Suomalainen Ekolite Oy kansainväliseen ideakilpailuun Yhdysvaltoihin

Suomalainen luonnonkuitukomposiittien kehittämiseen erikoistunut yritys, Ekolite Oy on valittu edustamaan suomalaista cleantech-osaamista kansainvälisesti arvostettuun ideakilpailuun, Cleantech Global Ideas Competitioniin, Yhdysvaltoihin. Viisi lupaavinta pohjoismaista cleantech-kasvuyritystä valittiin kilpailuun Nordic Cleantech Openin hakijoiden joukosta.

On suuri ilo ja kunnia saada tämä tunnustus, etenkin kun ottaa huomioon Cleantech-yritysten korkean tason Suomessa. Uskon, että tuleva Global Ideas -kilpailu on erinomainen ikkuna sijoittajamaailmaan ja mahdollisuus saada näkyvyyttä, ehkä jopa uutta liiketoimintaa”, kertoo Ekolite Oy:n toimitusjohtaja Vesa Rommi.

Ekolite jalostaa biomassasta ja teollisuuden jätteistä kehittyneitä komposiittimateriaaleja ja kevyitä rakenteita. Ensisijaiset käyttöalueet ovat talo- ja infrarakentaminen. Lisäksi ratkaisuja voidaan käyttää kulkuvälineissä, energiantuotannossa ja metsäteollisuuden uusissa tuotteissa. Uudet rakennusmateriaalit parantavat maailmanlaajuisesti energiatehokkuutta, asumismukavuutta ja turvallisuutta sekä eristävät melua.

”Ekoliten kehittämä luonnonkuitukomposiitti ja sen innovatiiviset sovelluskohteet monilla eri teollisuuden aloilla sekä kuluttajille suunnatuissa tuotteissa nostivat yrityksen kilpailun kärkeen. Yrityksen kasvun edellytykset sekä ympäristölle aiheutuvan rasituksen minimointi ovat kaikki kohdallaan”, kertoo Nordic Cleantech Openin Suomen manageri Mika Sulkinoja.

Ekolite tuo esiin suomalaisen cleantech-osaamisen vahvuuksia, joissa korostuvat materiaalitehokkuus ja -innovaatiot. Näillä alueilla on kansainvälistä kysyntää ja kasvumahdollisuuksia uusille yrityksille”, kuvaa Cleantech Finlandin ohjelmajohtaja Santtu Hulkkonen.

Kilpailun osallistujien valintaprosessissa Nordic Cleantech Openin raati analysoi yrityksen toiminnan soveltuvuutta Yhdysvaltain markkinoille. Lisäksi valintakriteereinä olivat konsepti ja liikeidea, toteuttamiskelpoisuus, innovatiivisuus sekä ympäristövaikutukset.

Global Ideas -kilpailu järjestetään 15. – 16.11. San Josessa, Kaliforniassa. Tapahtumaan kokoontuu tuhansia sijoittajia, päättäjiä, yrittäjiä, suuryrityksiä sekä korkeakoulujen ja lehdistön edustajia. Kilpailusta vastaa maailman suurin ympäristöteknologia-alan yritystapahtuma, American Cleantech Open.

• Vesa Rommi, toimitusjohtaja, Ekolite Oy, puh. 040 514 2489 tai vesa.rommi@realite.fi
  • Mika Sulkinoja, kehittämispäällikkö, Finnish Cleantech Cluster, puh. 050 357 1723 tai mika.sulkinoja@lahtisbp.fi
  • Santtu Hulkkonen, ohjelmajohtaja, Cleantech Finland, puh. 040 3433 341 tai santtu.hulkkonen@finpro.fi

Cleantech Finlandin asiantuntijaverkosto kokoaa yhteen johtavat suomalaiset ympäristöliiketoiminnan osaajat. Edistämme Suomen mainetta ympäristöosaamisen johtavana asiantuntijana yhdistämällä jäsenyrityksiemme ratkaisut globaaleihin ympäristöhaasteisiin. Cleantech Finland -brändin omistaa Elinkeinoelämän keskusliitto, EK. Markkinoinnista ja viestinnästä vastaa Finpro.

www.cleantechfinland.com.