Puujakkaran matka ideasta kansainvälisille markkinoille

Maailmankuulu italialainen designyritys Riva1920 otti tuotantoonsa suomalaisen suunnittelijan Tapio Anttilan Flux-jakkaran. Yhteistyö syntyi Anttilan osallistuttua Finpron design-yritysten vientirenkaaseen.

Tapio Anttila osallistui viiden muun suomalaisen designyrityksen kanssa Finpron Design Finland Milano -vientirenkaaseen.

– Tavoitteeni oli päästä yhteistyöhön Riva1920:n kanssa, koska tuotteeni sopivat tyyliltään ja arvoiltaan juuri heidän mallistoonsa.

Riva1920 teki jo päätöksen ottaa Flux-jakkaran tuotantoonsa. Jakkara lanseerataan Milanon designmessuilla huhtikuussa 2013.

Vientirenkaan tavoitteena oli edesauttaa suomalaisia yrityksiä kansainvälistymään avaamalla kontakteja Italian markkinoilla. Vuosina 2010–2012 renkaaseen osallistui Anttilan lisäksi Johanna Gullichsen Textile Craft & Design, Pentagon Design, Pure Design, Teollisuuden Ystävät ja SAAS Instruments.

– Saimme yrityksille yhteensä 52 tuote-esittelyä. Näistä esittelyistä 32 kanssa jatkettiin keskustelua ja tuotekehitystä. Tällä hetkellä tuotantoon on päässyt jo kaksi tuotetta, joista toinen on Tapio Anttilan jakkara, kertoo Finpron seniorikonsultti Elina Puszkarzewicz.

Ideasta tuotteeksi

Vientirenkaan vetäjänä toimi suomalaisen ja italialaisen sisustusalan asiantuntija ja mm. Alessin muotoilujohtajana työskennellyt Kristiina Lassus. Lassuksen kautta yritykset saivat kontakteja ja tapaamisia italialaisiin maailmankuuluihin designyrityksiin.

– Lähestymistapamme oli yrityslähtöinen. Pohdimme missä ovat kunkin designyrityksen vahvuudet ja toisaalta mitä kontaktoidut italialaisyritykset tarvitsevat, Lassus kuvailee.

– Tuotteen matka ideasta tuotantoon on pitkä ja haasteellinen. Voi kestää jopa kolme vuotta ennen kuin tuoteideat pääsevät markkinoille, siksi usean yrityksen osalta konkreettisia tuloksia vielä odotellaan. Monella on yhteistyöhanke kesken ja toivommekin näkevämme pian lisää uusia tuotteita, Lassus kertoo.

Menestystuote syntyy puoliksi vahingossa

Lassuksen mukaan Italialaisessa tuotesuunnittelussa etsitään yksilöllisyyttä ja innovatiivisia ratkaisuja, standardituotteet eivät säväytä.

– Se mistä menestystuote syntyy, onkin monimutkaisempaa. Yleensä ikonituote syntyy puoliksi vahingossa, eikä laskelmoinnin tuloksena. Valmista reseptiä ei ole kenelläkään, muutenhan tätä tekisivät kaikki, Anttila naurahtaa.

Anttilan mukaan jo pääsy Italian markkinoille on suomalaiselle designyritykselle iso askel.

– Jos onnistut lyömään läpi Italiassa, markkina-alueenasi on koko maailma, tiivistää Anttila.

Yhteystiedot:
Elina Puszkarzewicz, seniorikonsultti, Finpro, puh. + 358 40 343 3349, elina.puszkarzewicz(a)finpro.fi
Tapio Anttila, sisustusarkkitehti ja muotoilija, Tapio Anttila Design, puh. +358 40 5212606, tapio(a)tapioanttila.com
Kristiina Lassus, muotoilukonsultti ja suunnittelija, puh. +39 338 145 3500, info(a)kristiinalassus.com
Outi Torniainen, viestintä- ja markkinointijohtaja, Finpro, puh. + 358 40 5121 375, outi.torniainen(a)finpro.fi

Finpron vientirengas
Finpron vientirenkaan avulla suomalaiset pk-yritykset voivat luotettavasti, kustannustehokkaasti ja pienellä riskillä ottaa ensimmäiset askeleet uusille markkinoille. Yrityksille muodostuu vientirenkaan toiminta-aikana realistinen käsitys markkinoiden mahdollisuuksista ja potentiaalisista asiakkaista, ja samalla ne solmivat ensimmäiset kontaktinsa kohdemaahan.

Vientirenkaan yrityksillä on käytössä yhteisesti valittu vientipäällikkö ja apunaan Finpron asiantuntijat, jotka ohjaavat toimintaa. Vientirenkaan muodostavat 4–6 yritystä, joilla on toisiaan täydentäviä tuotteita ja palveluita. Finprolla on jatkuvasti käynnissä tai suunnitteilla 20–30 aktiivista vientirengasta eri toimialoilta kaikkialla maailmassa. Lisätietoja: http://www.finpro.fi/vientirenkaat

Finpro
Finpro on kansallinen suomalaisyritysten vientiä ja kansainvälistymistä edistävä ja ulkomaisia investointeja Suomeen hankkiva organisaatio. Finpro edistää asiakkaidensa kansainvälistä kasvua ja menestystä auttamalla niitä olemaan oikeilla markkinoilla oikeaan aikaan kilpailukykyisillä tuotteilla, palveluilla ja konsepteilla.

Finpro verkostoituu asiakkaidensa ja yhteistyökumppaneidensa hyödyksi paikallisesti ja kansainvälisesti. 400 asiantuntijaamme työskentelee 69 toimipisteessä lähes 50 eri maassa. Yrityksille tehtävien toimeksiantojen lisäksi Finpro hallinnoi merkittäviä kansainvälisiä hankkeita kuten puhtaan teknologian Cleantech Finland, Future Learning Finland ja FinNode. www.finpro.fi