Suomalaisyritysten osaamiselle runsaasti kysyntää Intiassa

Intia jatkaa laajoja yhteiskunnallisia uudistushankkeita myös maltillisemman talouskasvun siivittämänä. Infrastruktuuri, puhdas vesi, energia, terveydenhuolto ja koulutus ovat jättimäisiä haasteita, joihin Intia etsii innovatiivisia ratkaisuja. Suomalaisyrityksistä monet ovat löytäneet uutta kasvua Intiasta.

– Keskiluokan vaurastuminen ja kaupungistuminen ovat Intian megatrendejä, jotka avaavat suomalaisyrityksille mahdollisuuksia. Yhteiskunnan uudistuksia vauhdittaa hallituksen 7–8 prosentin talouskasvun tavoitteet. Suomalaisyritysten osaamiselle lisää kysyntää voimakas cleantech-trendi, kertoo Finpron Intian johtaja Leena Österberg.

Vuoteen 2030 mennessä intialaisista 590 miljoonaa asuu kaupungeissa. Vuoteen 2020 mennessä maassa arvioidaan olevan yli 700 miljoonaa internetin käyttäjää.

Hitsauslaitteita kehittyville markkinoille

Suomalainen hitsausalan yritys Kemppi perusti ensimmäisen ulkomaan tehtaansa Intiaan vuonna 2009. Liiketoiminta Intiassa keskittyy kehittyville markkinoille suunnattujen hitsauslaitteiden valmistukseen ja myyntiin.

– Suomalaisyritysten pitäisi hyödyntää rohkeammin Intian tuotekehitysresursseja ja pyrkiä yhdistämään paikallista osaamista suomalaiseen. Intialaiset haluavan ostaa parasta mahdollista laatua riittävän edullisesti, joten suomalaisyritysten on tärkeää kuunnella paikallisia osaajia, sanoo Kempin Intian toimitusjohtaja Arvind Vasu.

Talorunko Suomesta, viimeistely intialaisilla materiaaleilla

FinNode Intian johtajan Riku Mäkelän mukaan edullisten tuotantokustannusten lisäksi Intiassa on valtavasti osaamista esimerkiksi ohjelmistokehityksessä.

– Yhdistämällä intialaista ja suomalaista osaamista syntyy tuotteita ja palveluja, jotka sopivat sekä kehittyville markkinoille että kehittyneisiin maihin.

Esimerkkejä uudenlaisista innovaatioista voivat olla myös köyhimmälle väestönosalle suunnatut palvelut. Suomalaisyritys Earth House pilotoi Intiassa FinNode-innovaatioverkoston nopeiden kokeilujen matkalla yksinkertaista metallista talorunkoa, joka voidaan viimeistellä paikallisista materiaaleista. Yrityksen tavoitteena on tarttua nopeasti kasvavien markkinoiden mahdollisuuksiin.

Intiassa toimii yli 100 suomalaisyritystä

Yhteensä Intiassa toimii tällä hetkellä 120 erikokoista suomalaisyritystä. Valtaosa suomalaisyrityksistä tarjoaa palveluitaan yrityksille, eivätkä ne suuntaa tuotteitaan maailman suurimmille kuluttajamarkkinoille.

– Tekes nopeuttaa innovatiivisten yritysten kansainvälistymistä rahoittamalla projekteja, joissa analysoidaan asiakastarpeita ja kehitetään innovatiivisia liiketoimintamalleja. Asiakkaan tarpeiden ja mieltymysten selvittäminen tarkasti korostuu oloissa, joissa innovaation tuottaja ja käyttäjät toimivat tyystin erilaisessa liiketoimintaympäristössä, kuten Suomessa ja Intiassa, kertoo yksikön johtaja Kari Komulainen Tekesistä.

Vuoden 2012 aikana eri puolilla Suomea järjestetyissä Intia kutsuu -tapahtumissa on avattu Intian kasvumarkkinan mahdollisuuksia. Kampanjan takana ovat työ- ja elinkeinoministeriö, ulkoasiainministeriö, Finpro, FinNode, TEKES, EK, Finnfund ja Finnpartnership sekä Intian Suomen suurlähetystö.

Leena Österberg, Intian johtaja, Finpro, 020 469 5218, leena.osterberg@finpro.fi
Kari Komulainen, yksikön johtaja, Tekes, kari.komulainen@tekes.fi
Riku Mäkelä, johtaja, FinNode Intia, puh. +91 88 6060 0627, riku.makela@finnode.fi

FinNode-verkosto on globaalisti toimiva suomalaista kilpailukykyä edistävä innovaatioverkosto. FinNode edustaa Suomea ja suomalaista osaamista kansainvälisissä innovaatiokeskittymissä USA:ssa, Venäjällä, Kiinassa, Japanissa ja Intiassa. FinNode yhdistää suomalaisia ja kansainvälisiä osaajia sekä osaamista innovaatioiden luomiseksi. FinNode tuottaa suomalaiselle innovaatiotoiminnalle uusia avauksia seuraamalla muutossignaaleja. FinNode palvelee yksittäisiä yrityksiä verkostoonsa kuuluvien organisaatioiden kautta. FinNoden keskeisinä toimijoina ovat Finpro, Tekes, työ- ja elinkeinoministeriö ja ulkoasiainministeriö. Lisäksi yhteistyössä ovat mukana opetus- ja kulttuuriministeriö, Elinkeinoelämän keskusliitto, Sitra, Suomen Akatemia ja VTT. www.finnode.fi