Raivaa painonhallinnalle aikaa kalenterista

Painonhallinnasta on tarjolla tietotulva, mutta silti ylipainoisten suomalaisten määrä kasvaa tasaiseen tahtiin. Tiedon ohella painonhallintaan tarvitaan roima annos motivaatiota ja pysyviä muutoksia elämäntapoihin. Taisteluun kiloja vastaan liittyy myös paljon myyttejä, jotka elävät vahvassa ja voivat viedä harhaan.

Suurin este painonhallinnalle on Terveystalon ravitsemusterapeutti Anette Palssan mukaan aika. Työn, nukkumisen ja perheen harrasteiden ohella riittävän ajan löytyminen voi paljastua yllättäväksi haasteeksi.

-          Pysyvään elämäntaparemonttiin tarvitaan kalenterista aikaa varsinkin alkuvaiheessa. Kun päivittäiset rutiinit asettuvat kohdalleen, tilanne on jo toinen, kuvailee Palssa.

Ravinnosta, liikunnasta ja erilaisista dieeteistä löytyy runsaasti tietoa, mutta sen vieminen käytäntöön ei aina onnistu. Ydin on ymmärtää, miksi ja missä tilanteissa syöminen riistäytyy käsistä ja mitä vaikutuksia esimerkiksi sokerin syömisellä on vartalolle.

Ylipainon taustalla voi olla myös muu syy kuin syöminen, jolloin avuksi voidaan tarvita esimerkiksi psykologia. Masennus, stressi tai muut mielialaan vaikuttavat tapahtumat voivat olla taustalla jatkuvaan syömiskierteeseen.

Ruokaan liittyy sosiaalisuus ja ruuasta puhutaan paljon mediassa. Syöminen ja ruokakulttuuri myös jakavat ihmiset erilaisiin ryhmiin. Trendit näkyvät ravinnossa ja vaikuttavat kuluttajien valintoihin hyvässä ja pahassa.

Painonhallintaan liittyy paljon erilaisia myyttejä, jotka voivat ohjata väärään suuntaan

Tavallisimpia ovat seuraavat väitteet:

Liikkuja voi syödä mitä vaan

Painonhallinta perustuu päivittäiseen energian saantiin ja kulutukseen. Liikunta tukee painonhallintaa, mutta sen ohella tarvitaan ruokaremonttia. Liikunnan lisääminen ei yksin riitä painonhallintaan. Jokaisen painonpudottajan on hyvä tietää, mikä on oma päivittäinen energiantarve ja mitä se tarkoittaa käytännössä ruuan määrässä.

Vain tarkalla dieetillä voi laihtua

Laihduttaja ei tarvitse erillistä dieettiä, vaan tavallinen perusruokavalio sopii hyvin. Tärkeintä on ymmärtää ruuan määrän ja laadun vaikutus päivittäiseen energian saantiin.

Painonpudottaminen edellyttää tiettyjen ruoka-aineiden välttämistä

Painonpudottajan kannattaa välttää runsaasti energiaa sisältäviä ruoka-aineita. Mikään ruoka-aine ei kuitenkaan ole ehdottomasti kielletty.

Ruoka-ajoilla ei ole väliä

Periaatteessa näin on, sillä päivittäin ruuasta saatava energiamäärä ratkaisee. Jotta nälän tunne pysyisi hallinnassa, kannattaa säännöllisistä ruoka-ajoista pitää kiinni. Tärkeintä on kuunnella omaa kehoaan. Paino putoaa, kun syö vähemmän kuin kuluttaa.

Terveystalo, ravitsemusterapeutti Anette Palssa, puh. 050 594 1762, anette.palssa@terveystalo.com

Terveystalo on Suomen suurin terveyspalveluyritys. Yhtiö tarjoaa monipuolisia terveys-, työterveys-, sairaanhoito- ja tutkimuspalveluja lähes 150 toimipaikassa eri puolilla Suomea. Terveystalon asiakkaita ovat yksityishenkilöt, yritykset ja yhteisöt, vakuutusyhtiöt sekä julkinen sektori. Terveystalo työllistää valtakunnallisesti lähes 7 000 terveydenhuollon ammattilaista. Vuonna 2011 Terveystalo investoi suomalaisten terveyspalvelujen kehittämiseen 118 miljoonaa euroa. www.terveystalo.com