St1 laajentaa Puolaan

St1 hakee kasvua laajentamalla toimintaansa Puolaan. Ensimmäiset St1-itsepalveluasemat Puolassa on tarkoitus avata vuoden 2006 kesäkuuhun mennessä. Yhtiö aloitti kansainvälistymisen Ruotsista avaamalla ensimmäisenä vuotenaan useita kymmeniä asemia. Puolassa tavoitteena on Ruotsin tapaan rakentaa koko maan kattava ketju.

”Yhteistyökumppanit auttavat meitä parhaillaan sopivien liikepaikkojen etsimisessä ja mittavan lupaprosessin hoitamisessa. Kartoitamme myös asennusliikkeitä ja tekniikkaa. Haluamme selvittää, mitä Puolassa on saatavilla ja mitä meidän pitää tuoda muualta. Jakeluasemastandardit ovat Puolassa samanlaisia, osittain jopa tiukempia kuin Suomessa tai Ruotsissa”, St1:n toimitusjohtaja Juha Kokko sanoo. Ensimmäiset asemat avataan todennäköisesti Etelä-Puolassa, mutta yhtiön tavoitteena on rakentaa Puolaan koko maan kattava jakeluverkosto seuraavan viiden vuoden kuluessa. Mahdollisuuksien markkinat Itsepalveluasemat ovat Puolassa suhteellisen uusi ilmiö, mutta St1 odottaa niiden kasvattavan suosiotaan samaan tapaan kuin muillakin markkina-alueilla. Tällä hetkellä Neste-ketju on 59 asemallaan ainoa automaattikonseptilla toimiva jakeluyhtiö Puolassa. ”Puolan markkinoilla on mielenkiintoinen tilanne. Siellä on saman verran huoltoasemia kuin Ruotsissa ja polttoaineita käytetään yhtä paljon kuin Ruotsissa. Silti Puolassa asuu noin neljä kertaa enemmän ihmisiä. Autoilulle on siis paljon kasvupotentiaalia, ja siksi myös polttoaineiden kulutuksen odotetaan kasvavan huomattavasti. Uskomme, että markkinoilla riittää tilaa uusillekin toimijoille. Puolalaiselle kuluttajalle St1 tarjoaa edullisempia hintoja sekä helppoja ja nopeita tankkauspalveluita”, Kokko toteaa. Yksi St1:n kilpailueduista on ohut kulurakenne. Ulkomaiden asemia ylläpidetään Helsingistä käsin yhtiön omalla Stream-toiminnanohjausjärjestelmällä. Näin liiketoiminta on mahdollista saada kannattavaksi, vaikka asemia olisi vain yhdessä kaupungissa. ”Tekninen osaamisemme on korkealla tasolla. Jakeluasemia rakennetaan kustannustehokkaasti uusinta tekniikkaa hyödyksi käyttäen. Pystymme täydentämään Puolan huoltoasemaverkostoa, joka ei ole asukaslukuun nähden vielä kovin kattava”, Kokko kuvailee. Lisätietoja: Toimitusjohtaja Juha Kokko, St1, puh. 09-7597050, matkapuh. 044-7412839 St1 lyhyesti St1 on suomalainen, vuonna 1997 perustettu yksityinen energia-alan yhtiö, jonka toiminta koostuu pääosin polttoaineiden myynnistä 280 asemalla Suomessa ja Ruotsissa. St1:n markkinaosuus Suomen bensiinimarkkinoista vuonna 2004 oli 10 %. St1 on 24 henkilön organisaatiollaan ja 350 miljoonan euron liikevaihdollaan alan tehokkain toimija. Yhtiön kuluttajille tarjoamat polttoaineet ovat edullisia, korkealaatuisia ja ympäristöä vähän kuormittavia. St1 on edelläkävijä tekniikan soveltamisessa omassa toiminnassaan. Nyt yhtiö tarjoaa tehokasta osaamista ja edullisia hintoja myös suomalaisille sähköasiakkaille. Lisätietoa osoitteessa www.st1.fi.