Suomalaisperhe vie koulutusosaamista maailmalle kuusivuotisella maailmanympäripurjehduksella

Viisihenkinen suomalaisperhe lähtee kesäkuussa kuusi vuotta kestävälle maailmanympäripurjehdukselle, jonka mukana maailmalle matkaa suomalaista koulutusosaamista: veneeseen luodaan ainutlaatuinen digitaalinen koulu, minkä lisäksi reitin varrella järjestetään lukuisia koulutusvientitapahtumia.

Ajatus maailmanympäripurjehduksen ja koulutusviennin yhdistämisestä lähti alun perin perheen isän, Tuomo Meretniemen mukaan lasten koulutuksen ratkaisemisesta: kuusivuotisen purjehduksen aikana lapset ovat 4–14-vuotiaita, eli koulunkäynti-iässä.

– Huomasimme kuitenkin pian, että yritämme ratkoa samoja digiajan haasteita, joita koulut ympäri maailman ratkovat. Suomessa on huippuosaamista niin opetuksessa kuin teknologiassakin, ja ne yhdistämällä voidaan uudenlaisesta koulutusviennistä tehdä merkittävä vientituote Suomelle, Meretniemi kertoo.

– Meretniemen perheen maailmanympäripurjehdus on erinomainen mahdollisuus osoittaa käytännössä, miten suomalainen koulu voidaan luoda mihin tahansa päin maailmaa, jopa tietoliikenneyhteyksien ulottumattomiin ja keskelle valtamerta, ohjelmajohtaja Seppo Keränen Finpron Future Learning Finland -kasvuohjelmasta vahvistaa.

Sail For Good Education -nimen saaneessa koulutusvientihankkeessa on mukana yli 20 yhtiötä ja organisaatiota, joista moni kuuluu Finpron Future Learning Finland -koulutusvientiverkostoon ja auttaa luomaan alukseen digitaalisen koulun.

Esimerkiksi hankkeen kolme pääpartneria, Lenovo, 3 Step IT ja Claned Group, ovat rakentaneet yhdessä Learning as a service -palvelun, joka on yksinkertainen kokonaisuus koulujen digitalisoimiseksi.

– Tulemme toimimaan elävänä laboratoriona uudenlaisille oppimismetodeille, teknologioille, oppimisalustoille ja digitaalisille oppimateriaaleille. Haluamme toimia esimerkkinä Suomen uuden ja edistyksellisen opintosuunnitelman (OPS16) soveltamisessa, Meretniemi valottaa.

Satamatapahtumissa esillä laaja kirjo suomalaista koulutusosaamista

Meretniemen perheen vene toimii matkalla uudenaikaisen oppimis- ja opetusteknologian näyttämönä, mutta suomalaista huippuosaamista tuodaan laajemmin esiin myös useissa eri satamissa järjestettävissä road show -tapahtumissa.

– Peruskouluopetuksen ohella online-työkaluja voidaan hyödyntää myös ammatillisen koulutuksen puolella muun muassa corporate training -toiminnassa. Jo nyt teemme yhteistyötä terveydenhuolto- ja cleantech -sektorien kanssa. Digitaalisuuteen liittyvien tietojen ja taitojen ohella suomalaisilla on kaikkiaan paljon arvokasta osaamista myös esimerkiksi koulutuksen kehittämisessä ja konsultoinnissa, opettajakoulutuksessa ja oppimisympäristöjen kehittämisessä, Keränen kertoo.

Tästä monipuolisesta osaamisesta on Keräsen mukaan tarkoitus kertoa reitin satamissa sekä erityisesti suomalaisen koulutuksen seminaareissa, joita järjestetään yhteistyössä ainakin Turkissa, Tunisiassa, Marokossa, Brasiliassa ja Argentiinassa

Seminaarit ja paikalliset päättäjätapaamiset tarjoavat mukana oleville suomalaisyrityksille tilaisuuden kohdata potentiaalisia uusia yhteistyökumppaneita.

– Meillä on vahva maine koulutuksen kärkimaana ja edelläkävijöinä valtavasti annettavaa esimerkiksi koulutuksen kehittämisestä kiinnostuneille. Suomalainen koulu tai kokonainen koulujärjestelmä voidaan rakentaa minne vain, Keränen summaa.

Sail for Good -purjehdus alkaa kesäkuussa 2016 Turkista. Suomeen Meretniemen perhe palaa syksyllä 2022. Lisätietoa purjehduksesta: http://www.sailforgood.org/#!sail-for-good-digital-education/cxfk

Seppo Keränen, ohjelmajohtaja, Future Learning Finland -kasvuohjelma, Finpro, puh. + 358 40 0535 907, seppo.keranen(a)finpro.fi
Tuomo Meretniemi, +358 50 3903 050, info(a)sailforgood.org

Finpro auttaa suomalaisia pk-yrityksiä kansainvälistymään, hankkii Suomeen lisää ulkomaisia investointeja ja kasvattaa ulkomaisten matkailijoiden virtaa Suomeen. Tehtävämme on tuoda kasvua Suomeen. Visit Finlandin integroitumisen myötä Finprossa työskentelee noin 200 asiantuntijaa 54 toimipisteessä 44 eri maassa. Suomessa Finprolla on toimipiste yhdeksällä paikkakunnalla. Finpro hallinnoi merkittäviä kansallisia hankkeita kuten puhtaan teknologian Cleantech Finland, Future Learning Finland ja FinlandCare. Finpron muodostavat Export Finland, Visit Finland ja Invest in Finland. Olemme keskeinen toimija Team Finland -verkostossa. www.finpro.fi