SAP taistelee Euroopan nuorisotyöttömyyttä vastaan

Ohjelmistoyhtiö SAP:n ja EU-komissaari Neelie Kroesin tänään julkistama Academy Cube -hanke opettaa 100 000 nuorelle aikuiselle työelämässä tarvittavaa it-erikoisosaamista. Lisäksi hanke tuo nuoret ja alan yritykset yhteen.

Euroopan digitaalisesta kehityksestä vastaava komissaari Neelie Kroes ja ohjelmistoyhtiö SAP:n toinen toimitusjohtaja Jim Hagemann Snabe julkistivat tänään CeBIT-messuilla Hannoverissa nuorten aikuisten työllistymistä tukevan Academy Cube -hankkeen. Se keskittyy tarjoamaan yliopistoista valmistuneille matemaattis-luonnontieteellisten sekä teknisten alojen osaajille työelämässä vaadittavia it-erikoistaitoja. Lisäksi hankkeen tarkoituksena on ohjata koulutustaan vastaavaa työtä etsiviä eurooppalaisia nuoria ja it-alan yrityksiä yhteen.

"Nuorisotyöttömyys on Euroopan vakavimpia ongelmia. Sekä yritysten, instituutioiden että valtioiden on panostettava sen ratkaisemiseen", sanoo SAP:n toinen toimitusjohtaja Jim Hagemann Snabe. "Yhä useammat koulutetut eurooppalaisnuoret ovat vailla työtä. Samaan aikaan it-alalla on jatkuvasti kasvava pula osaavasta työvoimasta. Academy Cuben tarkoituksena on tarjota 100 000 nuorelle työnhakijalle erityistaidot, joita it-sektorin ja tekniikan alan työtehtävät edellyttävät."

Academy Cube -hankkeen ytimessä on pilvipohjainen, etäopetukseen ja työnhakuun tarkoitettu verkkoalusta, jonka kautta tarjottavilla kursseilla työntekijät pystyvät täydentämään osaamistaan. Korkeatasoinen ja vakiomuotoinen opetus antaa myös työvoimaa etsiville yrityksille varmuuden työnhakijoiden osaamistasosta.

Hanke painottuu alkuvaiheessa Etelä-Euroopan maihin, joissa nuorisotyöttömyysaste on paikoin jopa yli 50 prosenttia. Lisätietoja Academy Cube -hankkeesta on saatavilla osoitteessa www.academy-cube.eu.

SAP Nordics

Director Integrated Communications
Susanne Kapfer
T: +46 (0)8 587 700 00