Suomalaisille siivu Euroopan kasvavasta tietoturvakakusta

Tietoturvamarkkinat ovat kasvaneet Euroopassa kyberhyökkäyksien ja muiden tietoturvauhkien johdosta. Yritykset ja yhteisöt haluavat varmistaa tietojensa salassapidon ja turvallisuuden uhkien muuttuessa. Suomalaisyrityksien innovatiivisiille tietoturvaratkaisuille löytyykin kysyntää useammalla eri sektorilla.

Tietoturva ja siihen tarjottavat ICT-ratkaisut ovat yksi Euroopan harvoja toimialoja, jotka ovat kasvaneet läpi finanssikriisin.­ ­

Viimeaikaiset muutokset yritysten toimintaympäristössä, kuten tietoturvaurkinnat ja kyberhyökkäykset, ovat johtaneet siihen, että yritykset miettivät Euroopassa yhä tarkemmin tietoturva- ja yksityisyydensuojakäytäntöjään. Lähes kaikilla toimialoilla on silti vielä kehitettävää tietoturvassa, kertoo Finpron Italian vientikeskuksen päällikkö Marjaana Karjalainen.

Tietoturvamarkkinoilla onkin kasvava tarve uusille ja neutraaleille tietoturvatoimittajille.

Suomalaisilla yrityksillä on huippuluokan osaamista tietoturvaratkaisuissa ja neutraali maine, jotka ovat suuri etu, kun eurooppalaiset toimijat hakevat uusia tietoturvatoimittajia. Globaalien tietoturvayhtiöiden lisäksi markkinoilla on tarve ketterille yrityksille ja innovatiivisille ratkaisuille, jatkaa Karjalainen.

Tietoturvaratkaisut kysyttyjä pankkialalta terveydenhuoltosektorille

Pankkien siirtyessä fyysisistä konttoreista verkko- ja mobiiliasiointiin, on turvallisuus elintärkeää niin asiakkaille kuin yrityksille. Terveydenhuoltosektorilla oman tietoturvahaasteensa luo siirtyminen sähköisiin potilastietojärjestelmiin. Tämä vaatii korkeatasoista tietoturva- ja integraatio-osaamista. Erityisesti henkilötietoihin, pääsynhallintaan ja älykortteihin liittyviä ratkaisuja kaivataan. Myös tietovuotojen estämiseen liittyvät ratkaisut ovat kysyttyjä, Karjalainen kertoo.

Älypuhelimien lisääntynyt käyttö ja kasvavat informaatio- ja sovellusmäärät ovat tuoneet uusia haasteita tietojen suojaamiseen.

Omia laitteita ja sovelluksia tuodaan työympäristöön yhä enemmän, ja se luo lisää tarvetta suomalaisille tietoturvatoimittajille, kun yrityksillä on tarve sisällön ja tietojen suojaamiseen, jatkaa Karjalainen.

Myös vähittäiskauppasektorilla verkkokaupan kasvu luo tarpeita kuluttajien tietojen suojaukseen esimerkiksi luottokorttimaksujen yhteydessä. Hiljattain tehdyn tutkimuksen mukaan noin 80 % ranskalaisista olisi valmis tekemään ostoksia puhelimellaan, jos he olisivat varmoja pankkitietojen välittämisen turvallisuudesta, päättää Karjalainen.

Marjaana Karjalainen, Italian vientikeskuksen päällikkö, Finpro, +358 20 469 5786, marjaana.karjalainen(a)finpro.fi
Outi Torniainen, viestintä- ja markkinointijohtaja, Finpro, puh. + 358 40 5121 375, outi.torniainen(a)finpro.fi

Finpro on kansallinen suomalaisyritysten vientiä ja kansainvälistymistä edistävä ja ulkomaisia investointeja Suomeen hankkiva organisaatio. Finpro edistää asiakkaidensa kansainvälistä kasvua ja menestystä auttamalla niitä olemaan oikeilla markkinoilla oikeaan aikaan kilpailukykyisillä tuotteilla, palveluilla ja konsepteilla. Finpro verkostoituu asiakkaidensa ja yhteistyökumppaneidensa hyödyksi paikallisesti ja kansainvälisesti. 350 asiantuntijaamme työskentelee 69 toimipisteessä lähes 50 eri maassa. Yrityksille tehtävien toimeksiantojen lisäksi Finpro hallinnoi merkittäviä kansainvälisiä hankkeita kuten puhtaan teknologian Cleantech Finland ja Future Learning Finland. www.finpro.fi