Suomen suurimman IKEA-tavaratalon rakentaminen alkaa Tampereella

Kesällä 2010 avattavan Tampereen IKEA-tavaratalon rakentaminen käynnistettiin tänään peruskiven muurauksella. Rakennustöiden lisäksi myös 280 työntekijän rekrytointi käy kuumana.

Helpotusta taantumaan ja Tampereen tiukkaan työllisyystilanteeseen lupaavan Suomen suurimman IKEA-tavaratalon pinta-ala on 35 000 neliömetriä, joka vastaa yli viittä jalkapallokenttää. Tavaratalon lisäksi yli sadantuhannen neliömetrin tontille rakennetaan 1200 autopaikkaa. Työntekijöitä, niin osa- kuin kokoaikaisia palkataan yhteensä 280. - Haemme henkilökuntaa hyvin monipuolisiin tehtäviin ravintolasta, myyntiin ja sisustukseen, henkilöstöhallintoon ja kiinteistöhuoltoon, logistiikkaan sekä IT-palveluihin. Innostus kodin sisustamisesta ja asiakaspalvelutyöstä ovat tärkeässä asemassa, kertoo Tampereen IKEA-tavaratalon johtaja Juha Taskinen. Taskinen on kahdenkymmenen vuoden kokemuksella varustettu pitkän linjan ikealainen. Hän aloitti osa-aikaisena työntekijänä Tukholman IKEA Kungens Kurva -tavaratalossa vuonna 1989. Ennen Tampereelle siirtymistä Taskinen ehti työskennellä muun muassa Venäjällä logistiikkapäällikkönä ja projektipäällikkönä sekä olla mukana avaamassa Moskovan IKEA-tavarataloja ja keskusvarastoa. - Tärkeintä työssä on IKEA-arvojen mukainen hyvä työympäristö ja -yhteisö. Kun nämä perusasiat ovat kunnossa, se myös välittyy asiakkaalle miellyttävänä ostokokemuksena. Lisäksi ympäristöystävällisten ratkaisujen löytäminen, kuten maalämmön hyödyntäminen ja toimivat liikenneyhteydet, ovat minulle tärkeitä, Taskinen kiteyttää. Kesällä 2010 valmistuva IKEA-tavaratalon valikoimiin kuuluu 8 500 erilaista tuotetta. Ravintolaan on luvassa 750 asiakaspaikkaa, ja sujuvan asiakaspalvelun tavaratalossa puolestaan takaavat 12 kassaa sekä 24 itsepalvelukassaa. Muiden IKEA-tavaratalojen tapaan myös Tampereen tavarataloon rakennetaan lasten leikkihuone Småland sekä ruotsalaisia ruokatuotteita myyvä Swedish Food Market.