Puolet suomalaisista tyytymättömiä omaan painoonsa

Ylipainosta on kehittynyt yksi suomalaisten yleisimmistä terveysriskeistä.  Joka toinen suomalainen on ylipainoinen ja heistä jo noin viidennes on lihavia. Vaikka painonhallinnasta on tarjolla runsaasti tietoa, soveltaminen käytäntöön ontuu. Laihtuminen ja pysyvä elämäntapamuutos vaatii aikaa ja tukea lähipiiriltä.

Painostaan kiinnostuneista suomalaisista 34 prosenttia on melko tyytymättömiä ja 15 prosenttia erittäin tyytymättömiä painoonsa. Tiedot selviävät Terveystalon syksyllä 2012 teettämästä tutkimuksesta, jossa selvitettiin painonhallintaan liittyviä näkemyksiä ja toiveita palveluista. Kyselyyn vastasi 736 painonhallinnasta ja laihduttamisesta kiinnostunutta 18­-70 -vuotiasta suomalaista. Ainoastaan 7 prosenttia on erittäin tyytyväisiä painoonsa ja 44 prosenttia melko tyytyväisiä.

Kyselyyn vastanneista lähes 40 prosenttia laihduttaa ja kuudennes noudattaa dieettiä. Kolmanneksella painonhallinnasta kiinnostuneista se on jo pysyvä osa elämää. Neljännes heistä olisi halukas pudottamaan painostaan yli 10 kiloa ja kolmannes 5-10 kiloa.

Motivointia ja yksilöllisiä ratkaisuja

Laihduttajat haluavat pysyviä muutoksia ja yksilöllisiä ratkaisuja. Painonhallinnan motiiveiksi mainittiin hyvässä kunnossa pysyminen, terveysriskien pienentäminen, mukavampi elämä ja elämän laadun parantaminen.

Tutkimuksen mukaan painonhallinnasta kiinnostuneet suomalaiset eivät koe saavansa tarvitsemaansa apua kaupallisilta palvelutarjoajilta, koska palveluista ja niiden sisällöstä on jäänyt epäselvä kuva. Ruokaremontin sijaan he kaipaavat pysyviä muutoksia ja yksilöllisiä keinoja. Ohjelmalta kaivataan elämäntaparemonttia, yksilöllisen ja tavoitteellisen liikkumisen ohjausta, ravitsemusohjausta ja syömisen ohjausta. Tiedon ohella vastaajat toivovat uutta motivoivaa ja kannustavaa lähestymistapaa.

Yleisimmiksi onnistumisen esteiksi mainittiin tottumusten muuttaminen, ajan ja itsekurin puute sekä mieliteot.

-          Pysyvään painonhallintaan pääseminen ei koskaan ole helppoa ja yksin onnistuminen on haastavaa. Ammattilaisen säännöllinen neuvonta ja tuki yksilö- ja ryhmäohjauksessa lisäävät merkittävästi onnistumisen mahdollisuutta, kertoo Terveystalon ravitsemusterapeutti Anette Palssa.

Terveystalon PainonhallintaKlinikalla asiakkaan apuna on moniammatillinen tiimi.  Ravitsemusterapeutit, lääkärit, terveydenhoitajat, fysioterapeutit ja psykologian ammattilaiset tukevat potilasta kohti terveempää elämää ja hyvinvointia. Klinikan asiantuntijat suunnittelevat aina yksilöllisen, toimivan ja asiakkaan elämäntilanteeseen sopivan hoidon sekä tuen ja seurannan.

Designtutkimus, Jussi Fredrikson, jussi@designtutkimus.fi, puh. 040 525 5485

Terveystalo, ravitsemusterapeutti Anette Palssa, puh. 050 594 1762, anette.palssa@terveystalo.com

Terveystalo on Suomen suurin terveyspalveluyritys. Yhtiö tarjoaa monipuolisia terveys-, työterveys-, sairaanhoito- ja tutkimuspalveluja lähes 150 toimipaikassa eri puolilla Suomea. Terveystalon asiakkaita ovat yksityishenkilöt, yritykset ja yhteisöt, vakuutusyhtiöt sekä julkinen sektori. Terveystalo työllistää valtakunnallisesti lähes 7 000 terveydenhuollon ammattilaista. Vuonna 2011 Terveystalo investoi suomalaisten terveyspalvelujen kehittämiseen 118 miljoonaa euroa. www.terveystalo.com