Suomalaiset pienyrittäjät kompastuvat verotarkastuksessa samoihin kohtiin

Tuhannet suomalaiset yritykset joutuvat joka vuosi verotarkastukseen. Suuri osa tarkastettavista pienyrityksistä jää tarkastuksessa kiinni samoista kohdista. Taloushallinnon ja palkanlaskennan asiantuntijapalveluita tarjoava Accountor on listannut aiheet, joista pienyrittäjiä useimmin huomautetaan.

”Verottaja pyrkii nykyään pelkän valvonnan sijaan myös ohjeistamaan yrityksiä varsin kattavasti. Yleensä verotarkastuksesta kuitenkin seuraa yrityksille lisää maksuja, joten yksityiskohtien kanssa kannattaisi olla tarkkana jo ennen kuin kutsu verotarkastukseen käy”, Accountorin palvelujohtaja Jyrki Santala ohjeistaa.

Accountor avustaa vuosittain useita kymmeniä asiakkaitaan verotarkastuksissa. Santala on 30-vuotisen uransa aikana ehtinyt olla mukana sadoissa verotarkastuksissa ja tietää, mistä asioista verotarkastajat useimmin pienyrityksiä huomauttavat – ja miten sanktioilta voi välttyä.

1. Yrityksen ja omien kulujen erottelu ontuu

”Tämä on verotarkastusten kestosuosikki, johon tarkastajat yleensä aina kiinnittävät huomiota. Yhtiön omaisuutta ei voi käyttää ilman vastiketta, sen omaisuutta ei pidä hankkia itselle alihintaan eikä omia yksityismenoja voi laittaa firman piikkiin. Nämä ovat yleensä rahallisesti aika pieniä juttuja, joista voi kuitenkin tulla isokin lasku jälkikäteen.”

2. Matkalaskuihin ei ole kirjattu tarpeeksi tietoa

”Verottaja haluaa, että matkalaskuissa on tieto kilometrimäärien lisäksi tieto siitä, missä on käyty ja miksi. Lisäksi pitää muistaa kirjata lähtö- ja saapumisajat.”

3. Henkilökuntaetuja ei ole tarjottu kaikille tasapuolisesti

”Jos haluat tarjota työntekijöille jotain ekstraa, muista tarjota sitä kaikille. Muuten etu katsotaan palkaksi, josta on maksettava veroa.”

4. Maksuja on maksettu yrityksille, jotka eivät ole ennakkoperintä- tai alv-rekisterissä

”Jos suorittaa maksuja esimerkiksi alihankkijalle, joka ei ole ennakkoperintärekisterissä, voi pahimmassa tapauksessa joutua käytännössä itse maksamaan alihankkijan verovelvoitteet. Summat voivat nousta suuriksikin.”

5. Henkilökunnan merkkipäivälahjoja annetaan saajan toiveiden mukaan

”Jos annat työntekijöille lahjoja vaikka jouluna tai merkkipäivinä, lahjan saaja ei saa valita lahjaansa itse. Muutoin on taas kyseessä verotettava palkka. Myös avoimet lahjakortit menevät samaan sarjaan.”

6. Yrityksen autolla ajetaan omia ajoja

”Jos yrityksen henkilöautosta on tehty alv-vähennys, sillä ei saa ajaa lainkaan yksityisajoa. Tämä pitää myös pystyä todistamaan, joten pidä ajopäiväkirjaa.”

Maajohtaja Outi Lähteenmäki-Lindman, p. 050 520 1571, outi.lahteenmaki-lindman(at)accountor.fi

Palvelujohtaja Jyrki Santala, p. 0400 631 222, jyrki.santala(at)accountor.fi

Accountor – asiantuntijuus lähellä sinua.  Accountor on Pohjois-Euroopan johtava talous- ja palkkahallintopalvelujen osaaja, joka palvelee yli 30 000 asiakasyritystään yli 2 000 asiantuntijan voimin seitsemässä eri maassa. Suomessa Accountorilla on tuhat talousalan osaajaa ja liki 30 erikokoista toimistoa ympäri maan –  Accountor on suomalainen Avainlippu-yritys.