Skoda, VW ja Audi alkuvuoden leasing-suosikit – kustannustehokkaat mallit kiinnostavat

Kotimaisen leasingyritys Secto Automotive Oy:n tuoreen tilaston mukaan vuonna 2014 suomalaisia kiinnostavat kustannustehokkaat ja aiempaa ympäristöystävällisemmät automallit. Liisatuin automerkki on Skoda, ja sähköautojen kysyntä on suuressa kasvussa.

Vuoden 2014 ensimmäisellä puoliskolla Secton suosituin automerkki on Skoda ja yleisin leasing- malli Skoda Octavia. Toisen sijan suosituimpien autojen listalla nappaa Volkswagen ja kolmatta paikkaa pitää Audi.

Suomalaisten leasingissa on nähtävissä kaksi selkeää trendiä: kustannustehokkuus ja päästöjen pienentäminen.

”Nykyään on tärkeää löytää auto, joka on käyttäjälle mielekäs ajaa ja yritykselle kokonaistaloudellinen. Olemme myös huomanneet, että käyttäjien mielestä ei enää ole trendikästä ajaa kotikadun suurimmalla moottorilla, vaan enemmän kannustavia mielipiteitä saa esimerkiksi ladattavasta hybridistä tai vähän kuluttavasta diesel-autosta”, kertoo Secton toimitusjohtaja Matias Henkola.

Sähköautojen ja hybridien kysyntä moninkertaistunut

Kustannustehokkaiden ja ympäristöystävällisten autojen kasvava suosio näkyy myös sähköautojen kiinnostavuuden kasvussa. Secton sähköautojen ja ladattavien hybridien kysyntä on moninkertaistunut vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna.

Vaikka sähköautot eivät aivan vielä yllä kymmenen suosituimman auton joukkoon, yhtiö ennustaa Suomen sähköautomarkkinan tuplaantuvan vuoden 2014 aikana.

”Vaikka sähköautot eivät aivan vielä yllä kymmenen suosituimman auton joukkoon, voimme ennustaa, että sähköautosta on kovaa vauhtia tulossa yhä tavallisempi valinta. Omien havaintojemme ja kuluttajatutkimustenkin mukaan jo nyt tyypillinen suomalainen sähköautoilija on keski-ikäinen, perheellinen mies, joka on tyytyväinen valintaansa ja aikoo ajaa sähköautolla myös tulevaisuudessa”, toteaa Henkola.

Secto Automotive Oy:n suosituimmat henkilöautomerkit ja -mallit tammi-kesäkuu 2014:

1. Skoda 1. Skoda Octavia
2. VW 2. VW Golf
3. Audi 3. Skoda Superb
4. Volvo 4. Audi A4
5. BMW 5. Volvo V60
6. Ford 6. VW Passat
7. Nissan 7. BMW 3
8. MB 8. BMW 5
9. Honda 9. Audi A6
10. Opel 10. Volvo XC60

Toimitusjohtaja Matias Henkola, Secto Automotive Oy Puhelin: +358 40 900 0091, sähköposti:matias.henkola@secto.fi

Secto Automotive Oy

Secto Automotive on Suomen ainoa kotimainen täyden palvelun autoleasingyhtiö. Secto tuottaa palveluita yli 1100 asiakasyritykselle. Secto Automotive konsernin liikevaihto oli 64,4 miljoonaa euroa vuonna 2013 ja sen palveluksessa on 40 autoleasingalan asiantuntija.
www.secto.fi