• Pohjoisranta BCW Oy/

Suomalainen cleantech-ala tuplaamassa liikevaihtonsa Intian markkinoilla vuoteen 2013 - Suomalaiset yritykset esillä alan huipputapahtumassa Intiassa

Delhi Sustainable Development Summit kokoaa 4.-7.2.2010 yhteen maailman kestävän kehityksen huippuasiantuntijat. Vuoden 2010 kokous painottuu Kööpenhaminan ilmastokokouksen seurantaan. Konferenssin yhteydessä järjestettävässä ilmastonmuutosnäyttelyssä esitellään ympäristöteknologian osaamista eri puolilta maailmaa. Suomesta Cleantech Finlandin mukana näyttelyssä ovat esillä Nokia, Oilon, Outotec, Pöyry, Vaisala, Waterix ja Wärtsilä.

Intia on eräs maailman voimakkaimmin kasvavista cleantech-markkinoista. Kasvun ajureina toimivat muun muassa voimakas väestönkasvu, kasvava ostovoima sekä hallituksen puhtaan energiatuotannon edistämistä tukevat toimenpiteet, ensisijaisesti uusiutuvassa energiantuotannossa ja energiatehokkuudessa. - Intia on erittäin potentiaalinen markkina suomalaiselle cleantech-osaamiselle. Kaikki johtavat suomalaiset cleantech-yritykset toimivat jo Intian markkinoilla. Yritysten yhteenlaskettu liikevaihto on arviolta noin 150 miljoonaa euroa. Uskon, että suomalaiset cleantech-alan yritykset pystyvät tuplaamaan Intian markkinoilta tulevan liikevaihtonsa kolmen vuoden aikana, arvioi Santtu Hulkkonen, Ohjelmajohtaja, Cleantech Finland, Finpro. Lähivuosina Intiassa on tarvetta erityisesti energiatehokkuus- ja energiansäästöratkaisuista, teollisuuden puhtaista prosesseista, jätteen käsittelystä, kierrätyksestä ja poltossa, veden puhdistuksesta, hajautetuista uusiutuvan energian tuotantojärjestelmistä ja biopolttoaineista sekä ympäristönmittausteknologioista. Cleantech Finland – suomalaisen huippuosaamisen yhteenliittymä Cleantech Finland on markkinointiorganisaatio ja brändi, joka tukee Suomen ympäristöliiketoiminnan kasvua. Brändi yhdistää suomalaiset cleantech-alan huippuosaajat. Brändin tehtävä on parantaa yritysten tunnettuutta ja uskottavuutta kansallisten ja kansainvälisten sidosryhmien keskuudessa sekä luoda Suomesta kuva vastuullisena korkean teknologian ja ympäristöosaamisen maana, johon kannattaa sijoittaa ja sijoittua. Cleantech Finland brändiä hallinoi ja kehittää Finpro. Brändin omistaa Elinkeinoelämän keskusliitto, EK. Cleantech Finland johtoryhmä myöntää käyttöoikeudet brändille. Cleantech Finland järjestää Intiassa konferenssin ja näyttelyn yhteydessä lehdistötilaisuuden perjantaina 5.2.2010 kello 14.00. Tilaisuuden avaa pääministeri Matti Vanhanen. Lisätietoja: Santtu Hulkkonen, Ohjelmajohtaja, Cleantech Finland, santtu.hulkkonen@finpro.fi, +358 40 34 33 341