SAP: Liiketoiminta-analytiikka etenee suurin harppauksin

Uusi muistiteknologia mullistaa liiketoiminta-analytiikan nostaen käsittelynopeudet jopa satakertaisiksi.

Liiketoiminta-analytiikan markkinoiden ennustetaan kasvavan kymmenellä prosentilla kuluvana vuonna, kertoi SAP:n EMEA-alueen Business Intelligence -johtaja Waldemar Adams suomalaisyleisölle viime torstaina.

Taantuman aikana yritysten investointeja liiketoiminta-analytiikkaan supistettiin, mutta nyt ala on selkeässä kasvussa.  Osansa tähän tuovat myös uudet läpimurrot muistiteknologian saralla.

”Muistinvarainen liiketoiminta-analytiikka ja uudet analyyttiset laitteet muuttuvat radikaalisti yksinkertaisemmiksi, nopeammiksi ja joustavammiksi.  Rajat tiedonhallinnan, business intelligencen, suorituskyvyn hallinnan ja liiketoiminnan sovelluksien välillä alkavat hämärtyä. Tämä luo mahdollisuuden seuraavan sukupolven sovelluksille, jotka räätälöidään entistä käyttäjälähtöisemmin liiketoiminnan tarpeisiin”, Adams totesi.

Yksi yritysten keskeisimmistä haasteista, koosta tai toimialasta riippumatta, on analysoida jättimäistä tiedon määrää ja valjastaa se liiketoiminnan kehittymiseen. Yritykset tarvitsevat välitöntä pääsyä tietoon ja analyyseihin reagoidakseen nopeasti muuttuviin markkinoihin. SAP on itse kehittänyt muistinvaraista teknologiaansa uuteen SAP HANA -ohjelmistoonsa, joka on optimoitu SAP:n johtavien laitteistokumppanien tarjoamaan.

Muistinvaraisuutta hyödyntävä teknologia kykenee nopeuttamaan prosesseja huomattavasti. Adams kuvasi laskutoimituksiin liittyviä etäisyyksiä antamalla arkisen esimerkin kilometreissä.

”Mikäli tämä rakennus olisi välimuisti ja yksi muistisykli vastaisi kilometrin matkaa, keskusmuisti sijaitsisi sadan kilometrin päässä ja kovalevy planeetta Marsin tienoilla. Ajatellaanpa kokkia, joka tarvitsee ainekset keittiöönsä. Hän olisi aiemmin joutunut hakemaan aineksensa Marsin tienoilta, sen sijaan että olisi saanut kokonaisen supermarketin keittiöönsä.”

Muistinvaraisuus mahdollistaa aiempaa suurempiin massoihin perustuvat uudenlaiset toimintamallit, esimerkiksi tunnin välein suoritettavat sähkömittarilukemat aiemman kuukausittaisen suorituksen sijaan.

Adams havainnollisti kasvaneita nopeuksia antamalla myös konkreettisen esimerkin todellisesta asiakascasesta: Aiemmin asiakkaan noin 1,8 miljoonan maksumuistutuksen ajo kesti 77 minuuttia. SAP HANA:n myötä tähän kului enää 13 sekuntia.

Marika Auramo
Country Sales Manager
SAP Finland Oy

SAP on maailman johtava liiketoimintaratkaisujen* toimittaja. SAP tarjoaa sovelluksia ja palveluita, joiden avulla kaikenkokoiset yritykset yli 25 toimialalla voivat menestyä paremmin. SAP:llä on yli 109 000 asiakasta yli 120 maassa. SAP on listattu useissa eri pörsseissä, muun muassa Frankfurtin ja New Yorkin pörsseissä. Lisätietoja www.sap.com/finland

*SAP määrittelee liiketoimintaratkaisuihin kuuluviksi toiminnanohjausjärjestelmät ja niihin liittyvät sovellukset.