Suomi luottaa humppaan

Peliyhtiö Unibet pitää humppaorkesteri Eläkeläisiä todennäköisimpänä ehdokkaana Suomen euroviisuedustajaksi Osloon. Tänä vuonna karsintaan erikseen kutsuttuja artisteja hätistelee kuitenkin myös kolme vahvaa, yleisöäänestyksessä menestynyttä kokoonpanoa. Suomen euroviisuedustaja ratkeaa lopulta kolmen alkukarsinnan jälkeen 30.1.

Unibetin vedonlyöntikertoimien mukaan 90-luvun alussa Joensuussa perustettu Eläkeläiset on Suomen euroviisukarsintojen selkeä ennakkosuosikki. Saksankielisessä Euroopassakin mainetta niittäneen humppayhtyeen karsintavoitto toisi vedonlyöjien rahat takaisin kolminkertaisina. Kaula muihin kilpailijoihin on selkeä: Eläkeläisten kannoilla seuraa laulaja-lauluntekijä Heli Kajo kertoimella 6,5. Kolmanneksi kirii hallitseva tangokuningas Amadeus Lundberg kertoimella 8. Todennäköisesti viisuihin lähdetään siis tänäkin vuonna rohkeasti kieli poskessa. Karsintoihin erikseen kutsuttujen artistien lisäksi huomiota ovat herättäneet kolme yleisöäänestyksessä menestynyttä esiintyjää. Heistä suurimmat odotukset on saanut osakseen listan jaetulle viidennelle sijalle kohonnut kiharatukkainen indie-ilmiö Bääbs eli Päivi Kankaro, joka lähtee karsintoihin uskollisen kannattajakuntansa tukemana voittokertoimella 12. Toinen yleisön suosikki, rock-henkinen tyttöbändi Sister Twister, on kertoimellaan 15 tasoissa muun muassa Maria Lundin sekä Veeti Kallion kanssa. Tuttuja nimiä löytyy myös aivan ehdokkaiden häntäpäästä. Unibetin kerrointen mukaan varmimmin rannalle jäävät rockyhtye Boys of the Bandin ohella pianotaituri Antti Kleemola sekä oopperalaulajanakin tunnettu tenori Pentti Hietanen. Peränpitäjien ponnistus jumbosijalta karsintavoittoon poikisi vedonlyöjien rahat takaisin peräti 25-kertaisina. Unibetin voittokertoimet Suomen euroviisukarsintojen voittaja 2010 Eläkeläiset 3,00 Heli Kajo 6,50 Amadeus 8,00 Monday 8,00 Osmo Ikonen 12,00 Bääbs 12,00 Nina Lassander 15,00 Sister Twister 15,00 Maria Lund 15,00 Veeti Kallio 15,00 Kuunkuiskaajat 20,00 Linn 20,00 Pentti Hietanen 25,00 Antti Kleemola 25,00 Boys of the Band (BOB) 25,00