Suomalaiset kaukolämpöosaajat yhdistävät voimansa

Finpron uusi kaukolämmön kansainvälistymisohjelma kokoaa suomalaisten alan yritysten osaamisen vientituotteeksi. Ohjelman tuore selvitys kartoitti Kazakstanin, Valko-Venäjän, Venäjän, Ukrainan, Puolan, Tsekin, Unkarin ja Kiinan kaukolämpömarkkinoiden vientimahdollisuudet suomalaisyrityksille.

”Vaikka kansainvälisessä vertailussa Suomi on jo useita vuosia ollut maailman johtavia maita lämmön ja sähkön yhteistuotannossa sekä kaukolämmön hyödyntämisessä, ei kaukolämpöosaamisesta ole tullut merkittävää vientituotetta. Vientiponnistelujen pullonkaulana on ollut alan hajanaisuus Suomessa. Nyt olemme onnistuneet kokoamaan pitkästä aikaa alan suomalaisia yrityksiä yhteen kokonaisratkaisujen tarjoamiseksi kansainvälisesti”, kertoo Finpron johtava konsultti Arto Nuorkivi.

Kansainvälistymisohjelman 13 suomalaisyrityksen osaamisesta muodostuu kokonaisuus, joka kattaa kaukolämmön ja -jäähdytyksen laitteet, tuotannon, järjestelmän hallinnan, huollon ja konsultoinnin.

Suomalaisten vahvuutena kokonaisratkaisut

”Kiinan kasvu ja keskisen Itä-Euroopan sekä Kazakstanin, Valko-Venäjän ja Venäjän kaukolämpöjärjestelmien uusiminen kasvattavat kaukolämpösektorin kansainvälistä kysyntää. Uudessa tutkimuksessamme erityisesti Venäjä, Kiina, Puola ja Kazakstan nousevat kiinnostavina maina suomalaisten yritysten näkökulmasta”, hankkeen projektipäällikkö Kari Vähäkangas Finprosta sanoo.

Kaukolämpöjärjestelmien uusiminen avaa suomalaisyrityksille merkittäviä mahdollisuuksia erityisesti Kazakstanin, Valko-Venäjän ja Venäjän alueella, jossa uudistukset on laiminlyöty viimeisen 20 vuoden aikana. Esimerkiksi Venäjällä on noin 50 000 kaukolämpöjärjestelmää, joista monet ovat teknillisesti huonossa kunnossa ja epätaloudellisia. Kiinassa puolestaan kiihtyvä kaupungistuminen luo kysyntää uusille järjestelmille.

”Suomen kanssa samoista markkinoista kilpailevat Tanska, Ruotsi ja Saksa. Vahvuutenamme kilpailijoihin verrattuna on kokonaisosaamisen tarjoaminen. Hintakilpailukykymme perustuu järjestelmien luotettavuuteen ja elinkaariajatteluun. Kaukolämpöosaamisen viennin keskeisenä haasteena on osoittaa hyödyt, jotka ylittävät kalliit aloituskustannukset ja investointien pitkät takaisinmaksuajat”, Vähäkangas kertoo.

Lisätietoja
Arto Nuorkivi, johtava konsultti, Finpro, puh: +358 41 456 88 93, arto.nuorkivi@finpro.fi
Helena Sarén, seniorikonsultti, Finpro, puh: +358 40 343 3324, helena.saren@finpro.fi
Kari Vähäkangas, vientikeskuksen päällikkö, Finpro, puh: +36 1 209 9780, kari.vahakangas@finpro.fi

Finpro on maailmanlaajuisesti toimiva, suomalaisten yritysten kansainvälistä kasvua ja menestystä edistävä asiantuntijaorganisaatio, jonka yli 350 asiantuntijaa työskentelee 66 toimipisteessä 45 maassa. Finpro palvelee yrityksiä auttamalla niitä olemaan oikeilla markkinoilla oikeaan aikaan kilpailukykyisillä tuotteilla, palveluilla ja konseptilla.

Finpron aktiivinen tulevaisuuden ennakointi, kansainvälistymisosaaminen ja kilpailukykyiset palvelut sekä maailmanlaajuinen verkosto antavat suomalaisyrityksille mainiot lähtökohdat oman liiketoimintansa ja kilpailukykynsä kehittämiseen. Yrityksille tehtävien toimeksiantojen lisäksi Finpro hallinnoi merkittäviä kansainvälisiä hankkeita kuten puhtaan teknologian Cleantech Finland, Future Learning Finland ja FinNode.
www.finpro.fi