Suomen kesä houkuttaa ulkomaisia matkailijoita – kasvua odotetaan Aasiasta

Visit Finland selvitti ulkomaisten matkanjärjestäjien arvioita Suomen alkavasta matkailukesästä. Erityisesti kiinalaisten ja japanilaisten matkailijoiden määriin odotetaan kasvua, mutta myös saksalaisten ja brittien matkustusinto Suomeen on nousussa.

– Suomen matkailukesässä ulkomaiset matkailijat ovat tärkeässä roolissa. Koko alalle on tärkeää kiinalaisten matkailijoiden kasvava kiinnostus Suomea kohtaan, jota olemme pystyneet myös vahvistamaan pitkäjänteisellä markkinoinnilla. Alkavalle kesäkaudelle avautui myös jälleen uusi lentoreitti, joka tuo lisää kiinalaisia Suomeen, Finpron Visit Finland -yksikön johtaja Paavo Virkkunen toteaa.

Kesäkuun alussa reittilennot Suomeen aloittanut Ural Airlines tuo kiinalaismatkustajia Suomeen Jekaterinburgin kautta. Toukokuun alussa puolestaan alkoivat suorat reittilennot Kiinan Guangzhousta. Kiinalaisten kasvava matkustusinto on matkailua kansainvälisesti eniten kasvattanut ilmiö viime vuosina.

– Suomi on alkavanakin kesänä myös japanilaisten suosiossa, mitä edesauttaa myös uusi lentoyhteys Fukuokaan. Japanin suhteen odotamme tälle kesälle noin viiden prosentin kasvua viime kesään verrattuna, Virkkunen jatkaa.

Eurooppalaiset matkailijat tärkeitä Suomen matkailukesälle

Finpron Visit Finland -yksikön Matkailijatutkimuksen mukaan kiinalaiset ja japanilaiset matkailijat korvasivat viime vuonna venäläismatkailijoiden vähenemistä Suomessa. Saksa ja muut Euroopan maat ovat Kiinan ja Japanin ohella maita, joihin Visit Finland panostaa vahvasti markkinointi- ja myyntityössään.

– Tavoitteenamme on kasvattaa matkailua Suomeen sekä Aasian että Euroopan maista. Saamiemme tietojen perusteella Suomen kesän kysyntä Saksassa olisi hiukan kasvanut ja matkayhtiöiden edustajien mukaan Suomi on vetänyt vuotta 2015 paremmin. Myös Isosta-Britanniasta ja Italiasta on samanlaista varovaisen positiivista signaalia. Ranskalaisten into tehdä ulkomaanmatkoja on puolestaan vähentynyt, Virkkunen kertoo.

Venäläisten matkailijoiden määrän odotetaan sen sijaan hieman laskevan, sillä heikko valuuttakurssi ja haasteelliseksi koettu viisumin hakeminen vähentävät venäläisten matkailuhalukkuutta Suomeen ja muualle Eurooppaan.

– Meillä on käynnissä kolme työ- ja elinkeinoministeriön rahoittamaa kasvuohjelmaa, joissa Suomea tuodaan esiin matkailumaana uudella tavalla. Kasvuohjelmista FinRelax keskittyy rakentamaan Suomesta hyvinvointimatkailun kärkimaata erityisesti saksalaisille, japanilaisille ja venäläisille. Merellinen saaristo -ohjelmamme kehittää ja myy rannikkoalueille suunnattuja matkapaketteja Euroopan maissa, Virkkunen kertoo.

Stopover Finland puolestaan on suunnattu Helsinki-Vantaan -lentoaseman kautta maailmalle matkustaville aasialaisille, joita houkutellaan pysähtymään Suomeen.

– Varsinkin kokeneet matkailijat hakevat Suomesta uudenlaisia elämyksiä esimerkiksi ainutlaatuiseen, puhtaaseen luontoon sekä suomalaiseen kulttuuriin liittyen. Näihin toiveisiin pyrimme kasvuohjelmilla vastaamaan. Matkailu on Suomen suurimpia vientialoja, jonka kasvattamiseen meillä on hyvät lähtökohdat, Virkkunen sanoo.

Ulkomaiset matkailijat Suomessa

• Visit Finlandin matkailijatutkimuksen mukaan Suomessa vieraili vuonna 2015 yhteensä 7,4 miljoonaa ulkomaista matkailijaa.
  • Suomeen odotetaan tänä kesänä eniten yöpymisiä Ruotsista, Venäjältä, Virosta, Saksasta, Iso-Britanniasta, Kiinasta, Japanista ja Yhdysvalloista.
  • Suosituimmat kuukaudet ovat perinteisesti olleet kesä-, heinä ja elokuu, jolloin Suomessa tehdään yli kolmasosa kaikista ulkomaisten matkailijoiden yöpymisistä.
  • Suomessa yöpyneistä ulkomaalaisista matkailijoista yli 40 prosenttia yöpyi viime kesänä maksuttomassa majoituksessa, esimerkiksi omassa asunnossa tai tuttavien luona. Viidennes yöpyi vuokramökeissä tai vuokra-asunnoissa.
  • Matkailijatutkimuksen mukaan eniten rahaa matkapäivää kohden käyttivät vuonna 2015 kiinalaiset ja japanilaiset matkailijat: japanilaiset keskimäärin 183 euroa ja kiinalaiset 137 euroa.
  • Ulkomaisten matkailijoiden Suomeen tuoma vientiin rinnastettava matkailutulo oli 4,03 miljardia euroa vuonna 2014.

Paavo Virkkunen, johtaja, Visit Finland, Finpro, puh. 040 766 6355 paavo.virkkunen(a)finpro.fi
Hetta Huittinen, viestintäpäällikkö, Finpro, 040 033 9597, hetta.huittinen(a)finpro.fi

Visit Finland vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana ulkomailta Suomeen suuntautuvan matkailun edistämisestä. Visit Finland tukee alan yrityksiä ja yritysryhmiä kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailupalvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Ulkomaisten matkailijoiden Suomeen tuoma vientiin rinnastettava matkailutulo oli yli 4 miljardia euroa vuonna 2014. Visit Finland on osa Finpro Oy:tä. www.visitfinland.fi

Finpro auttaa suomalaisia pk-yrityksiä kansainvälistymään, hankkii Suomeen lisää ulkomaisia investointeja ja kasvattaa ulkomaisten matkailijoiden virtaa Suomeen. Finpron muodostavat Export Finland, Visit Finland ja Invest in Finland. Finpro on julkinen toimija, jonka 240 asiantuntijaa toimii 37 vientikeskuksessa 31 maassa ja 6 aluetoimistossa Suomessa. www.finpro.fi