venture ja sijoittajat. www.punnitse.fi

Punnitse ja Säästä – luonnonmukaista herkuttelua ja puhtaampia irtoruoka-aineita.