Stopover-matkailijoiden määrä Suomessa nousussa − uusia aasialaisia matkailijoita houkutellaan Suomeen

Aasialaisten stopover-matkailijoiden määrä on kasvanut alkuvuonna 23 prosenttia. Suomalainen matkailuala rakentaa Aasian suunnalta tulevista matkailijoista kivijalkaa kasvulle. Parhaillaan lähes 50 suomalaista yritystä on vahvasti näkyvillä yhdessä Visit Finlandin kanssa Aasian suurimmilla matkailumessuilla ITB Asiassa Singaporessa, jossa StopOver Finland lanseerataan globaalisti.

Suomi kiinnostaa matkakohteena Aasiassa. Tammi-heinäkuussa kiinalaisten yöpymiset Suomessa kasvoivat yhteensä 22 prosenttia verrattuna vuoteen 2015. Myös aasialaisten stopover-matkailijoiden määrä on noussut yhteensä 23 prosentilla ensimmäisellä vuosipuoliskolla edellisvuoteen verrattuna. Visit Finland myynnin edistämisen johtaja Heli Menden mukaan aasialaiset matkanjärjestäjät ovat erittäin kiinnostuneita Suomesta.

– Aasialaiset ovat entistä tarkempia matkakohteensa valinnassa. Tällä hetkellä heitä kiinnostaa Pohjois-Eurooppa ja Suomi on hyvä vaihtoehto. Nyt panostamme siihen, että sitoutamme aasialaisia matkanjärjestäjiä ottamaan uusia Suomi-matkapaketteja tarjontaansa mukaan. Yhteistyökumppanina on jo maailman suurimpiin kuuluva online-matkatoimisto Expedia, jonka kanssa yhdessä markkinoimme Suomea stopover-kohteena Hongkongin ja Japanin markkinoilla. Isojen jakelukanavien sitouttaminen vaatii Aasiassa usein monia neuvotteluja ja kärsivällisyyttä, ja kestää ennen kuin tulokset näkyvät euroina yrittäjän kukkarossa. Yritysten on tärkeää itse panostaa kansainväliseen markkinointiin ja myyntiin sekä palvelujen kehittämiseen, Mende kertoo.

StopOver Finland lisää Suomen houkuttelevuutta

Visit Finlandin koordinoima StopOver Finland on pääkumppanina matkailualan ITB Asia -messuilla Singaporessa. Parhaillaan käynnissä olevilla messuilla StopOver Finland -matkailukonsepti lanseerataan globaalisti. Messuille osallistuu Visit Finlandin kanssa lähes 50 suomalaista matkailualan yritystä. Aasian markkinoilla tärkeää korkean profiilin valtiollista tukea tarjoaa työ- ja elinkeinoministeriön kansliapäällikkö Jari Gustafsson.

– StopOver Finland -matkailukonsepti lisää merkittävästi Suomen houkuttelevuutta Euroopan matkailusta kiinnostuneiden aasialaisten silmissä. Elämyshaluiset aasialaiset matkailijat eivät tunnetusti säästele kulutuksessaan. Jo lyhyetkin pysähdykset tuovat Suomeen merkittävästi uusia tulovirtoja, jotka taas ruokkivat uusia työpaikkoja. Venäläisten matkailijoiden dramaattisesta pudotuksesta on nyt syytä toipua ja suunnata katse markkinoille, joissa kasvava keskiluokka on vasta aloittelemassa taivaltaan maailmanmatkaajina, Gustafsson sanoo.

StopOver Finland pääyhteistyökumppaneina Singaporessa ovat Visit Helsinki, Visit Rovaniemi, Visit Turku, Finnair, Helsinki Airport, TallinkSilja, Viking Line, Restel Hotel Group, Scandic Hotels, Sokos Hotels ja Primera Holidays. Messuilla järjestetään myös suuri Northern Night -iltatapahtuma yhdessä TTG Asia -lehden, Marina Mandarin -hotellin ja Finnairin kanssa. Tapahtumassa esiintyy suomalainen Fork-yhtye ja illan teemana ovat revontulet, lumi ja jää, jotka ovat monelle aasialaiselle eksoottinen kokemus.

Stopover-matkailu on yksi Visit Finlandin teemoista Aasiassa. Sen lisäksi Suomea markkinoidaan ympäri vuoden lomakohteena ja osana Pohjois-Euroopan kiertomatkaa. StopOver Finland -kasvuohjelman tavoitteena on tehdä Suomesta vetovoimainen vierailukohde Helsinki-Vantaan kautta Eurooppaan lentäville kansainvälisille matkailijoille. Rakentamalla houkuttelevia paketteja viiden tunnin pysähdyksestä viiden päivän mittaiseen matkaan Suomessa, voidaan kasvattaa matkailusta saatavia tuloja. StopOver Finland -kasvuohjelma on työ- ja elinkeinoministeriön rahoittama.

Heli Mende, johtaja, myynninedistäminen ja StopOver Finland -ohjelma, Finpro, Visit Finland, p. 040 343 3376, heli.mende@finpro.fi

Kaisa Kosonen, StopOver Finland -ohjelmapäällikkö, Finpro, Visit Finland, p. 050 597 4995, kaisa.kosonen@finpro.fi

Hetta Huittinen, viestintäpäällikkö, Finpro, p. 040 033 9597, hetta.huittinen@finpro.fi

Visit Finland vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana ulkomailta Suomeen suuntautuvan matkailun edistämisestä. Visit Finland tukee alan yrityksiä ja yritysryhmiä kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailupalvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Ulkomaisten matkailijoiden Suomeen tuoma vientiin rinnastettava matkailutulo oli yli 4 miljardia euroa vuonna 2014. Visit Finland on osa Finpro Oy:tä. www.visitfinland.fi