Suomalaisia mobiilipalveluita Keniaan

Terveydenhuollon neuvontapalvelu tekstiviestillä ja mobiilikarttapalvelu kaivojen kartoittamiseksi ovat esimerkkejä suomalaisyritysten palveluista Keniassa. Mobiilisovellusten käytöstä on tullut kenialaisille arkipäivää, mutta miten suomalaiset mobiilialan yritykset voivat osallistua kenialaisten arkeen?

Finpron Mobile Business -pilottihankkeessa suomalaista mobiiliosaamista viedään Keniaan ja Vietnamiin. Erityiskohteena ovat vähävaraiset sekä vaillinaisten yhteyksien päässä elävät ihmiset.

”Mobiilimarkkinat ovat suomalaisyrityksille hyvä tapa lähestyä kehittyvien maiden markkinoita, joissa on jopa neljä miljardia kuluttajaa. Matkapuhelimet ovat levinneet Afrikassa laajemmin ja nopeammin kuin mikään muu kulutuselektroniikan tuote. Kenian 40 miljoonaisesta väestöstä yli puolet käyttää matkapuhelinta”, Finpron projektipäällikkö Eeva Nuutinen sanoo.

Kuusi suomalaista mobiilialan yritystä suuntaa yhdessä Finpron kanssa 7.3. Nairobiin, Keniaan etsimään paikallisia pitkäaikaisia kumppaneita ja uusia liiketoiminta-avauksia. Finpron pilottihanke tekee yhteistyötä Nairobiin perustetun mobiililaboratorion kanssa, jonka taustalla ovat Maailmanpankin infoDev-ohjelma yhteistyökumppaninaan Nokia sekä rahoittajana Suomen ulkoministeriö. Finpron projektia on rahoittamassa mukana Finnpartnership-ohjelma.

Projektin tavoitteena on myös miettiä, miten suomalaiset yritykset voivat edesauttaa kenialaisten pienten mobiilialan yritysten liiketoimintaosaamista ja innovointitaitoja.

Käytännön ratkaisuja arjen haasteisiin

”Keniassa on tarvetta mobiilipalveluille, joita voi käyttää peruskännyköillä, mutta myös edullisilla älypuhelimilla. Suurta osaa mobiilipalveluista voidaan hyödyntää vähävaraisille ja syrjäisen maaseudun asukkaille suunnatuissa palveluissa, mm. terveydenhuollossa, koulutuksessa ja pankkipalveluissa", Nuutinen kertoo.

Afrikan mobiilisektori on kasvanut viime vuosina räjähdysmäisesti ja esimerkiksi Keniassa prepaid-liittymien määrä on kasvanut lähes 20 prosenttia vuodessa. Keniasta, ja etenkin Nairobista, on kehittynyt mobiilialan keskittymä, jossa paikalliset ja kansainväliset toimijat kehittävät ratkaisuja itäisen Afrikan tarpeisiin.

Tunnettu kenialainen mobiilialan menestystarina on M-Pesa -mobiilipankki. M-Pesa-mobiilipalvelun avulla ihmiset voivat käyttää pankkipalveluja matkapuhelimella. Esimerkiksi tilisiirrot onnistuvat tekstiviestein.

Teknologiaosaaminen ja neutraali maine auttavat suomalaisia erottautumaan

"Suomalaiset erottautuvat monista muista Kenian markkinoille pyrkivistä erittäin vahvan teknologiaosaamisen ja innovatiivisten ratkaisujen avulla. Olemme monille neutraali ja luotettava yhteistyökumppani. Erityisenä vahvuutenamme on tietysti Nokia sekä sen globaali tunnettuus ja läsnäolo, myös Keniassa", Nuutinen toteaa.

Yritysten Kenian matkan tavoitteena on löytää suomalaisyrityksille sopivia paikallisia yhteistyökumppaneita.  Suomalaisyrityksistä osa suuntaa palvelunsa suoraan kuluttajille ja osa on kiinnostunut tekemään yhteistyötä kansalaisjärjestöjen kanssa, joita Keniassa toimii yli 5 000. Kehitysyhteistyöjärjestöt etsivät kumppaneita mobiilipalveluiden toteuttamiseksi esimerkiksi terveydenhuoltoon ja koulutukseen liittyen.

”Kyse on viime kädessä kenialaisten kuluttajien tarpeiden ymmärtämisestä. Kaikki palvelut on räätälöitävä markkinoille yhdessä paikallisten toimijoiden kanssa”, Nuutinen sanoo.

Eeva Nuutinen, projektipäällikkö, Finpro, +358 40 343 3317, eeva.nuutinen@finpro.fi

Suomalaisyritykset Keniassa: tekstiviestipalveluista kännykkäpeleihin

Mixem Solutions – Jalumba-yhteisöpalvelu.
Jalumba-palvelun avulla ihmiset voivat luoda omia mobiiliyhteisöjään. Yhteisöpalvelun kautta tarjotaan terveydenhuoltoon, maanviljelyyn ja koulutukseen liittyviä konkreettisia mobiilipalveluita.
Markus Lonka, toimitusjohtaja, Mixem Solutions, +358 50 403 3331, markus.lonka@mixem.com

Ympyra – koulutus- ja terveydenhuoltopalvelut. Palvelut sisältävät muun muassa lukemisen ja laskemisen opettamiseen tarkoitetut tekstiviestipalvelut. Terveydenhuoltopalveluihin kuuluu raskaana oleville naisille tekstiviestitse toimivaa neuvontapalvelu, jonka avulla vähennetään lapsikuolleisuutta.
Aape Pohjavirta, toimitusjohtaja, Ympyra, +358 40 547 7797, aape.pohjavirta@ympyra.com

Suntrica – aurinkoenergialaturit. Yritys valmistaa aurinkoenergialla toimivia kännykän latureita, joiden markkinat ovat erityisesti kehittyvissä maissa.
Jouko Häyrynen, toimitusjohtaja, Suntrica, +358 50 555 3322, jouko.hayrynen@suntrica.com

Pajat Management – mobiilikarttapalvelut. Yritys on kehittänyt mobiilikarttapalveluita yhteistyössä Nairobin yliopiston kanssa. Kansalaisjärjestöille ja konsulttiyrityksille tarkoitetun Poimapper-mobiilikarttapalvelun avulla on muun muassa kehitetty koulujen saniteettipalveluita ja kartoitettu kaivoja.
Pertti Lounamaa, toimitusjohtaja, Pajat Management, +358 50 044 7093, pertti.lounamaa@pajatman.com

Fifth Element – ohjelmistoyritys. Yritys yhdistää ratkaisuissaan mobiili- ja paikkatiedon. Asiakasyrityksinä on esimerkiksi metsäyrityksiä, joiden toimintaa tehostaa tieto muun muassa kuljetus- ja korjuukaluston sijainnista sekä työkohteen tiedoista.
Jukka Sonninen, toimitusjohtaja, Fifth Element, +358 20 742 0600, jukka.sonninen@fifthelement.fi

Star Arcade – kännykkäpelit.
Star Arcade tarjoaa yhteisöllisiä mobiilipelejä kehittyvien maiden markkinoille.
Harri Myllylä, toimitusjohtaja, Star Arcade, +447900562198, harri@star-arcade.com

Finpro on maailmanlaajuisesti toimiva, suomalaisten yritysten kansainvälistä kasvua ja menestystä edistävä asiantuntijaorganisaatio, jonka yli 350 asiantuntijaa työskentelee 65 toimipisteessä 45 maassa. Finpro palvelee yrityksiä auttamalla niitä olemaan oikeilla markkinoilla oikeaan aikaan kilpailukykyisillä tuotteilla, palveluilla ja konseptilla.
Finpron aktiivinen tulevaisuuden ennakointi, kansainvälistymisosaaminen ja kilpailukykyiset palvelut sekä maailmanlaajuinen verkosto antavat suomalaisyrityksille mainiot lähtökohdat oman liiketoimintansa ja kilpailukykynsä kehittämiseen. Yrityksille tehtävien toimeksiantojen lisäksi Finpro hallinnoi merkittäviä kansainvälisiä hankkeita kuten puhtaan teknologian Cleantech Finland, Future Learning Finland ja FinNode. www.finpro.fi