Suomalaisille kaivosalan yrityksille tärkeitä avauksia Chilessä

Joukko suomalaisia kaivosalan yrityksiä pääsi esittelemään tuotteitaan ja palveluitaan Chilen suurimpien kaivosalan yritysten ylimmälle johdolle Team Finlandin järjestämällä matkalla Santiagoon viime viikolla. He saivat tapaamisista konkreettisia kontakteja jatkoneuvotteluja varten.

Yhdeksän Team Finlandin kaivosalan kasvuohjelman suomalaisyrityksistä osallistuivat seminaariin, jossa he pääsivät esiintymään chileläisyrityksille. Seminaarin pääteemoja olivat kestävä kaivosteollisuus ja tuottavuuden tehostaminen Chilessä.

Toimiala oli kattavasti edustettuna. Alan johtavien pk-yritysten lisäksi suurimmista suomalaisyrityksistä mukana olivat Outotec sekä Pöyry. Geologian tutkimuskeskuksen osallistuminen vahvisti Suomen kaivosklusterin laajaa osaamista.

- Monipuolinen green mining -osaamisemme profiloi Suomea hyvin. Se nousi vahvasti esille keskeisten kaivosyhtiöiden johdon kanssa käydyissä keskusteluissa sekä tapaamisissamme Chilen kaivosministerin ja ympäristöministerin kanssa, kertoo alivaltiosihteeri Petri Peltonen työ- ja elinkeinoministeriöstä.

- Suomella on erittäin vahva kaivosteollisuuden teknologiatarjoama. Meillä on yli 200 yritystä, jotka tarjoavat tuotteita, teknologiaa tai palveluita tälle alalle. Suomesta saa kaiken teknologian kaivosteollisuuden arvoketjuun, kertoo Leading Advisor Tuomo Airaksinen Finprosta.

Yrityksille oli järjestetty henkilökohtaisia tapaamisia chileläisten asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Mukana oli chileläisiä kaivosalan huippuyrityksiä, kuten Codelco. Lisäksi delegaatio vieraili myös Chilen kaivos-, energia- ja ympäristöministeriöissä.

- Olimme ensimmäistä kertaa Chilessä, ja Finpro sekä Suomen Chilen suurlähetystö olivat järjestäneet meille erittäin hyviä tapaamisia alan chileläisten suuryritysten kanssa, joita pk-yrityksenä harvemmin pääsee tapaamaan. Saimme hyviä, suoria kontakteja, ja neuvottelut jatkuvat tästä, kertoo Kari Tuomala, Merus Power Dynamics Oy:n toimitusjohtaja. Merus Power Dynamics tuottaa energian laatuun liittyviä ratkaisuja.

Suomalaisyritykset osallistuivat myös viime viikolla Santiagossa järjestetyille Expomin 2016 -messuille, jotka olivat tämän vuoden suurin Etelä-Amerikassa järjestettävä kaivosalan messutapahtuma.

- Etelä-Amerikka on meille yksi tärkeistä markkina-alueista, ja eritoten Chile on aktivoitunut vuonna 2016 meille positiivisesti. Tämän johdosta oli loogista osallistua messuille. Samalla odotimme tapaamisia asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa, jotka messuilla pystyy järjestämään vaivattomasti, sanoo Tomi Korhonen, Sleipner Finland Oy:n toimitusjohtaja. Sleipner Finland on kaivoslogistiikkaan erikoistunut yritys.

Suomalaisyritykset osallistui työ- ja elinkeinoministeriön ja Finpron yhteiselle Team Finlandin kaivosalan kasvuohjelman matkalle Chileen viime viikolla. Geologian tutkimuskeskus osallistui matkalle kaivosalan asiantuntijana ja kaivosverkoston kehittäjänä. TEM toimii kaivosalan kasvuohjelman rahoittajana ja Finpro on toteuttanut sitä joulukuusta 2014 lähtien.

Tuomo Airaksinen, Leading Advisor, Finpro, p. +358 50 372 0820, sp. tuomo.airaksinen(a)finpro.fi
Hetta Huittinen, viestintäpäällikkö, Finpro, p. +358 40 033 9597, sp. hetta.huittinen(a)finpro.fi

Finpro auttaa suomalaisia pk-yrityksiä kansainvälistymään, hankkii Suomeen lisää ulkomaisia investointeja ja kasvattaa ulkomaisten matkailijoiden virtaa Suomeen. Finpron muodostavat Export Finland, Visit Finland ja Invest in Finland. Finpro on julkinen toimija, jonka 240 asiantuntijaa toimii 37 vientikeskuksessa 31 maassa ja 6 aluetoimistossa Suomessa. www.finpro.fi Finpro – kasvua Suomeen

Team Finland -kumppanina Finpro hallinnoi lähes 40 merkittävää kasvuohjelmaa, kuten puhtaan teknologian Cleantech Finland, Food from Finland ja FinlandCare. Kasvuohjelmilla Team Finland auttaa satoja suomalaisyrityksiä kansainvälisille markkinoille ja houkuttelee investointeja maailmalta Suomeen. www.teamfinland.fi