St1 laajentaa voimakkaasti Ruotsissa

St1 hakee kasvua laajentamalla voimakkaasti asemaketjuaan Ruotsissa. Yhtiö avasi vastikään 20. asemansa valtatie E20:n varrelle Mariestadiin ja tämän vuoden aikana tulossa on vielä 30 uutta asemaa. St1:llä on nyt myös polttonesteiden maahantuontivalmius Ruotsissa.

Asemat rakennetaan pääosin eteläisen ja keskisen Ruotsin isojen asutuskeskuksien läheisyyteen. Tämän vuoden alussa St1:llä oli Ruotsissa 10 asemaa ja laajennustahti on rivakka. Vuoden loppuun saakka keskimäärin joka viikko avataan uusi asema. ”Vuoden loppuun mennessä St1:llä on 50 asemaa Ruotsissa. Nopea laajentuminen parantaa liiketoiminnan kannattavuutta ja luo edellytykset tehostaa logistiikkaa. Olemme myös vuokranneet käyttöömme säiliökapasiteettia Göteborgista, jotta voimme tarvittaessa aloittaa polttonesteiden maahantuonnin Ruotsissa”, St1:n toimitusjohtaja Juha Kokko toteaa. St1 on saanut Ruotsissa hyvän vastaanoton. ”Ensimmäiset asemamme avattiin Etelä-Ruotsiin loppukesästä 2004. Olemme saaneet ruotsalaisilta asiakkailta runsaasti positiivista palautetta ja toivomuksia rakentaa lisää liikepaikkoja uusiin kaupunkeihin ja kuntiin”, Kokko sanoo. Etanolia ja ympäristövaatimukset ylittäviä asemia St1:n ruotsalaiset asemat rakennetaan suomalaisen jakeluasemastandardin mukaisesti, minkä ansiosta ne ylittävät Ruotsin ympäristövaatimukset. ”Suomessa asemia koskevat määräykset ovat Ruotsia tiukemmat, minkä vuoksi St1:n asemien ympäristösuojaukset ovat paremmat kuin perinteisillä Ruotsissa toimivilla huoltoasemaketjuilla. St1-asemissa on muun muassa HPDE-muovikalvot mittarikentillä estämässä maaperän pilaantumista. Lisäksi jakeluasemien säiliöt on varustettu nykyaikaisilla pinnanmittauslaitteistoilla, jotka hälyttävät mahdollisissa vuototapauksissa”, Kokko kuvailee. St1 on myös ensimmäisenä Ruotsissa ottanut valtakunnalliseen jakeluun ympäristöystävällisen E85-etanolin. Tuote on normaaliin 95E-bensiiniin verrattuna päästöiltään huomattavasti ympäristöystävällisempi. Se sisältää 85 % etanolia ja 15 % bensiiniä. St1:n Ruotsin asemia ylläpidetään Suomesta yhtiön omalla Stream-toiminnanohjausjärjestelmällä. Lisäksi jokaisella asemalla on oma paikallinen asemanhoitajansa. Lisätietoja: St1:n toimitusjohtaja Juha Kokko puh. 09-7597 0514, gsm. 044-741 2839 juha.kokko@st1.fi St1 lyhyesti St1 on suomalainen, vuonna 1997 perustettu yksityinen energia-alan yhtiö, jonka toiminta koostuu pääosin polttoaineiden myynnistä 280 asemalla Suomessa ja Ruotsissa. St1:n markkinaosuus Suomen bensiinimarkkinoista vuonna 2004 oli 10 %. St1 on 24 henkilön organisaatiollaan ja 350 miljoonan euron liikevaihdollaan alan tehokkain toimija. Yhtiön kuluttajille tarjoamat polttoaineet ovat edullisia, korkealaatuisia ja ympäristö vähän kuormittavia. St1 on edelläkävijä tekniikan soveltamisessa omassa toiminnassaan. Nyt yhtiö tarjoaa tehokasta osaamista ja edullisia hintoja myös suomalaisille sähköasiakkaille. Lisätietoa osoitteessa www.st1.fi.