Stubb on Euroopan aktiivisimpia Twitter-poliitikkoja

Barack Obama ja paavi Franciscus ovat maailmanlaajuisesti seuratuimmat johtajat Twitterissä. Alexander Stubb puolestaan on ahkerimmin twiittaava eurooppalainen ministeri.

Tuoreen tutkimuksen mukaan lähes 80 prosenttia valtioiden päämiehistä ja hallituksista omistaa Twitter-tilin ja lähes 70 prosenttia näistä tileistä on verkostoitunut keskenään. Tämä käy ilmi viestintätoimistoketju Burson-Marstellerin tänään julkistamasta Twiplomacy-tutkimuksesta.

"Tutkimus osoittaa, että Twitteristä ja sosiaalisesta mediasta on kiistatta tullut merkittävä osa valtioiden välistä diplomatiaa. Vaikka Twitter ei syrjäytä henkilökohtaisia tapaamisia, se on olennainen osa valtioiden johtajien välistä kommunikaatiota", toteaa Jeremy Galbraith, Burson-Marstellerin EMEA-alueen toimitusjohtaja.

"Seuraavaksi myös kansainväliset yritykset ja varsinkin niiden johtajat ottavat tämän kanavan paremmin käyttöön viestinnässään", Galbraith ennustaa.

Twiplomacy-tutkimus käsittelee valtioiden päämiesten, hallitusten ja ministeriöiden Twitterin käyttöä. Tiedot kerättiin kesäkuussa 2013 valtioiden päämiesten, hallitusten, ulkoministerien ja ministeriöiden yhteensä 155 Twitter-tililtä 153 maassa.

Stubb aktiivisin, Katainen pysyy hiljaa

Suomalaisista poliitikoista presidentti Sauli Niinistö ja pääministeri Jyrki Katainen ovat pysyneet passiivisina Twitter-areenalla.

"Kataiselle on varattu @JyrkiKatainen-tili, mutta hän ei vielä ole aktivoitunut. Presidentti Niinistö on kahden tilin loukussa. Hänen @niinisto-tilillään on yli 30 000 seuraajaa, mutta vaalien jälkeen tilillä ei ole lähetetty ainuttakaan twiittiä. Presidentin virallisella @TPKanslia-tilillä on puolestaan reilusti alle 2 000 seuraajaa", kertoo Pohjoisranta Burson-Marstellerin vaikuttajaviestintätiimin johtaja Niilo Mustonen.

Eurooppa- ja ulkomaankauppaministeri Alexander Stubb (@alexstubb) käyttää uutta vaikuttamisen areenaa suvereenisti.

"Vaikka Stubb ei seuraajien määrässä yllä eurooppalaisten poliitikkojen kärkeen, hän on eurooppalaisista ministereistä aktiivisin twiittaaja. Stubb twiittaa lähes 20 kertaa päivässä. Hallitusten virallisista tileistäkin vain Kroatian ja Ukrainan Twitter-tilit ovat Stubbia aktiivisempia", Mustonen kertoo.

Tutkimuksen mukaan suurin osa valtioiden hallitusten ja päämiesten tileistä on hyvin muodollisia tiedotuskanavia. Tutkimus luonnehtiikin Stubbia Twitter-tähdeksi, jonka inhimillinen eikä turhan ryppyotsainen tyyli sopii sosiaaliseen mediaan. Stubb on esimerkiksi twiitannut ottaneensa seisaaltaan torkut kesken pitkän neuvottelun Brysselissä.

Ruotsin ulkoministeri Carl Bildt (@CarlBildt) ei aktiivisuudessa yllä Stubbin tasolle, mutta hän on maailman johtajista verkottunein Twitter-käyttäjä. Hän seuraa 44:ää valtioiden päämiesten, hallitusten, ulkoministerien ja ministeriöiden Twitter-tiliä, jotka myös vastavuoroisesti seuraavat häntä. Stubbilla on vastaava Twitter-suhde 18 tilin kanssa.

"Twitter on pienelle maalle yksi tapa kasvattaa mainetta ja luoda maakuvaa. Tässä suhteessa Stubb tekee hyvää työtä", kommentoi Mustonen.

Eniten seuratut eivät verkostoidu

Tulosten mukaan Barack Obama (@BarackObama) on 33 miljoonalla seuraajallaan seuratuin valtionpäämies. Toiseksi seuratuin johtaja Twitterissä on paavi Franciscus (@Pontifex). Paavin yhdeksää Twitter-tiliä seuraa yhteensä 7 miljoonaa ihmistä. Myös turkkilaiset johtajat ovat erittäin seurattuja Twitterissä: presidentti Abdullah Gülilla (@cbabdullahgul) ja pääministeri Recep Tayyip Erdoğanilla (@RT_Erdogan) on molemmilla lähes 3,5 miljoonaa seuraajaa.

Barack Obama puolestaan ei loista vuorovaikutteisuudella Twitterissä. Vaikka Obama on seuratuin, hän itse seuraa kollegoistaan vain Norjan pääministeriä Jens Stoltenbergia ja Venäjän pääministeriä Dmitri Medvedeviä. Myöskään Valkoinen talo (@WhiteHouse) ja Yhdysvaltain ulkoministeriö (@StateDept) eivät seuraa aktiivisesti muiden valtioiden päämiesten, hallitusten, ulkoministerien tai ministeriöiden tilejä Twitterissä.

"On hämmästyttävää, että nilllä Twitter-tileillä, joilla on eniten seuraajia, on vähiten vuorovaikutusta muiden Twitterin käyttäjien kanssa", sanoo Matthias Lüfkens, Burson-Marstellerin EMEA-alueen digitaalisen toiminnan johtaja.

Koko tutkimusaineisto on nähtävillä osoitteessa http://twiplomacy.com.

Niilo Mustonen, Pohjoisranta Burson-Marsteller
niilo.mustonen@pohjoisranta.fi, puh. 050 521 1564

Tutkimuksen toteutus
Twitter-tilien analysointiin käytettiin Twitonomya (http://twitonomy.com) ja henkilöiden ja organisaatioiden välisten suhteiden analysointiin Doesfollow-palvelua (http://doesfollow.com).

Pohjoisranta Burson-Marsteller
Pohjoisranta Burson-Marsteller on maineenhallintaan ja viestintään erikoistunut liikkeenjohdon konsulttitoimisto. Yrityksen palveluihin kuuluvat maineenhallinnan ja viestinnän konsultointi, tutkimus ja analysointi, operatiiviset viestintäpalvelut sekä viestinnän ulkoistus. Pohjoisranta on osa globaalia, vuonna 1953 perustettua Burson-Marsteller-viestintätoimistoketjua, jonka verkostoon kuuluu 73 toimistoa ja 85 affiliate-kumppania 110 eri maassa. Burson-Marsteller on osa Young & Rubicam Groupia, joka puolestaan on pörssiyhtiö WPP:n tytäryhtiö. Lisää tietoa on saatavilla osoitteista www.pohjoisranta.fi sekä www.bm.com.