Seitsemän suomalaista cleantech-yritystä pohjoismaisen kilpailun finaaliin

Nordic Cleantech Open -kilpailun 25 finalistin joukkoon on valittu seitsemän suomalaista yritystä. Pohjoismainen kilpailu hakee innovatiivisia tiimejä ja liikeideoita, joilla on potentiaalia ympäristöliiketoiminnan tulevaisuuden tähdiksi. Suomalaiset finalistiyritykset ovat AkkuSer, BT Wood, Enevo, MHG Systems, Mzymes, Netcycler ja ZenRobotics.

Nordic Cleantech Open -kilpailu edistää uusien cleantech-yrityksien kansainvälistymistä. Nyt valitut finalistiyritykset tavoittelevat kaikki kansainvälisiä markkinoita, niissä on ympäristöliiketoiminnallista potentiaalia, ja ne ovat suhteellisen nuoria.

Finalistiyritykset osallistuvat verkostoitumistapahtumaan, jossa yrityksen edustajat esittelevät ja työstävät ideoitaan valittujen sijoittajien ja liike-elämän toimijoiden kanssa. Lisäksi kymmenen parasta esittelee liikeideansa kansainvälisille pääomasijoittajille Lontoossa.  Kilpailun kolme parasta yritystä palkitaan Kööpenhaminassa huhtikuussa.

- On loistavaa nähdä finalistien joukossa näin monta suomalaista yritystä. Kilpailu tarjoaa finalisteille paitsi rahoitusmahdollisuuksia, myös arvokasta sparrausapua liiketoiminnan kehittämiseen. Yritysten innovatiiviset ideat yllättivät positiivisesti, ja uskon, että finalistien joukossa olevilla suomalaisilla yrityksillä on mahdollisuus todelliseen kansainväliseen läpimurtoon, arvio Cleantech Finlandin ohjelmajohtaja Santtu Hulkkonen, yksi kilpailun suomalaisista tuomareista.

- Suomi ja Norja erottuivat molemmat edukseen nuorilla tiimeillään ja kasvunäkymiltään potentiaalisilla liikeideoillaan. Tuomaristo kelpuutti finalisteiksi molemmista maista yli 40 prosenttia kilpailuun ilmoittautuneista yrityksistä, kommentoi Nordic Cleantech Openin Suomen manageri Mika Sulkinoja Lahden tiede- ja yrityspuistosta.

Finaalissa on mukana yrityksiä monelta eri toimialalta. Cleantech-alalta tutuimpia ovat esimerkiksi valaistus-, tuuli-, aalto- ja aurinkoalan toimijat, mutta mukana on myös yrityksiä tekoälyn, robotiikan, nanoteknologian ja käytetyn tavaranvaihtopalveluiden puolelta.

Suomalaiset innovaatiot finaalissa:

• Cleantech Finland -jäsenyritys AkkuSer on kehittänyt kierrätysteknologian, joka nostaa paristojen ja kuiva-akkujen uusiokäyttöastetta merkittävästi.
  • BT Wood kehittää, valmistaa, markkinoi ja jakelee ekologista puunsuojaa, joka pidentää puun käyttöikää.
  • Enevo rakentaa uraa-uurtavaa energianhallinnan palvelua, joka helpottaa ihmisiä säästämään omassa energiankulutuksessaan.
  • MHG Systems tarjoaa bioenergia-alan toiminnanohjausjärjestelmiä sekä tietojärjestelmä- ja karttapalvelukokonaisuuksia, joiden avulla yritys voi todentaa yhteiskunta- ja ympäristövastuullisen toimintansa paremmin.
  • Mzymes kehittää uusia innovatiivisia bioteknologioita paperiteollisuuden raaka-aineiden, teollisten sivuvirtojen ja saastuneiden maaperien puhdistamiseen.
  • Netcycler on ympäristöystävällinen Internet-palvelu, jossa voi hankkia ja laittaa kiertoon käytettyjä tavaroita.
  • ZenRobotics on erikoistunut robotiikkaan perustuvaan kierrätysteknologiaan, joka auttaa globaalin jätekriisin ratkaisussa.

Yritykset valitsi 32-henkinen tuomaristo, joka koostui muun muassa kokeneista sijoittajista, teollisuuden toimijoista ja muista cleantech-alan asiantuntijoista. Tuomaristo arvioi yritysten kasvupotentiaalia innovaatioiden, markkinamahdollisuuksien ja tiimin näkökulmasta. Kilpailuhakemuksia tuli kaiken kaikkiaan 80.

Seuraava Nordic Cleantech Open käynnistetään syksyllä ja se huipentuu Suomessa pidettävään finaaliin huhti-toukokuussa 2012.

Lisätiedot:

Vigor Wave Energy AB

WindFlip AS

ZenRobotics Ltd.

Nordic Cleantech Open järjestetään yhteistyössä seuraavien tahojen kanssa: Cleantech Scandinavia, Venture Cup Denmark, Innovit Iceland, Nordic Innovation Centre, Tekes – the Finnish Funding Agency for Technology and Innovation, Cleantech Finland, Erhvervs- og Byggestyrelsen, Finnish Cleantech Cluster, Swentec, Swedish agency for Economic and Regional Growth, University of Iceland, Venture Cup Sweden, Statkraft, Investinor, Innovation Norway, Iceland Innovation Center.