Suomalaiset arvostavat työtiloissa tietoliikenneyhteyksiä ja turvallisuutta

Suomalaiset haluavat työtiloilta turvallisuutta, ammattimaista vaikutelmaa, toimivia tietoliikenneyhteyksiä ja helposti saavutettavaa sijaintia mieluiten kodin lähellä. Lisäksi monialainen työympäristö miellyttää suomalaisyritysten työntekijöitä.

Joustavia työtapoja tarjoava Regus on selvittänyt suomalaisten työntekijöiden odotuksia ja vaatimuksia työtiloja kohtaan. Tärkeimmäksi tekijäksi nousi tilojen ammattimainen vaikutelma, kuten toimivat vastaanottopalvelut ja sekä toimivat tietoliikenneyhteydet. Nämä tekijät painavat meillä vaakakupissa paljon enemmän kuin sijainti arvoalueella, ja parkkitilojen sijaan arvossa pidetään julkisia kulkuyhteyksiä sekä sijaintia lähellä kotia. Suomalaisyrityksissä myös vierastetaan saman toimialan tai saman kokoluokan yritysten homogeenisia keskittymiä, eli viihdymme parhaiten monimuotoisessa joukossa.

-          Trendit kuten teknologian kehitys, globaali maailmantalous ja nuorempien työntekijä sukupolvien luonne ovat vaikuttaneet taustalla jo pitkään. Tutkimuksessa selvitettyjen mieltymysten perusteella näyttää siltä, että joustaville ja ammattimaisille työtiloille löytyy jatkossa yhä enemmän kysyntää, Reguksen maajohtaja Klaus Koponen toteaa.

Joustavamman työkulttuurin muutoksen ja uudenlaisen työtilojen ja -tapojen hakemisen keskellä suomalaiset yritykset suhtautuvat muiden yritysten kanssa jaettuihin työtiloihin myönteisesti, selviää tuoreesta tutkimuksesta. Kustannussäästöjen lisäksi suomalaisvastaajat arvostavat sitä, että yhteiskäytössä olevat tilat mukautuvat kätevästi yrityksen kasvaessa ja istuvat hyvin yksiin uuden, nousevan yrittäjähenkisyyden kanssa. Lisäksi ne poikivat sivutuotteina tärkeitä kumppani- ja asiakaskontakteja.

Regus tutki 22 000 työntekijän odotuksia ja mieltymyksiä työtiloja kohtaan 100 maassa.

Toimistotilojen työpisteistä noin 55 prosenttia tyhjinä

Tyypillisen suomalaisyrityksen toimistotilat ovat ronskisti ylimitoitettu. Muuttuneen työkulttuurin ja työn lisääntyneen liikkuvuuden vuoksi noin 55 prosenttia toimitilojen työpisteistä on jatkuvasti tyhjinä. Kustannuksia tästä kertyy valtavasti, sillä yhden työpisteen vuosikustannus länsimaissa on keskimäärin 19 000 euroa. Samaan aikaan Suomessa seisoo tyhjillään noin miljoonan neliön edestä toimitilaa.

Vahvaa kasvua tavoitteleva Regus toimii noin 100 maassa, ja sillä on 10 000 työntekijää. Yrityksellä ei ole globaaleja tai regionaalisia kilpailijoita, ainoastaan paikallisia.

Klaus Koponen, Country Manager, Regus, puh. 050 358 4571, klaus.koponen(a)regus.com