Suomalaisten mobiiliyritysten nouseva kärki Mobile World Congressiin

Maailman merkittävin mobiilialan tapahtuma Mobile World Congress järjestetään Barcelonassa 2.–5. maaliskuuta. Yksi tapahtuman kuumimmista teemoista on internet of things eli asioiden internet, jonka uusimpia käytännön sovelluksia esitellään tapahtumassa. Team Finlandin matkassa Barcelonaan lähtee 35 suomalaista startup- ja kasvuyritystä.

Suomalaiset mobiilialan startupit ja kasvuyritykset avaavat uusia ovia Mobile World Congressissa ensi viikolla. Asioiden internet, kuten esimerkiksi liikenteen älyohjaus, saunankiukaan tai kahvinkeittimen etähallinta, on mobiilialan nouseva trendi ja erityisesti Barcelonaan matkaavaa yritysryhmää yhdistävä teema.

– Mobile World Congress on vuoden tärkeimpiä alan tapahtumia, jossa yritysten tulee olla vahvasti esillä. Tapahtumaan osallistuu yli 1 900 näytteilleasettajaa. Suomalaisyrityksillä on vahvaa osaamista asioiden internetissä kuten mobiiliterveyden sovelluksissa, kyberturvallisuudessa ja mobiiliratkaisuissa, jotka ovat tapahtuman kärkiteemoja, Senior Advisor, Toni Mattila Invest in Finlandista kertoo.

Suomalaisyritykset hankkivat Barcelonassa kansainvälisiä kontakteja ja partnereita alan muista toimijoista. Yritykset esittäytyvät Team Finland -yhteisosastolla, jonka päänäytteilleasettaja on Finpron Invest in Finland. Järjestelyissä on mukana myös suomalaisia kumppaniorganisaatioita. Viime vuonna tapahtuma houkutteli yli 85 000 osallistujaa yli 200 maasta, ja näytteilleasettajia oli reilut 1800.

Mobiiliosaamisen terävin kärki maailmalle

Viimeisen kymmenen vuoden aikana Suomeen on syntynyt suuri joukko uusia ICT- ja mobiilialan yrityksiä, jotka ovat kaupallistaneet useita innovaatioita. Suomalainen insinööriosaaminen ja koulutusjärjestelmä ovat arvossaan kansainvälisillä markkinoilla.

– Maailmalla tiedetään, että meiltä tulee terävää porukkaa, ja Suomella on mahdollisuus ottaa joillakin toimialasektoreilla suunnannäyttäjän rooli. Yksi näistä kärjistä on asioiden internet ja toinen peliteollisuus, Mattila toteaa.

Asioiden internetiin liittyvä tietoliikenne, ohjelmistoarkkitehtuuri ja palvelut eivät välttämättä näy suoraan kuluttajille, mutta niiden taustalla tapahtuu paljon liiketoimintaa.

– Suomalaiset ovat todella hyviä kehittämään uusia asioita ja laitteita, mutta edelleen monilla on haasteita tehdä kokonaisuudestaan helposti lähestyttävä ja myytävä paketti. Barcelonassa myyntityöhön tarjoutuu loistava mahdollisuus.

Tapahtumaan lähtevät yritykset ovat osallistuneet Finpron ja alueellisten kehitysyhtiöiden järjestämään valmennukseen, jonka tavoitteena on ollut lisätä yritysten valmiuksia myydä ja esitellä tuotteitaan, palveluitaan ja niiden hyötyjä kansainvälisille asiakkaille ja sijoittajille. Team Finland -osaston tapahtumaan ovat toteuttaneet Finpro, Finnvera ja Tekes yhteistyössä Helsinki Business Hubin, Tampereen kaupunkiseudun elinkeino- ja kehitysyhtiö Tredea Oy:n, Jyväskylän seudun kehittämisyhtiö Jykes Oy:n ja BusinessOulun kanssa.

Team Finlandin yhteisosaston numero on 5C31, ja se sijaitsee hallissa 5.

Mobile World Congress 2015 ja suomalaisyritykset.

Lisätiedot:
Toni Mattila, Senior Advisor, Invest in Finland, Finpro, toni.mattila(a)investinfinland.fi, +358 294 695 292
Outi Torniainen, viestintä- ja markkinointijohtaja, Finpro, outi.torniainen(a)finpro.fi, + 358 40 5121 375

Finpro auttaa suomalaisia pk-yrityksiä kansainvälistymään, hankkii Suomeen lisää ulkomaisia investointeja ja kasvattaa ulkomaisten matkailijoiden virtaa Suomeen. Tehtävämme on tuoda kasvua Suomeen. Visit Finlandin integroitumisen myötä Finprossa työskentelee noin 200 asiantuntijaa 54 toimipisteessä 44 eri maassa. Suomessa Finprolla on toimipiste yhdeksällä paikkakunnalla. Finpro hallinnoi merkittäviä kansallisia hankkeita kuten puhtaan teknologian Cleantech Finland, Future Learning Finland ja FinlandCare. Finpron muodostavat Export Finland, Visit Finland ja Invest in Finland. Olemme keskeinen toimija Team Finland -verkostossa. www.finpro.fi

Finpro – kasvua Suomeen