Suomi-Soffa voi jatkaa erikoistarjousten ja loppuunmyyntien mainostamista

Kuluttaja-asiamiehen vaatimus Suomi-Soffan sohvien alennusmyyntimarkkinoinnin rajoittamiseksi hyväksyttiin markkinaoikeudessa vain osittain 22.12.2009. Suomi-Soffa saa edelleen viestiä alennusmyynneistä, erikoistarjouksista ja loppuunmyynneistä kuluttajille.

Suomi-Soffan näkemyksen mukaan kuluttaja-asiamiehen kieltovaatimus ja sen perustelut olivat ilmeisessä ristiriidassa Kuluttajaviraston oman ohjeistuksen kanssa, koska kuluttaja-asiamies niputti kaikki markkinointiviestinnässä käytetyt hintaan liittyvät ilmaisut kuuluvaksi alennusmyynti-käsitteen alle. - Olemme tyytyväisiä siihen, ettei markkinaoikeudessa tulkittu kaikkia Suomi-Soffan hintailmoittelua koskevia viestejä alennusmyynti-ilmoitteluksi. Voimme jatkaa normaalisti alennusmyyntien, erikoistarjousten ja loppuunmyyntien käyttöä noudattamalla niitä koskevia ohjeita. Alennusmyynti-termin käyttöä ja käytön kestoa sen sijaan rajoitetaan”, Suomi-Soffan toimitusjohtaja Harri Toivainen sanoo. Suomi-Soffa katsoo, että se ei ole ylläpitänyt sohvien alennusmyyntiä kuluttajansuojalain vastaisesti, vaan käyttänyt sohvien markkinoinnissa alennusmyyntejä, erikoistarjouksia, loppuunmyyntejä ja muita kampanjoita lain mukaisesti. Suomi-Soffan mainoksissa ei ole väitetty alennusten tai erikoistarjousten koskevan aina kaikkia sohvia, vaan kyseessä olevat tuotteet on selvästi yksilöity. Kysymyksessä on kuluttajan etu - Tuotteen hankinta normaalia edullisemmalla hinnalla on kuluttajan etu. Huonekalualan elinkeinonharjoittajilla ei ole varaa makuuttaa kookkaita huonekaluja varastossa, vaan tuotteet, jotka uhkaavat jäädä myymättä normaalihinnalla, on saatava kiertoon ja kaupaksi uusien mallien alta. Monipuolinen markkinointi palvelee kuluttajia, kun tieto edullisista kalusteista on kaikkien saatavilla, Toivainen korostaa. Markkinaoikeus yhtyi Suomi-Soffan kantaan siitä, että kuluttaja-asiamiehen kieltovaatimuksen hyväksyminen kokonaan olisi johtanut täysin kestämättömään tilanteeseen. Se olisi käytännössä lopettanut hyvin suuren osan kuluttajamarkkinoinnista Suomessa, koska päätöstä olisi pitänyt soveltaa kaikkiin mainostajiin samalla tavalla. - Käymme päätöksen perustelut huolellisesti läpi ja teemme sen jälkeen päätöksen valittamisesta. Päätös on koko toimialan ja kaikkia myynninedistämiskeinoja käyttävien markkinoijien näkökulmasta tärkeä, joten siihen on lähtökohtaisesti hyvä saada korkeimman oikeuden kannanotto, Toivainen sanoo. Suomi-Soffa SSF Oy ja Suomi-Soffa Tehdas Oy työllistävät yli 400 työntekijää. Suomi-Soffalla on 24 myymälää eri puolilla Suomea ja lisäksi tehdas Kajaanissa. Yhtiöllä on sekä omaa tuotantoa että tuontia ulkomailta. Laajan sohvavalikoiman lisäksi Suomi-Soffa myy muita kodin huonekaluja kuten lastenkalusteita, ruokailuryhmiä, sänkyjä ja patjoja, kesäkalusteita sekä erityistarpeisiin kehitettyjä Onni-kalusteita. Kotimainen valmistus ja mittatilaustyö palvelevat myös yritysasiakkaita.