Solved kiihdyttää cleantech-maailman huipulle

Cleantech Finlandin, suomalaisyritysten ja Finpron kehitystyön tuloksena syntynyt digitaalinen Solved-asiantuntijapalvelu aloittaa syksyllä itsenäisenä yrityksenä. Finpron operoima Cleantech Finland keskittyy entistä vahvemmin cleantech-toimialan kansainvälisen tunnettuuden rakentamiseen.

Vuosi sitten avattu Cleantech Finlandin Solved-verkkopalvelu yhtiöitetään omaksi yrityksekseen Cleantech Finlandin strategian mukaisesti. Solved-palvelu kokoaa maailman parhaat cleantech-asiantuntijat digitaaliseen yhteisöön ratkomaan vaikeimpia ympäristöhaasteita ja tarttumaan niiden mahdollisuuksiin.

– Cleantech on harvoja suomalaisia toimialoja, joka on kasvanut useita vuosia kaksinumeroisia prosenttilukuja. Nykytilanteessa tarvitaan vieläkin lisää tehoja suomalaisen cleantech-alan kansainvälistymiseksi. Solvedin yhtiöittäminen vastaa tähän haasteeseen ja siitä hyötyvät niin yritykset, Cleantech Finland kuin Finprokin. Solvedin kaltaiselle palvelulle on selkeä tilaus ja haluamme varmistaa, että sen kehittämiseen on riittävät resurssit, sanoo Finpron toimitusjohtaja Kari Häyrinen.

Finpron Cleantech Finland keskittyy entistä selkeämmin suomalaisen cleantechin kansainvälisen tunnettuuden rakentamiseen ja sen markkinointiin. Solved on jatkossakin Cleantech Finlandin läheinen yhteistyökumppani.

Uusia ratkaisuja ympäristöhaasteisiin

Solved – The Cleantech Companyn yrittäjinä aloittavat syksyllä 2013 Finpron energia-, ympäristö- ja metsätoimialojen johtaja Janne Hietaniemi sekä Cleantech Finland ohjelman johtaja Santtu Hulkkonen ja Solved-palvelun tuotekehityspäällikkö Radoslav Mizera.

– Solved on entistä tehokkaampi tapa ratkaista energia- ja ympäristöongelmia, jonka ytimessä ovat avoin verkosto ja digitaalisuus. Palvelun avulla löydämme sellaisia ratkaisuja, joihin yksittäinen yritys ei pysty. Kokoamme nopeasti parhaan mahdollisen tiimin ratkaisemaan ongelmat yli yritysrajojen. On hienoa, että lähes kaikista Cleantech Finlandin jäsenyrityksistä osallistuu asiantuntijoita Solvediin. Verkosto on kaikille, myös Suomen ulkopuolisille, oman alansa huipuille avoin, sanoo Janne Hietaniemi.

Solvedin ensimmäisenä toimintavuonna suomalaiset asiantuntijat ovat olleet mukana muun muassa kartoittamassa Slovakian kaukolämpösektorille uutta suuntaa sekä kehittämässä Pietarin ja Moskovan jätehuoltoa.

– Palaute kansainvälisiltä asiakkailta ensimmäisistä Solved-projekteista on erittäin rohkaisevaa. Solvedin projektit tuovat suoraa bisnestä suomalaisille cleantech-yrityksille. Asiantuntijat saavat korvauksen työstään ja heidän yrityksensä pääsevät mukaan uusiin projekteihin. Lähdemme syyskuussa liikkeelle koko verkoston voimalla, toteaa Santtu Hulkkonen.

Yhteystiedot:
Kari Häyrinen, toimitusjohtaja, Finpro, puh. 040 343 3464, kari.hayrinen(a)finpro.fi
Santtu Hulkkonen, ohjelmajohtaja, Cleantech Finland, puh. 040 34 33 341, santtu.hulkkonen(a)finpro.fi
Janne Hietaniemi, johtaja, energia-, ympäristö- ja metsäteollisuus, Finpro, puh. 040 3433 535, janne.hietaniemi(a)finpro.fi
Outi Torniainen, viestintä- ja markkinointijohtaja, Finpro, puh. 040 5121 375, outi.torniainen(a)finpro.fi

Finpro on kansallinen suomalaisyritysten vientiä ja kansainvälistymistä edistävä ja ulkomaisia investointeja Suomeen hankkiva organisaatio. Finpro edistää asiakkaidensa kansainvälistä kasvua ja menestystä auttamalla niitä olemaan oikeilla markkinoilla oikeaan aikaan kilpailukykyisillä tuotteilla, palveluilla ja konsepteilla.

Finpro verkostoituu asiakkaidensa ja yhteistyökumppaneidensa hyödyksi paikallisesti ja kansainvälisesti. 370 asiantuntijaamme työskentelee 69 toimipisteessä lähes 50 eri maassa. Yrityksille tehtävien toimeksiantojen lisäksi Finpro hallinnoi merkittäviä kansainvälisiä hankkeita kuten puhtaan teknologian Cleantech Finland ja Future Learning Finland.
www.finpro.fi

Cleantech Finland edistää suomalaisen ympäristöliiketoiminnan vientiä. Tavoitteenamme on nostaa Suomi maailman johtavaksi cleantech-asiantuntijamaaksi.
www.cleantechfinland.fi
www.solved.fi