ShedHelsingissä uskotaan unelmiin – monimuotoisen musiikkiteatteritoiminnan tarina vasta alussa

Katsomossa helisi nauru eikä kyyneliltäkään vältytty, kun Peter Pan ystävineen lennähti Aleksanterin teatterin lavalle joulukuussa. Katsojien sydämet valloittanut musiikkiteatterihanke haluaa olla rakentamassa Suomea, jossa jokaisella on oikeus tulla nähdyksi juuri sellaisena kuin on. Tasavertaisuutta ja teatterin taikapölyä on tarkoitus levittää tulevaisuudessakin.

Suomessa tehtiin tänä jouluna historiaa, kun lontoolaisesta Chickenshed-teatterista inspiraationsa saaneen ShedHelsingin ensimmäinen musiikkiteatteriproduktio Peter Pan esitettiin Aleksanterin teatterissa 13.–19. joulukuuta. Marco Bjurströmin ohjaama seikkailumusikaali saavutti huiman suosion, ja kaikki näytökset olivat yhtä lukuunottamatta loppuunmyytyjä.

-        Musikaali oli menestys – Peter Panin kävi katsomassa noin 4 000 ihmistä. Lavalla jokainen lapsi pääsi loistamaan, ja tunnelma oli huikea, iloitsee ShedHelsingin projektijohtaja Riikka Kannas.

ShedHelsingin Peter Panissa parrasvaloihin mahtuvat kaikki. Teatterihanke on tarjonnut yhteensä yli 100 lapselle ja nuorelle mahdollisuuden olla esillä omana ainutlaatuisena itsenään. Hankkeen ajatuksena on antaa erilaisista taustoista tuleville nuorille tilaisuus päästä toteuttamaan itseään turvallisessa ja tasavertaisessa ympäristössä.

-        Peter Panin toteuttaminen on ollut uskomaton matka. Sanat eivät riitä kertomaan, kuinka huikeaa on ollut tuntea ilmassa väreilevä innostus ja nähdä lasten säteilevän lavalla. Tuntuu, että olemme onnistuneet koskettamaan kohtaa katsojien sydämessä ja saaneet jotakin liikahtamaan, kuvailee ShedHelsingin taiteellinen johtaja ja ohjaaja Marco Bjurström.

ShedHelsinki on yhteinen seikkailu

Peter Panin matkaa Aleksanterin teatterin lavalle on ollut mahdollistamassa moni yritys. Tärkeimmässä roolissa on ollut Elisa, jonka tarjoama taloudellinen tuki on tehnyt hankkeesta totta. Tukensa tärkeään työhön ovat tarjonneet myös muun muassa viestintätoimisto Pohjoisranta Burson-Marsteller, asianajotoimisto Merilampi sekä Jakomäen peruskoululle musikaaliliput lahjoittanut Nokia.

Shed-henki on levinnyt niin sosiaalisessa kuin perinteisessäkin mediassa tuhansien ihmisten tietoisuuteen. Tarina on kuitenkin vasta aluillaan. ShedHelsingin esikuvana toiminut Chickenshed-teatteri on tehnyt erilaisuudesta taidetta lasten ja nuorten kanssa Lontoossa jo yli 40 vuoden ajan. Sama tähtäin on myös Helsingin Shed-toiminnalla.

-        Uskomme vahvasti, että tällaiselle tekemiselle on tilausta. Tavoitteenamme on alusta alkaen ollut vakiinnuttaa monimuotoisuutta tukeva musiikkiteatteritoiminta Helsinkiin. Haluamme rohkaista jokaista uskomaan unelmiin ja tehdä Suomesta paikan, jossa jokainen saa tulla nähdyksi juuri sellaisena kuin on, painottaa Kannas.

ShedHelsinki -kerhotoiminta jatkuu helmikuussa 2017. Ilmoittautuminen ensi vuoden toimintaan on auennut tänään 21.12. osoitteessa www.shedhelsinki.fi/ilmoittautuminen.

Riikka Kannas, projektijohtaja, ShedHelsinki, p. +358 40 354 6331, riikka@shedhelsinki.fi
www.shedhelsinki.fi