Suomalaisille terveys merkitsee elämäniloa

Terveellinen elämä merkitsee suomalaisille ennen kaikkea elämäniloa, tasapainoa, vapautta ja elämää ilman sairauksia. Terveydenhuoltopalveluilta toivotaan eniten helpompaa hoitoon pääsyä. Tiedot selviävät Terveystalon teettämästä tutkimuksesta suomalaisten terveyskäsityksistä.

Suomalaiset arvostavat terveyttä yli kaiken: se mahdollistaa hyvän ja tasapainoisen elämän, elämästä nauttimisen, elämänilon ja hauskuuden. Terveystalon teettämässä Mitä terveys on -tutkimuksessa vertaillaan potilaiden ja hoitavan henkilöstön näkemyksiä terveydestä ja sen hoitamisesta.

-          Ikä ja elämänkaari näkyvät suomalaisten terveyskäsityksissä. Nuoremmille terveys merkitsee jaksamista, energisyyttä ja suorituskykyä; vanhemmille taas toimintakykyä, itsemääräämisoikeutta ja riippumattomuutta, kertoo toimitusjohtaja Jussi Fredrikson tutkimuksen toteuttaneesta Designtutkimus Helsinki Oy:stä.

Vastaajat liittivät terveyden käsitteeseen vahvasti myös vapauden: terveellä ihmisellä on vapaus tehdä haluamiaan asioita. Potilaiden ja hoitohenkilöstön näkemykset terveydestä ovat hyvin samankaltaisia.

Terveyspalveluilta vastaajat toivovat erityisesti helpompaa hoitoon pääsyä. Ongelmiksi koettiin sekä ajan varaamisen vaikeus että pitkät jonotusajat. Moni toivoo lääkäreiltä myös enemmän aikaa, pysyvyyttä hoitosuhteeseen ja oman terveyden tarkastelua kokonaisuutena yhden oireen hoidon sijaan: 20–24 prosenttia potilaista katsoo, että hoitohenkilöstöllä ei ole hyvää kokonaisnäkemystä heidän terveydentilastaan.

Terveyden hoidossa tärkeintä ravinto ja liikunta

Oman terveyden hoitamisessa tärkeimpänä nähdään oikeanlainen ravinto ja riittävä liikunta. Suomalaisista 77 prosenttia hoitaa terveyttään liikkumalla ja urheilemalla, 64 prosenttia kiinnittämällä huomiota ravintoon sekä 17 prosenttia huolehtimalla riittävästä levosta ja unesta. Lääkärit ja etenkin hoitajat hoitavat terveyttään enemmän ja monipuolisemmin kuin muu väestö.

Vaikka suurin osa suomalaisista kiinnittää huomiota terveellisiin elämäntapoihin, toivoisi moni silti pystyvänsä panostamaan vielä enemmän omasta terveydestä huolehtimiseen. Jopa 79 prosenttia vastaajista olisi valmis seuraamaan terveydentilaansa nykyistä enemmän – jos vain tietäisi miten.

-          Terveydenhuollon tehtävä ei ole vain hoitaa sairauksia, vaan ehkäistä niitä ja auttaa ihmisiä huolehtimaan omasta terveydestään. Muun muassa elintasosairauksien lisääntyminen ja suomalaisen yhteiskunnan ikärakenne tuovat mukanaan paljon muutoksia seuraavan kymmenen vuoden aikana, sanoo Terveystalon johtava ylilääkäri Juha Tuominen.

Suomalaisten mielestä terveys koostuu seuraavista tekijöistä:

• Terveelliset elämäntavat: ei tupakkaa, ei liikaa alkoholia, herkuttelua kohtuullisesti
  • Liikunta
  • Mielen tasapaino ja terveys
  • Lepo ja nukkuminen
  • Sosiaaliset suhteet ja hyvä parisuhde
  • Elämä ilman kipuja ja lääkkeitä (korostui erityisesti vanhemmilla vastaajilla)

Mitä terveys on -tutkimus

• Tutkimuksen toteutti Terveystalon toimeksiannosta Designtutkimus Helsinki Oy kesällä 2013.
  • Kyselyyn vastasi 1 081 yli 18-vuotiasta suomalaista kuluttajaa.
  • Lisäksi kyselyyn vastasi 118 lääkäriä ja 308 hoitajaa, jotka kuuluvat Terveystalon hoitohenkilöstöön.
  • Raportissa vertaillaan kuluttajien yleisiä ja Terveystalon hoitohenkilöstön käsityksiä terveydestä, sen hoitamisesta ja terveydenhoitopalveluista.
  • Kuluttajista tarkastellaan etenkin yksityisiä palveluja käyttäviä, myös muiden kuin Terveystalon palveluja, eli arviot eivät koske vain Terveystaloa.

Lisää tietoa aiheesta Terveystalon uudesta asiantuntijajulkaisusta:
Dialogi terveydestä: Miten Suomi voi?

Juha Tuominen, johtava ylilääkäri, Terveystalo, p. 040 528 4160, juha.tuominen@terveystalo.com
Jussi Fredrikson, toimitusjohtaja, Designtutkimus Helsinki Oy, p. 040 5255 485, jussi@designtutkimus.fi

Tutkimusmateriaalipyynnöt:
Anni Romu, viestintäpäällikkö, Terveystalo, p. 050 571 1887, anni.romu@terveystalo.com

Terveystalo on Suomen suurin terveyspalveluyritys. Yhtiö tarjoaa monipuolisia terveys-, työterveys-, sairaanhoito- ja tutkimuspalveluja 150 toimipaikassa eri puolilla Suomea. Terveystalon asiakkaita ovat yksityishenkilöt, yritykset ja yhteisöt, vakuutusyhtiöt sekä julkinen sektori. Terveystalo työllistää valtakunnallisesti lähes 6 500 terveydenhuollon ammattilaista. Terveystalon verojalanjälki vuonna 2013 oli yhteensä 75,5 miljoonaa euroa ja samana vuonna Terveystalo investoi suomalaisten terveyspalvelujen kehittämiseen 28 miljoonaa euroa. www.terveystalo.com