Raumalainen Satatuote mukana ikonisen ruotsalaisbrändin pakkaussuunnittelussa

Ruotsalaisbrändi ABSOLUT päätti toteuttaa lahjapakkauksensa suunnittelun suomalaisvoimin Suomen markkinoille. Satatatuote oli tärkeässä roolissa työn toteutuksessa Pentagon Designin johtamassa hankkeessa.

Pakkauksen suunnittelusta vastannut Pentagon otti Satatuotteen kumppaniksi vastaamaan pakkauksen sisäosan toteutuksesta.

”ABSOLUT on yksi maailman arvostetuimpia ja näkyvimpiä alkoholibrändejä. Brändin vahvasta maineesta tuli ensin kylmä hiki, mutta myös tarve saada linjakkaasti kiinnostavaa ja uutta näkökulmaa aiheeseen. On hienoa, että pakkauksen koko suunnittelu ja toteutus saatiin aikaiseksi suomalaisvoimin”, kertoo lahjapakkauksen suunnittelutoimeksiannosta vastannut Design Director Sauli Suomela Pentagon Designista.

”ABSOLUTIN vahva brändi näkyi projektissa mukana olleiden ja erityisesti Pentagonin rautaisena ammattitaitona. Vastasimme siitä, että pakkauksen muovinen sisäosa saatiin tuotantokelpoiseksi”, lisää Satatuotteen tuotekehityspäällikkö Kalle Rintanen.

Suurten brändien kanssa työskentely ei ollut Satatuotteelle uutta. Asiakkaina on muun muassa Nokia, Fazer ja Sanofi-aventis.

”Yhteistyö ABSOLUT-pakkauksen suunnittelussa oli erittäin sujuvaa. Pentagon oli miettinyt kokonaisuuden hyvin pitkälle, joten aika suunnittelusta tuotantoon oli lyhyt”, Rintanen kiittelee.

Selkeä, rohkea ja ennakkoluuloton

Lahjapakkauksen suunnittelussa lähdettiin liikkeelle ABSOLUTIN pullon tutusta hahmosta, ajatuksena nostaa pullo uudella tavalla esiin hyllyrivistöstä.

”Suunnittelumme on aina asiakaslähtöistä ja perustuu usein arjen pieniin oivalluksiin. Selkeys ja tarkoituksenmukaisuus toistuvat ratkaisuissamme. Parhaan lopputuloksen kannalta turhat sivupolut on karsittu pois”, Suomela kertoo.

Työn onnistumisesta kertoo, että suomalaisten suomalaisille suunnittelema pakkaus haluttiin käyttöön myös Baltian markkinoille.

Kuva pakkauksesta löytyy täältä.

Sauli Suomela, Design Director, Pentagon Design: sauli.suomela@pentagondesign.fi,

010 843 5502

Kalle Rintanen, Tuotekehityspäällikkö, Satatuote: kalle.rintanen@satatuote.fi,

010 833 6409