Suomalaiset muotialan yritykset esittäytyivät menestyksekkäästi Japanissa ja Koreassa

Team Finlandin Finnish Lifestyle Asia -ohjelman toukokuinen vierailu Japanissa ja Koreassa oli menestys. Ministeri Olli Rehnin johdolla tehdyn vierailun aikana ohjelman yritykset tapasivat potentiaalisia asiakkaita, joita suomalainen innovatiivisuus, ekologisuus ja funktionaalisuus kiinnostaa. Yritykset solmivat tärkeitä suhteita ja aloittivat neuvotteluja ostajien kanssa.

Finpron hallinnoima kolmivuotinen Team Finland -kasvuohjelma Finnish Lifestyle Asia vieraili vastikään menestyksekkäästi Japanissa ja Etelä-Koreassa. Vierailua johti ministeri Olli Rehn ja kyseessä oli ensimmäinen kerta, kun lifestyle ja muoti olivat virallisesti osa suomalaisen ministeriön delegaatiomatkaa. Finnish Lifestyle Asia -ohjelman yrityksistä matkalla olivat mukana Aino, Biancaneve, Gemmi, Golla, Ivana Helsinki, Onar, Pomar ja Turo. Yritykset loivat matkalla tärkeitä suhteita vähittäiskaupan edustajiin ja tukkureihin sekä saivat runsaasti huomiota mediassa.

- Finnish Lifestyle Asia -ohjelmassa mukana olevien yritysten design on erottuvaa, mutta erittäin funktionaalista. Tämä on asia, mikä kiinnostaa niin Japanin kuin Korean ostajia. Olemme todella tyytyväisiä kolmivuotisen ohjelmamme hienoon starttiin. Lisää ovenavauksia on tulossa, iloitsee Irma Patala, Finpron Creative-sektorin vetäjä.

Ivana Helsingin Pirjo Suhonen toimi matkalla delegaation lifestyle-edustuksen puheenjohtajana.

- Matka oli onnistunut ja tehokas. Finpron paikalliset toimijat olivat kartoittaneet tahot, jotka olisivat mahdollisia maahantuojia tai jakelijoita. Tällainen operatiivisen tason toiminta on se suurin asia, mitä suomalaiset yritykset kaipaavat ja koimme tämän konkretian äärimmäisen hyväksi, Suhonen sanoo.

Suomalainen design jalkautui suureen korealaiseen tavarataloon

Ohjelma Etelä-Korean Soulissa aloitettiin Finland fashion week pop-up -tapahtumalla. Suomalainen muoti asettui taloksi LOTTEen, yhteen maan suurimmista tavarataloista. Kampanjassa olivat mukana Ivana Helsinki, Marita Huurinainen, Lumene, Karhu, Marimekko, Marja Kurki ja Samuji. Vierailun päätapahtuma Soulissa oli B to B -tutustumistilaisuus, johon osallistui yli 100 henkilöä. Useat kasvuohjelman yritykset saivat myyntiliidejä ja partnerikontakteja, jopa tilausneuvotteluja käynnistettiin. Korean muotimedia oli myös läsnä ja suomalaisten vierailusta on tähän mennessä kirjoitettu kymmeniä artikkeleja ja blogikirjoituksia.

Koreasta matka jatkui Japaniin. Yrityksille järjestetyssä seminaarissa saatiin kuulla Aasian johtavia verkkokauppa-asiantuntijoita. Tokiossa Suomen suurlähetystössä pidettyyn matchmaking-tilaisuuteen osallistui 150 vierasta.

Yksi Finnish Lifestyle Asian yrityksistä ja matkalla mukana olleista on turkisyritys Gemmi. Toimitusjohtaja Susanne Stenfors summaa matkaa:

- Saimme paljon kontakteja ja hyvin positiivisen vastaanoton. Matka vahvisti ajatuksiamme siitä, että Suomessa suunnitellulle ja valmistetulle turkismuodille löytyy markkinoita Aasiassa. Olen jo käynyt alustavia keskusteluja muutamien sisäänostajien kanssa ja toimittanut heille mallikappaleita.

Pk-yrityksille vienninedistämisohjelmassa mukana oleminen on varteenotettava vaihtoehto.

- Suomalaisilla muotialan pk-yrityksillä on hyvät mahdollisuudet pärjätä kansainvälisesti, mutta ei resursseja lähteä yksin kansainvälistymään. Mahdollisuus osallistua tällaiseen valtion tukemaan matkaan on suomalaisen muotisektorin kasvulle erinomaisen tärkeä asia, Stenfors sanoo.

Mikä on Finnish Lifestyle Asia?

Finpron hallinnoima Team Finlandin Finnish Lifestyle Asia -kasvuohjelma avaa myyntimahdollisuuksia suomalaisille lifestyle-brändeille Aasiassa. Keväällä 2016 alkaneessa kolmevuotisessa ohjelmassa on mukana 20 yritystä ja mukaan voi hakea edelleen. Ohjelman toimenpiteet tukevat markkinoille menon suunnittelua sekä auttavat jo markkinoilla toimivia yrityksiä laajentamaan myynti- ja partneriverkostojaan Japanissa, Etelä-Koreassa ja Kiinassa. Ohjelman rahoittaa työ- ja elinkeinoministeriö.

Lisätiedot:

exportfinland.fi/finnish-lifestyle-asia

Finpro, Head of Industry, Irma Patala, puh. +358 40 526 8682, irma.patala@finpro.fi
Finpro, Program Director, Jonna Wibelius (in English), puh. +358 50 468 1764, jonna.wibelius@finpro.fi

Finpro auttaa suomalaisia pk-yrityksiä kansainvälistymään, hankkii Suomeen lisää ulkomaisia investointeja ja kasvattaa ulkomaisten matkailijoiden virtaa Suomeen. Finpron muodostavat Export Finland, Visit Finland ja Invest in Finland. Finpro on julkinen toimija, jonka 240 asiantuntijaa toimii 37 vientikeskuksessa 31 maassa ja 6 aluetoimistossa Suomessa. www.finpro.fi Finpro – kasvua Suomeen

Team Finland -kumppanina Finpro hallinnoi lähes 40 merkittävää kasvuohjelmaa, kuten puhtaan teknologian Cleantech Finland, Food from Finland ja FinlandCare. Kasvuohjelmilla Team Finland auttaa satoja suomalaisyrityksiä kansainvälisille markkinoille ja houkuttelee investointeja maailmalta Suomeen. www.teamfinland.fi