Suomalaiset arvioivat kuluttavansa lähes 400 euroa joululahjoihin

Suomalaisen Työn Liiton joulututkimuksen mukaan suomalaiset arvioivat kuluttavansa yli 100 euroa enemmän joululahjoihin kuin edellisvuonna. Tänä vuonna suomalaiset arvioivat kuluttavansa keskimäärin 398 euroa pelkästään joululahjoihin. Kotimaiset lahjat ovat tänäkin jouluna suosittuja.

Suomalaiset arvostavat kotimaisuutta edelleen korkealle valitessaan joululahjoja. Yli 70 prosenttia suomalaisista ostaa mielellään suomalaisia joululahjoja. Suomalainen lahja koetaan tämän päivän luksuksena sekä vastuullisena ostoksena, jonka ymmärretään tukevan suomalaisia työpaikkoja, kertoo Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala.

Suomalaisen Työn Liiton teettämän joulututkimuksen mukaan yli 60 prosenttia suomalaisista katsoo, että kukkaronnyörit ovat jouluna löysemmällä kuin yleensä ja päätöksiä tehdään enemmän tunteella.

Tästä vuodesta on odotettavissa lahjarikas, sillä suomalaisten into ostaa joululahjoja on tänä vuonna selvässä nousussa edellisvuosiin verrattuna. Tänä vuonna joululahjoihin arvioidaan kulutettavan keskimäärin 398 euroa, kertoo Suomalaisen Työn Liiton tutkimuspäällikkö Jokke Eljala.

Vuonna 2011 suomalaiset arvioivat kuluttavansa keskimäärin 295 euroa lahjoihin ja vuonna 2012 280 euroa.

Lahjoihin käytettävän euromäärän merkittävä kasvu voi olla merkki ihmisten vahvistuvasta uskosta talouteen, mutta toisaalta sitä selittää kukkaronnyörien löystyminen jouluna. Erityisesti lasten lahjoissa ei niin kauheasti säästellä. Tutkimukseen vastanneet korostivat kuitenkin pyrkivänsä kuluttamaan järkevästi ja suunnitelmallisesti. Vastauksissa korostuu, että lahjojen halutaan olevan myös laadukkaita, Eljala tulkitsee tuloksia.

Miehet käyttävät tänä vuonna naisia enemmän rahaa lahjoihin. Miehet ostavat naisille koruja ja kelloja sekä hemmottelulahjakortteja. Lisäksi elektroniikka ja harrastusvälineet, joita miehet toivovat lahjaksi ovat myös kohtuullisen hintavia, Eljala jatkaa.

Joulunvietossa perinteet kohtaavat uuden

Suomalaisten joulunvietossa korostuvat perinteet: perheen ja läheisten kanssa vietetty aika, jouluruoka ja joulun vietto kotona. Aiemmissa tutkimuksissa korostuvat samat teemat. Tuoreessa tutkimuksessa vastaajat arvostavat rauhoittumisen ja yhdessäolon läheisten kanssa aiempaa vuoden 2011 tuloksia korkeammalle.

Miehille jouluruuat ja kinkun syönti ovat tärkeimpiä yksittäisiä asioita joulunvietossa, kun taas naisten vastauksissa tärkeimmiksi nousevat yhdessäolo perheen kanssa ja kynttilöiden polttaminen, Eljala kertoo.

Joulun vietossa uutena ja nousevana trendinä korostuu lahjojen hankkiminen verkkokaupoista. Erityisesti 30–49-vuotiaat suomalaiset ovat ahkeria verkkokauppojen käyttäjiä. Heistä 33 prosenttia ostaa lahjansa kotimaisesta verkkokaupasta. Lahjojen ostossa suomalaisia verkkokauppoja (25 %) suosittiin enemmän kuin ulkomaalaisia verkkokauppoja (11 %).

Joulunvietossa tärkeintä:

• Naiset: Yhdessäolo perheen kanssa 77 %
  • Miehet: Kinkun syönti 73 %

Miesten toivotuimmat lahjat:

• Elektroniikka 25 %
  • Musiikki ja elokuvat 22 %
  • Harrastusvälineet 18 %

Naisten toivotuimmat lahjat:

• Hemmottelulahjakortit 43 %
  • Kotiin ja sisustukseen liittyvät lahjat 27 %
  • Korut ja kellot 17 %

Joulututkimuksen toteutti Kopla Helsinki. Tutkimuksen kysely suoritettiin lokakuussa 2013. Tutkimukseen vastasi 500 yli 15-vuotiaista suomalaista.

Tutkimusraportti ja infograafit löytyvät Suomalaisen Työn Liiton verkkosivuilta: http://www.avainlippu.fi/sites/default/files/page_attachment/stl_joulututkimus.pdf

Tero Lausala, toimitusjohtaja, Suomalaisen Työn Liitto, 050 407 2623, tero.lausala@avainlippu.fi
Jokke Eljala, tutkimuspäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, 050 374 7410, jokke.eljala@avainlippu.fi

Hanna Malinen, viestintäpäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, 050 369 4949, hanna.malinen@avainlippu.fi