Scandic Hotels täyttää 50 vuotta

Scandicin 50-vuotispäivää juhlitaan tulevana viikonloppuna ketjun jokaisessa hotellissa ympäri Eurooppaa. Suomessa Scandic on toiminut 15 vuotta. 50 vuodessa hotelliketju on laajentunut suuresti ja vaikuttanut koko hotellialaan niin Pohjoismaissa kuin kansainvälisestikin. Tällä hetkellä ketjuun kuuluu Euroopassa 155 hotellia.

Ihmiset vaativat hotellielämykseltä aiempaa enemmän. Scandic-ketjun ensimmäinen hotelli avattiin Laxåssa vuonna 1963, ja tuolloin muun muassa hotellin kylpyhuonetta pidettiin luksuksena.

Esso Motor Hotell avasi ovensa Laxåssa Ruotsissa toukokuun 20. päivä 1963, ja toivotti ensimmäiset vieraansa tervetulleiksi. Scandicin konsernijohtajan Anders Ehrlingin mukaan Esso Motor Hotellin perustaminen oli Ruotsin ja Pohjoismaiden hotellialalla lähtölaukaus, josta käynnistyi uusi aikakausi. Esso Motor Hotell muutti nimensä vuonna 1984, jolloin siitä tuli Scandic Hotels.

Esso Motor Hotellin esikuvana oli amerikkalainen motelli. Avajaisten aikaan ilmapiiri oli Ruotsissa optimistinen ja tulevaisuus näytti valoisalta. Automatkailun suosio oli vankassa kasvussa, ja suurten teiden varsille tarvittiin hotelleja. Hotelliin oli helppo tulla autolla, ja jokaisessa huoneessa oli kaikki mukavuudet sekä modernit uutuudet TV:tä myöten.

Viimeisen viidenkymmenen vuoden aikana hotelliala on muuttunut perin pohjin. Ennen suurin osa vieraista oli liikematkustajia. Nykyään kohderyhmät muodostavat liikematkustajien lisäksi vapaa-ajanmatkustajista, kokousvieraista sekä ravintola-asiakkaista.

Scandic on aina ollut innovatiivinen ja ennakkoluuloton hotelliketju. Ympäristöystävällisellä toiminnallaan Scandic on luonut kansainvälisen hotellistandardin. Esimerkiksi vuonna 1994 hotelleissa siirryttiin saippuoiden kertapakkauksista saippuapumppuihin. Näin vähennettiin ympäristökuormitusta ja vastuullisilla toimilla Scandic on pystynyt vähentämään vedenkulutusta 18 prosenttia, energiankulutusta 26 prosenttia ja hiilidioksidipäästöjä 68 prosenttia, vuodesta 1993 lähtien.

Scandic on myös kehittänyt hotellirakennusten esteettömyyttä. Scandic on ensimmäisenä hotelliketjuna palkannut esteettömyyslähettilään, jonka tehtävänä on tukea esteettömyyttä ketjun hotelleissa. Scandic-hotelleissa on aina huoneita vieraille, joilla on erityistarpeita.

­- Tulemme vastakin luomaan standardeja koko hotellialalle. Kevään aikana olemme parantaneet huomattavasti hotelliemme varustelutasoa. Samaan aikaan olemme panostaneet ruoka- ja juomatarjontamme kehittämiseen. Nykyään hotelleilla on yhä suurempi merkitys ihmisten elämässä tilapäisenä työpisteenä, mutta myös vapaa-ajan kohtauspaikkana, jatkaa Anders Ehrling.

- Scandicilla on Suomessa 24 hotellia. Suurin osa yöpyjistä on nykyään uudenlaisia asiakasryhmiä ja sen vuoksi tarvitaan aiempaa enemmän erilaisia palveluja. Suomessa Scandic on viime vuosina kasvanut rakentamalla uusia hotelleja Vierumäelle, Tampereelle sekä Helsinkiin. Lisäksi yhtiö on ostanut Riihimäen, Lahden sekä Järvenpään hotellit. Hotelliketju katsoo tulevaisuuteen ja valmistelee uusia hotellilaajennushankkeita, kertoo Aki Käyhkö, Scandic Suomen toimitusjohtaja.

Aki Käyhkö, Scandic Suomi, toimitusjohtaja, puh. 040 5099 800
Kati Puukko, Scandic Suomi, markkinointi- ja viestintäpäällikkö, puh. 040 563 7049

Scandic

Scandicin 7 500 työntekijää pyrkivät joka päivä yhteen ainoaan tavoitteeseen – asiakkaiden viihtymiseen. Pohjoismaiden vihreimpänä hotelliketjuna keskitymme aina ympäristöön, sosiaaliseen vastuuseen ja esteettömyyteen. Scandic on Pohjoismaiden suurin hotelliketju, jolla on noin 160 hotellia kahdeksassa maassa ja lähes 30 000 hotellihuonetta. Yrityksen liikevaihto on 923 miljoonaa euroa ja se on pohjoismaiden suurin hotelliketju. Haluamme olla muutakin kuin hotelli – paikka, jossa ihmiset tapaavat, työskentelevät ja inspiroituvat. www.scandichotels.fi