Pyhät Polut siirtyvät suksille ja vesille

Pyhät Polut –vaellukset saivat loistavan vastaanoton viime kesänä.  Nyt on aika avata uusia reittejä. Helmikuun 24. päivä starttaa ensimmäinen Pyhät Polut -hiihtovaellus välillä Joensuu-Valamo-Lintula-Enonkoski.  Seitsemän päivän vaelluksen aikana vieraillaan muun muassa Valamon ja Lintulan luostareissa, Heinäveden kirkossa ja hiihdetään kansallispuiston maisemissa.

Ensi kesä tuo niin ikään uutta tulleessaan.  Kesällä järjestetään ensimmäiset Pyhät Polut -melontavaellukset. Onhan melonta luonnollinen liikkumismuoto Saimaan vesistöissä.  Entisaikaan kirkkomatkat tehtiin yleisesti vesitse.  Heinäkuun koemelonnat suuntautuvat Savonlinnan eteläpuolella sijaitsevalle Pihlajavedelle ja sen kauniiseen saaristoon, Linnansaaren sekä Koloveden kansallispuistoihin. Majoituspaikkoina käytetään Saimaan alueen kansanopistoja ja kristillisiä kurssikeskuksia. Kaikkien melontareittien päätepisteenä on Enonkoski.

Viime kesän huippusuositulla Imatra-Enonkoski välillä vaelletaan myös lyhempi, viiden päivän, reitti Punkaharju-Enonkoski. Matka alkaa kansallismaisemista Punkaharjulta ja jatkuu kirkkoveneellä Kerimäelle ja sieltä kävellen muun muassa luontopolkuja pitkin Enonkosken kirkkoon.

Pyhiinvaellus vaikuttaa ihmiseen ja maantieteeseen

Kesän 2010 Pyhät Polut -vaelluksen ryhmänjohtajana toimineen, pyhiinvaellusta tutkineen pastori Panu Pihkalan mukaan pyhiinvaellus on ollut ja on yhä edelleen pitkälti ”muutosmatka”. Ihminen ei ole sama palatessaan kuin lähtiessään. Vaellusten suosio kertoo nykyajan ihmisen suuresta kaipuusta hiljaisuuteen, rauhaan ja jopa muutokseen.

Pyhät Polut ry:n yhteistyökumppani Liisa Väisänen (FT) on perehtynyt pyhiinvaelluksiin sekä tutkijan ominaisuudessa että käytännössä lukuisia reittejä itse kulkien useissa Etelä-Euroopan kohteissa.  Väisäsen mukaan Euroopan kartta on muovautunut pitkälti pyhiinvaellusreittien varrelle. Roomaan, Espanjaan ja Israeliin vievien teiden solmukohtiin on ajan saatossa muodostunut kaupunkeja pyhiinvaeltajien majoitus- ja ruokailutarpeita täyttämään.

Pyhä Polut ry

Pyhät Polut ry on perustettu joulukuussa 2009. Nyt jäseniä on jo lähes 150.

Pyhät Polut ry:n kantava ajatus on tarjota ihmisille mahdollisuus levätä ja voimaantua sekä henkisesti että fyysisesti kauniissa suomalaisissa maisemissa.  Luonnon keskellä on hyvä tutkia itseään, ihmissuhteitaan ja jumalasuhdettaan.

Vaellus on vaellusta sisäänpäin, ulospäin ja ylöspäin. Hiljaisuus, rauha, sana ja sauna tuovat virkistystä. Sielu lepää ja ruumis vahvistuu. ”Testivaellusten suosio on osoitus siitä, että ihmiset kaipaavat yhä enemmän henkisen ja fyysisen hyvinvoinnin yhdistäviä kokemuksia. Juuri tähän tarpeeseen Pyhät Polut vastaa”, sanoo yhdistyksen puheenjohtaja, rovasti Veli-Matti Hynninen.

Lisätietoa:

Veli-Matti Hynninen, Pyhät Polut ry, puheenjohtaja, puh. 0400-214 971,