Suomalainen aaltoenergia-yhtiö sai merkittävän rahoituksen uudesta EU-ohjelmasta

Suomalainen cleantech-yritys, aaltoenergiaa kehittävä AW-Energy Oy on tehnyt sopimuksen, joka sisältää kolmen miljoonan euron avustuksen Euroopan Unionilta. Rahoituksen avulla rakennetaan testilaitos Portugaliin. Aaltoenergia edustaa yhtä maailman potentiaalisimmista hyödyntämättömistä uusiutuvan energian muodoista.

AW-Energy on ensimmäinen aaltoenergia-yhtiö, joka on tehnyt EU:n kanssa niin kutsutun CALL FP7/ Demonstration of the innovative full size systems -puiteohjelman alaisen sopimuksen. Useat alan johtavat yritykset ja teknologiakehittäjät osallistuivat hakuun. Sopimus sisältää kolmen miljoonan euron avustuksen, joka tukee huomattavasti testilaitoksen rakentamista. AW-Energy johtaa euroopanlaajuista yrityskonsortiota Rahoituksen avulla rakennetaan ja asennetaan verkkoon kytkettävä WaveRoller aaltoenergiayksikkö. Asennuspaikka on Portugalissa, lähellä Penichen kaupunkia, joka on kuuluisa aaltoresursseistaan. Rakennettavan WaveRoller-yksikön nimellisteho on noin 300 kW ja projektiin kuuluu vuoden testijakso. AW-Energyn johtamaan yrityskonsortioon kuuluu yrityksiä Suomesta, Portugalista, Saksasta ja Belgiasta. Mukana ovat teollisuuden raskassarjalaiset, kuten Bosch-Rexroth ja ABB. Uusiutuvan energian toimijoista merkittävimmät ovat Eneolica ja aaltoenergian erikoisosaaja Wave Energy Center. - Konsortiomme kokemuspohja ja osaaminen luovat todella vahvan pohjan projektin toteutukselle ja olen innoissani tästä aidosta Euroopan halki ulottuvasta yhteistyöstä. AW-Energy on tehnyt paljon töitä WaveRoller-teknologian kehittämiseksi, ja tähän pisteeseen on päästy viimeisen kolmen vuoden aikana tapahtuneiden tuotekehityspanostusten ansiosta. Yrityksellä on jo ollut kaksi pienemmän mittakaavan (10 kW) prototyyppiä testauksessa Portugalissa, ja myös aaltotankkitestausta ja virtauslaskentasimulaatioita on tehty ahkerasti. Nyt meillä on testipaikka, verkko- ja asennusluvat ja ennen kaikkea teknologiamme on valmiina testivaiheeseen, sanoo AW-Energyn toimitusjohtaja John Liljelund. Kuvamateriaalia löytyy osoitteesta http://www.aw-energy.com/media/ www.aw-energy.com