Suomalaisyritykset kisaavat STX:n Ranskan telakan alihankinnoista

Joukko suomalaisia laivanrakennusyrityksiä suuntaa Ranskaan tavoitteenaan osallistua STX:n uuden Oasis 3 -risteilijän rakennustöihin. Finpron järjestämällä vierailulla suomalaisyritykset tutustuvat telakan osto-organisaatioon, toimintatapoihin ja tapaavat henkilökohtaisesti eri tuoteryhmien ostoista päättävät tahot.

Suomalaisyritykset matkaavat tapaamaan STX:n Ranskan telakan ostopäätöksiä tekeviä päättäjiä 20.–21. helmikuuta. Finpron arvion mukaan alihankintaverkoston toimittajavalintoja tehdään pian matkan jälkeen, kevään 2013 aikana.

– STX:n Ranskan telakan kanssa käytyjen alustavien keskustelujen pohjalta arvioimme, että suomalaisyrityksillä on mahdollisuus saada tilauksia kokonaisarvoltaan noin 40–60 miljoonan euron edestä. Kovassa kilpailussa suomalaisten etuna on kokemus kahden aiemman Oasis-risteilijän rakentamisesta, sanoo Finpron meriteollisuusprojekteista vastaava seniorikonsultti Ulla Lainio.

– Telakka on kiinnostunut suomalaisesta korkeatasoisesta osaamisesta ja hakee luotettavia erikoistoimittajia sekä avaimet käteen -ratkaisujen toimittajia. Ranskalaisen telakan toimintatavat poikkeavat suomalaisista muun muassa projektin suunnittelun, kommunikoinnin ja aikataulujen seurannan osalta, kertoo Finpron Ranskan vientikeskuksen päällikkö Heli Pasanen-Zentz.

Ranskalaisen telakan toimintatapojen vuoksi parhaat edellytykset onnistuneelle ja pitkäjänteiselle yhteistyölle luo jatkuva paikallinen tuki. Suomalaisyritysten tukena ovat ranskalaiset telakka-asiantuntijat, Finpron Pariisin toimisto ja Team Finland -verkosto.

Alihankintaverkoston osaaminen säilyy Suomessa

– Meriteollisuuden alihankintaverkoston osaamisen kehittäminen ja säilyttäminen Suomessa on kaikkien tahojen yhteisenä tavoitteena. Uusi risteilijä on mitoiltaan aiempia suurempi ja STX:n Ranskan telakka tiedostaa haasteet ja projektin vaativuuden. Suomalaisten meriteollisuusyritysten kilpailuvalttina ovat korkea teknologia, toimintavarmuus ja cleantech-osaaminen, Pasanen-Zentz sanoo.

Finpro toteuttaa yhteistyössä ELY-keskusten kanssa useita meriteollisuuden kansainvälistymisohjelmia, jotka vastaavat alan rakennemuutokseen Suomessa.

– Meneillään olevissa ja päättyneissä ohjelmissa on viime vuosina löydetty suomalaisille laivanrakennus- ja offshore-teollisuuden yrityksille uusia liiketoimintamahdollisuuksia muun muassa Brasiliasta ja Norjasta, Lainio jatkaa.

Yhteystiedot:
Heli Pasanen-Zentz, Ranskan vientikeskuksen päällikkö, Finpro, 020 4695 866, heli.pasanen-zentz@finpro.fi
Ulla Lainio, seniorikonsultti, Finpro, 020 469 5357, ulla.lainio@finpro.fi
Outi Torniainen, viestintä- ja markkinointijohtaja, Finpro, 040 5121 375, outi.torniainen@finpro.fi

Finpro on kansallinen suomalaisyritysten vientiä ja kansainvälistymistä edistävä ja ulkomaisia investointeja Suomeen hankkiva organisaatio. Finpro edistää asiakkaidensa kansainvälistä kasvua ja menestystä auttamalla niitä olemaan oikeilla markkinoilla oikeaan aikaan kilpailukykyisillä tuotteilla, palveluilla ja konsepteilla.

Finpro verkostoituu asiakkaidensa ja yhteistyökumppaneidensa hyödyksi paikallisesti ja kansainvälisesti. 370 asiantuntijaamme työskentelee 69 toimipisteessä lähes 50 eri maassa. Yrityksille tehtävien toimeksiantojen lisäksi Finpro hallinnoi merkittäviä kansainvälisiä hankkeita kuten puhtaan teknologian Cleantech Finland ja koulutusviennin Future Learning Finland. www.finpro.fi