Selvitys: Ennenaikainen siemensyöksy vaivaa joka neljättä – apua ei haeta

Ennenaikainen siemensyöksy on varsin yleinen vaiva miesten keskuudessa, mutta sen vaikutukset eivät rajoitu yksistään miehiin. Myös naiset kärsivät miestensä ongelmasta – se voi aiheuttaa turhautumista, tyytymättömyyttä, vihaa ja voi johtaa haluttomuuteen.

Tohtori.fi-sivuston Seksiklinikassa toteutetusta kyselystä kävi ilmi, että viimeisen kuukauden aikana jopa neljäsosa miehistä on kärsinyt ennenaikaisesta siemensyöksystä. Seksiklinikan kyselyyn vastasi yhteensä 438 henkilöä. Tulokset vahvistavat keväällä TNS-Gallupin toteuttaman tutkimuksen antamaa kuvaa ennenaikaisen siemensyöksyn yleisyydestä. Ennenaikainen siemensyöksy tarkoittaa liian aikaista tai hallitsematonta laukeamista, joka tapahtuu usein jo esileikin yhteydessä tai lähes välittömästi yhdynnän alettua. Herkkä siemensyöksy voi kariuttaa parisuhteen Useimmissa parisuhteissa ennenaikaista siemensyöksyä ei ilmeisesti kuitenkaan koeta kovin suureksi ongelmaksi. Hieman yli 15 prosentilla vastaajista herkkä laukeaminen on vaikuttanut negatiivisesti parisuhteen laatuun. Todennäköisesti yksi vaikuttava tekijä siihen on se, että selkeästi suurimmassa osassa suhteista seksuaaliterveyteen liittyvistä asioista pystytään puhumaan avoimesti. Vain alle kolmanneksessa suhteista kumppanin kanssa ei uskalleta tai ei koeta tarpeelliseksi keskustella seksuaaliterveysasioista. Tätä seikkaa puoltavat myös muutamat kyselyyn vastanneiden kommentit. Ennenaikaista siemensyöksyä ei pidetä ongelmana, jos siitä voidaan puhua avoimesti ilman syyttelyä. Toisaalta osassa suhteista miehen herkkyyden koetaan vaikuttavan jopa koko parisuhteeseen negatiivisesti. Seksuaaliset suorituspaineet kiristävät ilmapiiriä myös arkielämässä, joka puolestaan helposti johtaa haluttomuuteen. Osa pelkäsikin parisuhteen kariutuvan ongelman takia. Vaikka ennenaikainen siemensyöksy onkin varsin yleistä, ei siihen useinkaan haeta apua. Seksiklinikan kyselyyn vastanneista vain reilu 10 prosenttia uskoo jossain vaiheessa hakevansa apua vaivaan. Ennenaikaista siemensyöksyä voidaan hoitaa monilla tavoilla. Tutustu eri hoitovaihtoehtoihin Tohtori.fi-sivuston Seksiklinikassa (http://www.tohtori.fi/?page=7133636&id=7307432). Lisäksi lääkeyhtiö Janssen-Cilagin ylläpitämältä kontrolli.info-sivustolta (www.kontrolli.info) saat tietoa aiheesta.