Raisio, Kone ja Huhtamäki Helsingin pörssin parhaat kokonaistuotossa

Raisio kiilasi Koneen ohi Helsingin pörssin kärkeen vuosien 2008–2013 kokonaistuotolla mitattuna. Kolmossijalle ylsi reippaan nousun tehnyt Huhtamäki. Tulokset käyvät ilmi Boston Consulting Groupin tuoreesta Value Creators -tutkimuksesta.

– Erot kärkikymmenikössä ovat suuret. Vain kahdella yrityksellä kokonaistuotto ylsi vuositasolla yli 20 prosenttiin. Yli 15 prosentin vuotuisen kokonaistuoton saavutti viisi yhtiötä. Pitkän aikavälin tuotossa on tapahtunut selvä käänne parempaan myös Suomessa haastavasta taloustilanteesta huolimatta. Joukossa on joitain erinomaisia suorituksia, Boston Consulting Groupin partneri Teemu Ruska kommentoi tutkimustuloksia.

Vuosina 2008–2013 Helsingin pörssin suurista yrityksistä parhaiten pärjäsi Raisio, jonka kokonaistuotto oli keskimäärin yli 24 prosenttia vuodessa. Kakkoseksi tullut Kone ylsi sekin hyvään tulokseen, ja sen kokonaistuotto oli keskimäärin runsaat 23 prosenttia. Huhtamäen kokonaistuotto-prosentti oli hivenen alle 17 prosenttia. Vuodessa yhtiö nosti listasijoitustaan komeat 11 pykälää.

– Raisio ja Huhtamäki kipusivat uusina yrityksinä Suomen TOP10-listalle. Molemmat yritykset ovat tehneet menestyksekkäästi strategisen käännöksen, ja keskittyneet onnistuneesti perustekemiseen, Ruska sanoo.

Kokonaistuottolaskelmassa on huomioitu sekä osakekurssin kehitys että osakkaille maksetut osingot vuoden 2008 alusta syyskuun loppuun 2013.

Ruotsi voittaa vertailussa

Pohjoismaisessa vertailussa suomalaisyritysten tulokset jäivät edelleen keskimäärin muista maista. Suurten ruotsalaisten pörssiyhtiöiden keskimääräinen kokonaistuotto oli 8 prosenttia, kun suomalaisilla vastaava lukema oli 2 prosenttia. Norjassa keskimääräinen kokonaistuotto oli 4 prosenttia. Pohjoismaiden parhaiten menestyneen kärkikymmenikön ensimmäiset sijat menivätkin norjalaisille ja ruotsalaisille, Raision ja Koneen ponnistaessa sijoille 7 ja 8.

– Suomen keskiarvoa laskee se että suhteessa suurempi osa tutkimuksessa mukana olleista 36. suomalaisyrityksestä on haastavilla toimialoilla. Etenkin Ruotsista löytyy suhteessa huomattavasti muita pohjoismaita enemmän korkeaan yli 10 % vuosituottoon yltäneitä yrityksiä, Ruska huomauttaa.

Boston Consulting Groupin globaalissa Value Creators -tutkimuksessa kolme suomalaisyhtiötä nousi alojensa kärkikymmenikköön. Sampo oli vakuutussektorin Top Ten -ryhmässä kakkosena, Huhtamäki metsäteollisuustuotteiden ryhmässä viidentenä ja Kone konepajasektorin ryhmässä kakkosena.

– Vaikkakin kannattava kasvu on keskimäärin tärkein pitkän aikavälin arvonluonnin keino, on listalle noussut myös matalamman riskitason omaavia, vahvoja osingon maksajia, Ruska sanoo.

TOP10 suuret suomalaiset pörssiyritykset 2008–2013 (kokonaistuotto % p.a.)

1. Raisio 24,3 %
  2. Kone 23,1 %
  3. Huhtamäki 16,9 %
  4. Sampo 16,0 %