Suomessa kuntoillaan pikkurahalla

Vuodenvaihteessa tehdyt kuntoilulupaukset ovat nyt kovalla koetuksella. Kulutusluottoihin erikoistuneen BIGBANKin tuoreen kyselyn vastauksista selviää, että Suomessa ei törsätä kuntoiluun. Lainalla liikuntaharrastuksia rahoitetaan harvoin.

BIGBANKin teettämän kyselyn vastaajista puolet (50 %) kertoi käyttävänsä kuntoiluun korkeintaan 25 euroa kuukaudessa, ja selvä enemmistö (92 %) selviytyi liikuntaharrastuksistaan sadalla eurolla tai sitä pienemmällä summalla kuussa. Tyyriimpien, yli 200 euroa kuussa maksavien liikuntaharrastusten ystäviä oli vain kaksi prosenttia vastaajista.

Miespuoliset vastaajat olivat taipuvaisia käyttämään kuntoiluharrastuksiin hieman naisvastaajia enemmän rahaa. 25–34- ja 35–49-vuotiaiden vastaajien keskuudessa rahankäyttö oli aavistuksen muita ikäluokkia suurempaa, mutta erot jäivät tältäkin osalta pieniksi. Korkeintaan 25 euron suuruisia liikuntabudjetteja löytyi selvästi eniten 50-vuotiailta ja sitä vanhemmilta vastaajilta. Pääkaupunkiseudulla ja yli 30 000 asukkaan kaupungeissa kuntoiluun kului hieman maaseutukuntia yleisemmin yli 25 euroa kuussa.

Kuntoiluun liittyvässä rahankäytössä heijastui myös vastaajien tulotaso. 30 000 euroa vuodessa tai vähemmän ansaitsevien joukossa useimmat käyttivät kuntoiluharrastuksiinsa kuussa enintään 25 euroa. Tätä suuremmissa tuloluokissa tyypillisin liikuntabudjetti oli suuruudeltaan 26–100 euroa. Lähes joka viidennen (17 %) yli 50 000 euroa vuodessa ansaitsevan vastaajan kuntoiluharrastukset maksoivat enemmän kuin sata euroa kuussa.

Harva liikkuu lainarahalla

Lainan ottaminen kuntoiluharrastuksia varten on harvinaista. Kaikista vastaajista vain seitsemän prosenttia kertoi ottaneensa lainaa liikuntaharrastuksia varten.

"Trendi ei vaikuta kovin yllättävältä, sillä lainahakemustemme perusteella huomattavasti yleisempiä lainanoton syitä ovat esimerkiksi remontit, sisustaminen ja auton korjaus", kertoo BIGBANKin Suomen maajohtaja Veiko Kandla. "Monille vastaajille liikkuminen näyttää olevan halpaa huvia. Se, että näin pienistä kuukausimenoista selvitään tyypillisesti ilman lainarahaa, kertoo terveistä kulutustottumuksista."

Kunnon kohottaminen vaikuttaa myös pitävän pintansa yleisenä uudenvuodenlupauksena. BIGBANKin kyselyyn vastanneista yli kolmasosa (35 %) ilmoitti tehneensä vuodenvaihteessa kuntoiluun liittyviä lupauksia. Naisvastaajien keskuudessa luku oli 39 %, miehillä taas 29 %. Kuntoiluaiheiset uudenvuodenlupaukset olivat myös yleisempiä alle 25-vuotiaiden vastaajien joukossa sekä pääkaupunkiseudulla ja muissa yli 30 000 asukkaan kaupungeissa. Alle 10 000 euroa vuodessa ansaitsevista vastaajista kuntoiluun liittyviä uudenvuodenlupauksia teki lähes joka toinen (48 %).

BIGBANKin helmikuussa 2013 toteuttamaan verkkokyselyyn osallistui yli 800 vastaajaa. Kyselyn vastaajat saatiin BIGBANKin asiakasrekisteristä.

Lisätiedot: Suomen sivuliikkeen johtaja Veiko Kandla, veiko.kandla@bigbank.fi

BIGBANK AS on virolaiseen pääomaan perustuva kulutusluottoihin erikoistunut pankki, jolla on sivuliikkeet Suomessa, Ruotsissa, Latviassa, Liettuassa ja Espanjassa ja joka tarjoaa tuotteitaan rajat ylittävänä palveluna myös Itävallassa, Saksassa ja Alankomaissa.