Suomalaisesta tietoturvaosaamisesta vientituote Venäjälle ja Kazakstaniin

Venäjän ja Kazakstanin nopea digitalisoituminen on muuttanut kuluttajien ja yritysten arkea ja samalla lisännyt kiinnostusta tietoturvakysymyksiin. Finpron mukaan esimerkiksi Venäjällä tietoturva-ala kasvaa 15–30 prosentin vuosivauhdilla.

Viimeaikaiset hakkeriuutiset ovat muistutus nopean digitalisoitumisen varjopuolista. Kuluttajien ja yritysten vaurastuessa erilaisten sähköisten palvelujen ja uusien laitteiden käyttö on arkipäiväistynyt. Ilmiöön ovat tarttuneet myös rikolliset tahot, toteaa Finpron Venäjän, Baltian ja IVY-maiden aluejohtaja Tarja Päivärinne.

Finpron selvityksen mukaan tietoturva-alan odotetaan kasvavan Venäjällä ja Kazakstanissa 15–30 prosentin vuosivauhdilla seuraavan viiden vuoden ajan. Suomalaisyrityksille tarjoutuu mahdollisuuksia niin kotitalouksien kuin yritysten tietoturvan varmistamisessa.

– Venäjällä ja Kazakstanissa tietoturvamarkkinoiden nopeaan kasvuun vaikuttavat samat asiat kuin muuallakin maailmassa. Sähköinen asiointi niin yksityisellä kuin julkisella sektorilla, verkkokaupan nopea kasvu ja tiedonhallinnan tehostaminen lisäävät tarvetta ajanmukaisille tietoturvaratkaisuille, Finpron aluemyyntipäällikkö Aleksej Leppänen kertoo.

Niin Venäjällä kuin Kazakstanissa tietoturvaratkaisujen kysyntää lisää myös maiden uudistuva lainsäädäntö. Uudistukset koskevat muun muassa henkilökohtaista tietosuojaa, kansallisten maksujärjestelmien kehitystä ja sähköisiä allekirjoituksia.

Tietoturvassa myyjän kotimaa merkitsee

– Paikalliset yritykset ja kuluttajat ovat valmiita investoimaan tietoturvaan. Yritysten näkökulmasta tieto ja osaaminen ovat yhä merkittävämpiä kilpailutekijöitä, joita halutaan varjella. Kuluttajien huolenaiheina ovat muun muassa palomuurit ja virustorjuntaohjelmat eri laitteisiin, Leppänen sanoo.

Yritystietoturvapuolella etsitään ratkaisuja ehkäisemään tietopetoksia, tietovarkauksia ja hakkerihyökkäyksiä. Julkisen hallinnon sähköisten palveluiden sekä pankki- ja vakuutusyhtiötoiminnan turvaamiseksi on paljon kysyntää.

– Vahvan osaamisen lisäksi suomalaisyritysten vahvuutena tietoturva-asioissa on Suomen maine puolueettomana maana. Alan suomalaisyritysten kannalta tärkeä asia on myös se, että toimialalla on käynnissä sukupolvenvaihdos Venäjällä ja Kazakstanissa. Alalle on tullut paljon nuorta väkeä, jotka puhuvat hyvää englantia ja ovat niin teknisesti kuin bisneksen tekemisen kannalta niin sanotusti samalla aaltopituudella, Leppänen selittää.

Kazakstaniin on helppo jatkaa Venäjällä saavutetun menestyksen pohjalta. Yhteisen bisneskielen eli venäjän lisäksi venäläiset referenssit toimivat hyvin Kazakstanissa.

Tarja Päivärinne, aluejohtaja Venäjä, Baltia ja IVY-maat, Finpro, tarja.paivarinne@finpro.fi, puh. 020 4695 873
Aleksej Leppänen, aluemyyntipäällikkö, Finpro, aleksej.leppanen@finpro.fi, puh. 040 343 3361
Outi Torniainen, viestintä- ja markkinointijohtaja, Finpro, outi.torniainen@finpro.fi, puh. 040 512 1375

Finpro on kansallinen suomalaisyritysten vientiä ja kansainvälistymistä edistävä ja ulkomaisia investointeja Suomeen hankkiva organisaatio. Finpro edistää asiakkaidensa kansainvälistä kasvua ja menestystä auttamalla niitä olemaan oikeilla markkinoilla oikeaan aikaan kilpailukykyisillä tuotteilla, palveluilla ja konsepteilla.

Finpro verkostoituu asiakkaidensa ja yhteistyökumppaneidensa hyödyksi paikallisesti ja kansainvälisesti. 370 asiantuntijaamme työskentelee 69 toimipisteessä lähes 50 eri maassa. Yrityksille tehtävien toimeksiantojen lisäksi Finpro hallinnoi merkittäviä kansainvälisiä hankkeita kuten puhtaan teknologian Cleantech Finland ja koulutusviennin Future Learning Finland. www.finpro.fi