Puolet ulkoilman epäpuhtauksista leviää sisälle – huono huoneilma tekee kesästä tukalan

Ulkoilmasta kantautuva katupöly ja muut saasteet pilaavat ilman myös sisätiloissa ja aiheuttavat hengitysoireita kodeissa ja toimistoissa. Huono sisäilma on Suomessa iso terveysriski, sillä ihmiset viettävät leijonanosan ajastaan neljän seinän sisällä. Ruotsalainen Blueair pyrkii helpottamaan huonosta ilmanlaadusta kärsivien elämää tehokkaan, kotikäyttöön suunnitellun Blue-ilmanpuhdistimen avulla.

Siitepöly, liikenteen pienhiukkaset ja naapurien tupakansavu sekä muut ilman epäpuhtaudet tekevät keväästä ja kesästä vaikeaa aikaa paitsi allergioista ja astmasta kärsiville, myös muille suomalaisille. Oireet vaivaavat usein sisätiloissakin, sillä suomalaisessa rakennuskannassa noin puolet ulkoilman epäpuhtauksista leviää sisälle. Epäpuhtauksille altistutaankin enimmäkseen juuri sisällä, sillä ihmiset viettävät noin 85 % ajastaan sisätiloissa.[1]

Huono sisäilma lisää allergikkojen ja astmaatikkojen oireita ja aiheuttaa myös muille esimerkiksi limakalvojen ärsytystä, väsymystä ja päänsärkyä.[2] Ilmiö kasvattaa kotikäyttöön suunniteltujen ilmanpuhdistuslaitteiden kysyntää. Kotien ja liikekiinteistöjen ilmanpuhdistusteknologiaan erikoistunut ruotsalainen Blueair pyrkii helpottamaan hengitysoireista kärsivien elämää tuomalla Suomen markkinoille tehokkaan ja tyylikkään Blue-ilmanpuhdistimen.

Blue on yksi markkinoiden tehokkaimmista ilman epäpuhtauksia keräävistä laitteista. Sen suorituskyvyn takana on luokkansa suurin, neljän neliömetrin suodatinpinta-ala ja erittäin tehokas tuuletin, joka kykenee kierrättämään ilmaa laitteen läpi peräti 620 kuutiometriä tunnissa, moninkertaisesti enemmän kuin vastaavat kilpailevat ilmanpuhdistimet. Bluen vakiosuodatin sieppaa ilmasta tehokkaasti esimerkiksi huone- ja siitepölyn, homeitiöt, sekä eläinperäisen hilseen. Lisävarusteena saatava aktiivihiilisuodatin poistaa ilmasta myös esimerkiksi tupakansavun ja muut epämiellyttävät hajut.

”Bluen yksinkertaisen kuoren alla on todellinen voimanpesä, joka pitää jopa 50 neliömetrin tilan puhtaana erilaisista sisäilman pölyistä ja allergeeneista, tupakansavusta, taudinaiheuttajista ja haitallisista kemikaaleista”, Blueairin perustaja ja toimitusjohtaja Bengt Rittri sanoo.

Suomessa laitetta ja sen lisävarusteita myy Gigantti 319 euron hintaan. Bluen tullessa myyntiin koivun siitepölykausi on päättymäisillään ja erilaisten heinäkasvien ja pujon siitepölykausi edessä, ja samalla lukuisat kesäänsä viettävät ihmiset altistuvat tunkkaiselle ja huonolaatuiselle sisäilmalle sekä mökeillään että kaupungissa.

Tehoa tyylistä tinkimättä

Yksi Bluen valttikorteista on ilmanpuhdistimille epätyypilliseen tapaan sen muotoilu. Puhdaslinjaisen laitteen alaosaa päällystää esisuodattimena toimiva vaihdettava kangaspinta, joka on saatavana sinisenä, keltaisena, pinkkinä sekä vaalean ja tumman harmaana, eli sopiva värivaihtoehto löytyy joka käyttötarkoitukseen. Bluen valmistukseen on käytetty kierrätettäviä materiaaleja, ja sen suodatin on biohajoava.

”Bluen tärkein hienous on siinä, että se tarjoaa hintaansa nähden enemmän ilmanpuhdistustehoa kuin vastaavat kilpailevat tuotteet. Silti laitteen tyylikkyydestä ole jouduttu tinkimään lainkaan”, Rittri kertoo.

”Tavallisen koti- ja mökkikäytön lisäksi laite soveltuu hyvin esimerkiksi opiskelijan asuntoon tai päiväkoteihin. Lisäksi se on erinomainen tapa muistaa kesän hääpareja hyödyllisellä lahjalla, joka parantaa unenlaatua ja hyvinvointia.”

Bluen muotoilun taustalla on ruotsalainen Elin Ward. Laite palkittiin kuluvan vuoden alussa arvostetussa kansainvälisessä GOOD DESIGN -muotoilukilpailussa.

Mediayhteydet:
David Noble, Global Head of PR, david.noble@blueair.se, +44 7785 302 694

Blueair
Blueairin tuotteet parantavat sisäilman laatua kodeissa ja toimistoissa yli 50 maassa. Niiden suunnittelun etusijalla ovat laatu, energiatehokkuus ja ympäristön huomioiminen. Blueairin ilmanpuhdistimet sieppaavat huoneilmassa liikkuvat allergeenit, astman aiheuttajat, virukset, bakteerit ja muut epäpuhtaudet hiljaisesti mutta tehokkaasti. blueair.com/fi

[1] Terveyden ja hyvinvoinnin laitos: Sisäilma

[2] Hengitysliitto: Hiukkasmaiset ja kaasumaiset epäpuhtaudet