Suomalaisten sijoitukset kiinteistörahastoissa kasvavat

Suomalaiset yksityissijoittajat ovat ottaneet innolla vastaan viime vuosina markkinoille tulleet uudet kiinteistörahastot. Piensijoittajillekin suunnatuista asuntorahastoista suurimpien yhteenlaskettu rahastopääoma on kasvanut jo yli miljardiin euroon muutamassa vuodessa. Asuntojen lisäksi suomalaisia kiinnostavat sijoituskohteina myös esimerkiksi lääkäriasemat ja päiväkodit.

Suomalaisille yksityissijoittajille on tullut tarjolle viime vuosina yhä useampia asuntoihin, liikekiinteistöihin ja julkisiin hoivatiloihin sijoittavia kiinteistörahastoja.

– Uudentyyppiset avoimet kiinteistörahastot kiinnostavat suomalaisia, koska niiden kautta on mahdollista ”omistaa” osuuksia asunnoista ja kiinteistöistä. Epävarma taloustilanne on saanut sijoittajat etsimään uudenlaisia matalamman riskin ratkaisuja, jotka tarjoaisivat tuottoja myös matalien korkojen aikana. Eräs tällainen turvasatama on löytynyt kiinteistörahastoista, sijoitusratkaisuja vertailevan ja välittävän finanssikonserni Investiumin hallituksen puheenjohtaja Tarkko Laitinen kertoo.

Ensimmäisinä toimintavuosinaan kiinteistörahastot ovat tuottaneet suomalaisten sijoittajien näkökulmasta erittäin hyvin. Rahastot tavoittelevat keskimäärin vähintään 4-7 prosentin vuotuista nettotuottoa, mutta viimeisen 12 kuukauden nettotuotto on useimmissa ollut 7-10 prosentin luokkaa.

Laitisen mukaan sijoittajan on tärkeää erottaa suoraan kiinteistöihin sijoittavat rahastot muista markkinoilla olevista vaihtoehdoista, kuten rahastoista, jotka sijoittavat esimerkiksi pörssilistattuihin kiinteistöyhtiöihin. Myös suora pörssisijoittaminen on hyvä pitää Laitisen mukaan erillään kiinteistösijoittamisesta. Markkinoilla on myös entuudestaan tarjolla KY-muotoisia kiinteistörahastoja, jotka eivät sovellu yhtä hyvin yksityissijoittajille muun muassa niiden heikomman likviditeetin vuoksi.

Kiinteistörahastojen kulurakenne vaatii perehtymistä

Suomalaiset ovat tällä hetkellä hyvin kiinnostuneita erilaisista kiinteistörahastoista. Paljon julkisuudessa olleiden asuntorahastojen rinnalla on aloittanut myös esimerkiksi muutamia yksityissijoittajille avoimia hoivakiinteistörahastoja, jotka sijoittavat julkisiin kiinteistöihin, joista kunnat ovat muun muassa kustannussyistä luopuneet, kuten päiväkotien, terveyskeskusten ja vanhainkotien tiloihin. Uskon myös uudentyyppisten asuntorahastojen, joissa yhdistetään tavallista vuokra-asumista sekä palveluasumista, yleistyvän markkinoilla, Laitinen kertoo.

Sijoittajille on tarjolla lukuisia vaihtoehtoja erilaisten asunto- ja kiinteistörahastojen muodossa. Rahastojen omistukset vaihtelevat merkittävästi esimerkiksi kiinteistöjen rakentamisvuoden, sijainnin ja tulevien korjaustarpeiden mukaan. Lisäksi joissain rahastoissa on pelkästään asuntoja, toimitiloja, hoivakiinteistöjä tai liikekiinteistöjä ja joissain näiden yhdistelmiä.

Kiinteistörahastot poikkeavat myös korkeammilta hallinnointikuluiltaan merkittävästi esimerkiksi perinteisemmistä osakerahastoista. Perinteiseen asuntosijoittamiseen verrattuna kiinteistörahastot saavat toki mittakaavaetua ostaessaan lukuisia asuntoja kerralla. Lisäksi niistä monet ottavat omistamiaan kiinteistöjään vastaan lainarahaa uusien kohteiden ostamiseen ja näin ne pystyvät nostamaan tuottojaan. Kiinteistörahastoja harkitsevien kannattaa kuitenkin perehtyä rahastojen strategioihin ja omistuksiin huolellisesti sekä pyrkiä ennakoimaan esimerkiksi tulevia korjauskustannuksia, Laitinen sanoo.

Esimerkkejä yksityissijoittajille avoimien suomalaisten kiinteistörahastojen osuudenomistajien ja rahastopääoman kasvusta sekä tuotoista 2014-2016:

Osuudenomistajat (lukumäärä)
2016 huhtikuu 2016 tammikuu 2015 tammikuu 2014 tammikuu
EQ hoivakiinteistöt 1836 1638 1266 622
OP Vuokratuotto B 13418 10028 5584 2867
Ålandsbanken Asuntorahasto A 5526 5097 3422 2017
FIM Asuntotuotto A 4203 2956 1220 -
Titanium Hoivakiinteistö 1086 892 362 79
Rahastopääoma (MEUR)
2016 huhtikuu 2016 tammikuu 2015 tammikuu 2014 tammikuu
EQ hoivakiinteistöt 307,2 267,5 153,6 81,9
OP Vuokratuotto B 684,7 586 325 149,3