Suomalaisesta hoivaosaamisesta vientituote

Oululaisen Videran kehittämiä etähoivaratkaisuja käytetään Suomen lisäksi jo Tanskassa, Norjassa ja Virossa. Kuvayhteyteen ja kosketusnäyttöön perustuvat ratkaisut auttavat ikääntyviä asumaan kodissaan pidempään, ja tehostavat terveydenhuollon toimia. Useissa maissa tiukka julkinen talous, pula hoivaosaajista ja lainsäädäntö tukevat videopohjaisten etähoivajärjestelmien käyttöönottoa.

Videra, joka vastaa Elisa-konsernin visuaalisen kommunikaation liiketoiminnasta, toimittaa videoneuvotteluteknologiaan perustuvia etäterveydenhuollon ratkaisuja eri puolille Eurooppaa. Väestön ikärakenteen muutos haastaa valtiot ja kunnat etsimään uusia ratkaisuja ikääntyvien hoidon turvaamiseksi. Videran etähoivapalveluiden asiakkaita ovat niin kunnat kuin yksityiset hoivapalveluiden tuottajatkin, loppukäyttäjiä ovat kotona asuvat vanhukset ja omaishoitajat, esimerkikkinä VIRTU-projekti, jonka tiimoilta Videran järjestelmiä on toimitettu yhteensä jo 60 pisteeseen Itämeren saaristoon, mm. Saarenmaalle ja muualle Viroon.

-  Ratkaisussamme oleellista on helppokäyttöisyys. Toimitamme käyttäjälle kosketusnäytön sekä kameran, siinä kaikki mitä tarvitaan. Kosketusnäytön avulla, suurikokoisia kuvakkeita painamalla käyttäjä saa yhteyden omaisiinsa ja kotisairaanhoitoon. Jatkossa mahdollistamme myös mobiilit yhteydet, joissa kotisairaanhoitaja siirtyessään paikasta toiseen voi olla asiakkaaseen yhteydessä joko älypuhelimen tai tabletin avulla, näin säästyy aikaa ja rahaa, kertoo toimitusjohtaja Harri Martinmäki Videralta.

Videran palveluvientiä Tanskaan vauhdittaa sikäläinen lainsäädäntö, joka asettaa erittäin tiukat kriteerit etähoivajärjestelmien tietoturvalle. Aikaisemmin käytössä olleita skype-pohjaisia ratkaisuja on korvattu Videran toimittamilla lain ja viranomaisvaatimukset täyttävillä järjestelmillä. Etähoivaratkaisuja on käytetty hyvin tuloksin mm. Gribskovn kunnan alueella myös fysioterapiassa ja kiinostus on ollut huomattavaa.

Kysyntää Videran palveluille myös Norjassa lisäävät lainsäädännön vaatimukset, yhteistyötä on viranomaisten ja yksityisten palveluntuottajien kanssa. Laki - Samhandlingsreformen - edellyttää, että esimeriksi leikkauksesta toipuvan potilaan on saatava vuodepaikka toipumisen ajaksi hoitolaitoksesta. Mikäli kunta ei kykene vuodepaikkaa järjestämään, kunnalle koituu n. 600 euron sakko jokaiselta päivältä, jona toipilas jää ilman vuodepaikkaa. Lailla halutaan varmistaa laadukas terveydenhoito, eikä potilaspaikkoja ei haluta käyttää ikäihmisten hoivaan, ellei sille ole terveydellistä perustetta. Myös inhimilliset syyt tukevat kotona asumista mahdollisimman pitkään.

Myös kotimaassa Videran etähoivajärjestelmä on laajassa käytössä eri puolilla maata. Etähoivan ympärille kehitetään koko ajan uutta sisältöä ja monipalveluverkostoja. Sodankylässä on meneillään hanke, jossa etäjärjestelmiä on niin ikääntyvien kotona kuin seurakunnassa, kahvilassa, apteekissa ja kirjastossa ja yhteydenpito onnistuu helposti verkoston sisällä. Hoivapuolen henkilökunnan sitoutumisesta etähoivahankkeeseen kuvaa se, että hankerahoituksen turvaamiseksi henkilökunta on ollut valmis osittain palkattoman kesäloman pitämiseen.

Lisätiedot medialle:

Harri Martinmäki, toimitusjohtaja, Videra Oy, +358 400 684 499, etunimi.sukunimi@videra.com

Videra on Pohjoismaiden johtava etätyöpalveluihin erikoistunut yritys, jolla on yli 20 vuoden kokemus videoneuvottelulaitteiden toimittamisesta. Toimintamme on globaalia ja yrityksemme palveluja käytetään laajasti Euroopasta aina Aasiaan, Afrikkaan, Australiaan, sekä Pohjois- ja Etelä-Amerikkaan asti. Työllistämme yli 80 henkilöä ja kiinteät toimipaikkamme sijaitsevat Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Venäjällä. Vuodesta 2010 lähtien Videra on ollut osa Elisa-konsernia. Videra toimii Elisan itsenäisenä tytäryhtiönä ja vastaa Elisa-konsernin visuaalisen kommunikaation ratkaisuista. Lisätietoja www.videra.com