Suomen Cleantech-liiketoiminta kasvoi 15 % vuonna 2012

Pienyritysten kasvuennuste on 29 % vuodelle 2013.

Cleantech-liiketoiminta oli vuonna 2012 yksi Suomen voimakkaimmin kasvaneista aloista. Alan yhteenlaskettu liikevaihto oli 24,6 miljardia euroa ja vuosikasvu 15 %. Tulos käy ilmi Cleantech Finlandin tuoreesta Ympäristöliiketoiminta Suomessa 2013 -tutkimuksesta.

Tilastokeskuksen mukaan suomalaisen teollisuuden liikevaihto laski 0,6 % 2012 aikana.

– Suomalaiselle ympäristöteknologian osaamiselle on maailmalla kova kysyntä, ja yritykset ovat osanneet hyödyntää markkinapotentiaalin. Myös valtionhallinnon tasolla on panostettu voimakkaasti ympäristöliiketoiminnan kasvun tukemiseen. Cleantech on viime vuosina ollut Suomessa yksi harvoista kasvualoista ylipäätään, ja yksi todella harvoista, joilla kasvu on ollut vuosittain kymmenen prosenttia tai enemmän, työ- ja elinkeinoministeriön Cleantechin strategisen ohjelman strateginen johtaja Mari Pantsar-Kallio toteaa.

– Hurjempiin kasvulukemiin ylsi viime vuonna lähinnä peliteollisuus, joka on vielä toimialana kooltaan varsin pieni. Cleantechista onkin tullut yksi Suomen kansantalouden keskeisistä vetureista, Cleantech Finlandin ohjelmajohtaja Santtu Hulkkonen lisää.

Cleantech-alalla odotetaan voimakasta kasvua myös kuluvalle vuodelle.

– Etenkin pienten yritysten kasvunäkymät ovat hurjat – vuodelle 2013 ennustetaan jopa 29 % kasvua, Santtu Hulkkonen kertoo.

– Työ- ja elinkeinoministeriön strategisen ohjelman tavoitteena on kasvattaa cleantech-alan liikevaihto 50 miljardiin euroon ja luoda alalle 50 000 uutta työpaikkaa 2020 mennessä. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi tarvitaan noin 15 %:n vuosikasvua, ja tutkimuksen mukaan tälle tasolle on nyt päästy, Mari Pantsar-Kallio toteaa.

Kasvumarkkinat Kiinassa, veturina energiatehokkuus

Tutkimuksen mukaan Cleantech on vientivetoista liiketoimintaa – suurimmalla osalla vastaajayrityksistä yli puolet liikevaihdosta tulee viennistä. 2012 tärkeimmät vientimarkkinat olivat Saksa, Kiina, Ruotsi, Ranska ja Venäjä. Parhaat kasvunäkymät lähivuosina löytyvät suomalaisyritysten näkemyksen mukaan Kiinasta, Venäjältä, Saksasta, Ruotsista ja Brasiliasta.

– Myös Intian sekä monien EU-maiden markkinat kiinnostavat suomalaisyrityksiä. Lisäksi Yhdysvallat on vuodesta toiseen säilyttänyt asemansa kiinnostavana vientimaana, Cleantech Finlandin Santtu Hulkkonen kertoo.

Energiatehokkuus on perinteisesti ollut Suomen vahvin cleantech-osaamisalue. 59 % cleantech-yrityksistä työskentelee energiatehokkuusratkaisujen parissa, ja nämä muodostavat yli kolmanneksen alan liikevaihdosta. Lähes puolella yrityksistä liiketoiminta liittyy myös uusiutuvan energian tuotantoon, siirtoon tai jakeluun.

– Suomelle on nyt etua siitä, että olemme sekä yritysten että yhteiskunnan tasolla jo vuosikymmeniä joutuneet etsimään keinoja pienentää lämmityskustannuksia sekä vaihtoehtoja kalliille tuontipolttoaineille. Tälle osaamiselle on nyt valtavat markkinat maailmalla, Santtu Hulkkonen huomauttaa.

– Uusiutuvan energian osalta Suomella on kuitenkin vielä tekemistä, jotta saisimme kotimarkkinamme toimimaan tehokkaasti ja tällä tavoin varmistettua alan kansainvälisen kilpailukyvyn, Hulkkonen lisää.

Ympäristöliiketoiminta Suomessa 2013 -tutkimus oli neljäs vuosittainen cleantech-alaa luotaava tutkimus. Tutkimusta varten haastateltiin maalis-huhtikuussa 2013 puhelimitse 74 suomalaisen cleantech-yrityksen edustajia ja selvitettiin 115 yrityksen tunnuslukuja. Vastaajayrityksistä 51 % oli pieniä, 22 % keskisuuria ja 27 % suuria. Cleantech-toimialan kokonaisliikevaihtoon ei ole laskettu mukaan energiantuotantoon eikä metsäteollisuuteen liittyvää liikevaihtoa. Tutkimuksen toteutti Pohjoisranta Burson-Marsteller.

Lisätiedot:

Santtu Hulkkonen
Ohjelmajohtaja, Cleantech Finland, Finpro
santtu.hulkkonen@finpro.fi, 040 3433 341

Kuva- ja aineistopyynnöt:

Kaisa Hernberg
Markkinointi- ja viestintäjohtaja, Cleantech Finland, Finpro
kaisa.hernberg@finpro.fi
, 040 562 3242

Tutustu tutkimusraporttiin SlideShare-palvelussa: linkki

Cleantech Finland

Cleantech Finland vauhdittaa suomalaisen ympäristöliiketoiminnan kasvua. Autamme alalla toimivia suomalaisyrityksiä löytämään kansainvälisiä liiketoimintamahdollisuuksia, markkinoimaan osaamistaan sekä kehittämään yhdessä kansainvälisesti kiinnostavaa tarjoomaa. Tavoitteenamme on nostaa Suomi maailman johtavaksi cleantech-asiantuntijamaaksi. Päämarkkina-alueemme ovat Eurooppa, Venäjä, Intia ja Kiina.

Cleantech Finland toimii osana Finpron organisaatiota. Cleantech Finland -brändin omistaa Elinkeinoelämän keskusliitto, EK.

www.cleantechfinland.com, www.solved.fi