Suomalaiselle meriteollisuudelle uusia avauksia Meksikosta

Meksiko investoi öljyntuotannon kasvattamiseen voimakkaasti lähivuosina. Viime viikolla Suomessa vierailleen Meksikon kansallisen öljy-yhtiö Pemexin odotetaan investoivan kymmeniä miljardeja euroja öljyntuotantoon yhdessä yksityisten yritysten kanssa. Finpron mukaan investoinnit tarjoavat suomalaisille meriteollisuusyrityksille paljon uutta kauppaa.

Meksikon energiauudistus avaa Meksikon öljymarkkinat yksityisten yritysten investoinneille. Uudistuksen tavoitteena on lisätä Meksikon omaa öljyntuotantoa ja hyödyntää Meksikonlahdella sijaitsevia mittavia öljyesiintymiä.

– Meksikon öljyntuotanto on 2000-luvulla supistunut, vaikka maalla on mittavat öljyvarannot. Lakiuudistus sallii ulkomaisten yhtiöiden etsiä ja porata öljyä Meksikonlahdella. Ensi vuoden alussa käytävä huutokauppa porausoikeuksista on herättänyt laajaa kansainvälistä kiinnostusta. Huutokaupan jälkeen avomerellä sijaitsevien esiintymien hyödyntämiseen tehtävät investoinnit nousevat kymmeniin miljardeihin euroihin vuodessa, kertoo Matti Landin, joka ohjaa Finpron meriteollisuustyötä Latinalaisessa Amerikassa.

Meksikon kansallisen öljy-yhtiö Pemexin delegaatio vieraili Suomessa viime viikolla tutustumassa suomalaisen meriteollisuuden osaamiseen ja luomassa yhteyksiä alan yrityksiin. Pemex pitää hallinnassaan yli 80 prosenttia todennetuista ja todennäköisistä öljy- ja kaasukentistä sekä noin 20 prosenttia mahdollisista varannoista.

– Pemex pyrkii hyödyntämään ulkomaista tietotaitoa, pääomaa ja teknologiaa kohteissa, joissa sen omat resurssit eivät riitä. Pemexin antamien tietojen mukaan kyseessä on noin kymmenen projektia, joista osa käsittää syvänmeren öljyvarantoja, kertoo Meriklusteriohjelman johtaja Mervi Pitkänen.

Suomalainen osaaminen kiinnostaa

Investointien hankintaprosessi ohjautuu alueelle investoivien yritysten ja Pemexin tarpeiden mukaan usean vuoden ajan. Team Finland -toimijat auttavat suomalaisia yrityksiä investointiohjelman eri vaiheissa tarttumaan mahdollisuuksiin.

– Suomalaisyrityksille investoinnit avaavat merkittäviä mahdollisuuksia. Pemex investoi jatkuvasti tuotantokenttiinsä, mutta investoinnit kasvavat merkittävästi lähivuosina. Maailman huippua edustava suomalainen meriteollisuusosaaminen voi tarjota kokonaisratkaisuja suunnitteluun, valmistusteknologiaan, automaatioon, laite- ja komponenttitoimituksiin, Pitkänen kertoo.

Pemexin vierailu nosti myönteisesti suomalaisen meri- ja offshoreteknologian näkyvyyttä ja yhteistyötä meksikolaisen teollisuuden sovittiin kehitettäväksi yhteistyössä.

Öljy-yhtiöt tilaavat tarvitsemansa määrän porauslaittoja ja ne ajoittuvat heidän investointisuunnitelmansa mukaan lähivuosille. Vuotta ennen laivan tai tuotantoaluksen rakentamista myydään päämoottorit ja hytit. Tällä hetkellä kuitenkin esimerkiksi öljyntorjuntayritykset voivat jo saada kauppaa, Landin jatkaa.

Suomalainen meriteollisuus on menestynyt Brasiliassa

Viime vuosina suomalaisyritykset ovat saavuttaneet suuria kauppoja Brasilian meriteollisuusmarkkinoilla. Taustalla on Meksikon tavoin maan mittavat investoinnit offshore-öljyntuotantoon.

– Suomalaisyritysten menestys Brasiliassa ja yhteistyö kansallisen öljy-yhtiö Petrobrasin kanssa on erinomainen osoitus suomalaisen osaamisen kilpailukyvystä. Viimeisen kolmen vuoden aikana suomalaisyritykset ovat tehneet kauppaa noin 800 miljoonan euron arvosta Brasilian meriteollisuusmarkkinoilla. PK-yritysten osuus tästä on yli 200 miljoonaa euroa ja suomalaisia yrityksiä toimii Brasiliassa noin 50, kertoo Landin.

Brasilian kokemusten perusteella suomalaisyritysten erityisiä vahvuuksia on laivojen ja tuotantoalusten energiantuotanto sekä nostolaitteet ja asuinosastot.

– Brasilian tavoin myös Meksikossa ollaan kiinnostuneita koulutusyhteistyöstä ja suomalaisesta insinööriosaamisesta. Koulutus- ja tutkimusyhteistyön tavoitteena on kehittää Meksikon laivanrakennussektoria, Landin kertoo.

– Suomi on aloittanut erittäin lupaavasti ja varhain verkottumisen Meksikon voimakkaasti kasvaviin meriteollisuusmarkkinoihin. Suomen Méxicon-suurlähetystö yhteistyössä Finpron kanssa pystyi vakuuttamaan Pemexin siitä, että Suomessa on osaamista meriteollisuuden alalla. Työ- ja elinkeinoministeriön meriteollisuusohjelma vastasi haasteeseen ja loi korkeatasoisen ohjelman Pemexille hyvin lyhyellä varotusajalla. Lähes 30 suomalaista meriteollisuusalan yritystä saatiin mukaan tapaamaan Pemexin ja Meksikon vienninedistämisjärjestön Proméxicon asiantuntijoita Helsinkiin. Tämä on vahva osoitus siitä, miten Team Finland pystyy toimimaan tehokkaasti suomalaisen elinkeinoelämän hyväksi, toteaa Anne Lammila, Suomen suurlähettiläs Meksikossa.

Yhteystiedot:
Matti Landin, Head of Trade Center, Latin America, Latinalainen Amerikka, Finpro, matti.landin(a)finpro.fi, puh. + 55 12 9744 4762,
Mervi Pitkänen, ohjelmajohtaja, Koneteknologiakeskus, mervi.pitkanen(a)koneteknologiakeskus.fi, puh. 040 5353 066
Anne Lammila, suurlähettiläs, Meksiko, anne.lammila(a)formin.fi, puh. +52 55 5540 6036
Outi Torniainen, viestintä- ja markkinointijohtaja, Finpro, outi.torniainen(a)finpro.fi, puh. 040 512 1375

Finpro auttaa suomalaisia pk-yrityksiä kansainvälistymään, hankkii Suomeen lisää ulkomaisia investointeja ja kasvattaa ulkomaisten matkailijoiden virtaa Suomeen. Tehtävämme on tuoda kasvua Suomeen. Visit Finlandin integroitumisen myötä Finprossa työskentelee noin 200 asiantuntijaa 54 toimipisteessä 44 eri maassa. Suomessa Finprolla on toimipiste yhdeksällä paikkakunnalla. Finpro hallinnoi merkittäviä kansallisia hankkeita kuten puhtaan teknologian Cleantech Finland, Future Learning Finland ja FinlandCare. Finpron muodostavat Export Finland, Visit Finland ja Invest in Finland. Olemme keskeinen toimija Team Finland -verkostossa. www.finpro.fi

Finpro – kasvua Suomeen