Skolkovo lähettää Helsinkiin startup-yritysten edustajia enemmän kuin koskaan aikaisemmin

Tänä vuonna Skolkovo esittelee Slush 2014 -konferenssissa kolme kertaa enemmän yrityksiä kuin aiempina vuosina. Yli 50 Skolkovon kasvuyritystä lentää marraskuussa Helsinkiin Euroopan johtavaan kasvuyritys- ja sijoitustapahtuma Slushiin kosiskelemaan rahoittajia ja kokeilemaan, miten he pärjäävät kansainvälisessä kilpailussa.

Slush järjestetään 18.–19. marraskuuta Helsingin Messukeskuksessa, ja se kokoaa yhteen noin 15 000 sijoittajaa, yritysjohtajaa ja startup-yrittäjää.

Skolkovon jättikokoonpanoon kuuluu 28 IT-teknologian startup-yritystä, joista kahdeksan on keskittynyt avaruusteknologiaan, kahdeksan ydinvoimateknologiaan, neljä biolääketieteeseen ja kaksi energiaan.

”Slush on kansainvälinen mittapuu. Osallistumme konferenssiin, jotta venäläiset startup-yritykset saavat käsityksen yrityksistä, joiden kanssa he kilpailevat. Slushista on lomailu kaukana. Skolkovon startup-yritysten on pidettävä Helsingissä vakuuttavia esittelypuheita saadakseen rahoituksen joltakin lukuisista pääomasijoittajista. Meillä on Slushin yhteydessä Russian science café -tiedekahvila. Kahvila on kohtauspaikka niille, jotka tietävät jo jotain Venäjästä, mutta jotka ovat skeptisiä, kyynisiä ja epäileviä sen suhteen, onko Venäjä oikea kohdemaa”, kertoo Pekka Viljakainen, Skolkovo-säätiön presidentin neuvonantaja.

”Slushista on tullut viiden olemassaolovuotensa aikana kansainvälisen sijoitusyhteisön johtava kohtaamispaikka. Suurimmat pääomasijoittajat ja bisnesenkelit tietävät, että tänne kannattaa tulla etsimään korkealuokkaisia ratkaisuja tarjoavia yrityksiä koko Baltian alueelta”, kertoo Peter Vesterbacka, yksi Rovio Mobilen perustajista.

Skolkovo-säätiö esittelee Slushissa upouuden softlanding-ohjelman ulkomaisille kasvuyrityksille, jotka haluavat testata innovatiivisia ideoitaan ja päästä Venäjälle ja kansainvälisille markkinoille Skolkovo-hankkeen etuja hyödyntäen. Softlanding-ohjelmaan sisältyy:

• jopa kuuden kuukauden ilmaiset työskentelytilat

• jopa 75 prosentin avustusrahoitus kuuden kuukauden budjettiin

• tulli- ja veroetuja

• apua infrastruktuurin hyödyntämiseen ja tukea kasvun vauhdittamiseen

Skolkovon IT-yksikkö laajentaa startup-yritystensä kirjoa tietokonegrafiikkaan ja pelillistämisteknologiaan, ja Slush on perinteisesti ollut mainio paikka tällaisten hankkeiden etsimiseen.

Lisäksi Skolkovo aikoo julkistaa Slushissa Startup Tour 2015 -kiertueen, joka on jokavuotinen Venäjän suurinta Startup Village -kasvuyrityskonferenssia edeltävä tapahtuma, ja aloittaa virallisesti ilmoittautumisten vastaanottamisen.

Skolkovo-säätiö lyhyesti

Skolkovo Foundation on Venäjän hallituksen syyskuussa 2010 perustama voittoa tavoittelematon säätiö, jonka tavoitteena on vauhdittaa Venäjän siirtymistä resursseihin pohjautuvasta taloudesta innovaatiovetoiseen talouteen. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi säätiö johtaa Skolkovo Innovation Center -keskusta, joka koostuu innovatiivisia teknologioita kehittävistä yrityksistä ja kasvuyrityksistä, joita on tällä hetkellä yli tuhat. Lisäksi se hallinnoi Technopark-teknologiapuistoa, Skolkovo Institute of Technology (Skoltech) -teknologiayliopistoa, Massachusettsin teknologiainstituutin MIT:n kanssa yhteistyössä perustettua yliopistoyksikköä ja Moskovan lähistöllä sijaitsevaa Skolkovon kaupunkia. Yhdessä nämä yksiköt muodostavat elinvoimaisen innovatiivisten teknologioiden ja yrittäjyyden ekosysteemin. Maailman 30 menestyneintä yhtiötä, kuten Boeing, Cisco Systems, EADS, GE, Johnson & Johnson, IBM, Intel, Microsoft, Siemens, Nokia ja Samsung, ovat jo huomanneet Skolkovon tarjoamat mahdollisuudet ja allekirjoittaneet tutkimus- ja kehitysyhteistyösopimuksen säätiön kanssa. Lisätietoa löytyy osoitteesta: http://www.sk.ru/en

Yhteystiedot:

Skolkovo