Suomi vaarassa menettää yli 40 000 teollisuuden työpaikkaa lähivuosina

The Boston Consulting Groupin tuoreen tutkimuksen mukaan Suomi, Ruotsi, Tanska ja Norja ovat menettämässä arviolta yhteensä 200 000 valmistavan teollisuuden työpaikkaa vuoteen 2020 mennessä. Maiden kilpailukyvyn kohentaminen vaatii rohkeita ratkaisuja.

Kansainvälinen kysyntä ja työvoimakustannukset ovat viime vuosikymmeninä kannustaneet teollisuusyrityksiä siirtämään tuotteidensa valmistusta kehittyvillä markkinoille, erityisesti Kiinaan. The Boston Consulting Groupin (BCG) Revitalizing Nordic Manufacturing -tutkimuksen mukaan Suomi tulee menettämään arviolta 42 000 valmistavan teollisuuden työpaikkaa vuoteen 2020 mennessä, mikäli maa ei pysty parantamaan kilpailukykyään.

Yritykset ovat siirtäneet tuotantoaan maihin, joissa kysyntä kasvaa. Tuotannon kotimaata valitessaan yritykset arvioivat toisaalta myös esimerkiksi työvoimakustannuksia, työlainsäädäntöä, koulutustasoa, verotusta ja poliittista vakautta. Näihin asioihin Suomella on mahdollisuus vaikuttaa, sanoo The Boston Consulting Groupin Pohjoismaiden teollisuussektorista vastaava partneri Pekka Vanne.

Vaikka palkkataso kehittyvillä markkinoilla on nousussa, ovat työvoimakustannukset Kiinassa ja Itä-Euroopassa edelleen 80–90 prosenttia Pohjoismaita alhaisemmat.

Kilpailukyvyn kohentaminen vaatii rakenteellisia muutoksia

BCG:n tutkimuksen mukaan Suomen vahvuuksia kansainvälisessä kilpailussa ovat koulutettu työvoima, kohtuuhintainen energia, luonnonvarojen saatavuus sekä vahva tutkimus- ja kehitysyhteistyö teollisuuden, yliopistojen ja valtion rahoittamien tutkimuslaitosten välillä.

– Suomen tulisi pyrkiä pitämään kiinni ainakin valmistavan teollisuuden työpaikoista, jotka olisivat siirtymässä Itä-Eurooppaan tai muualle lähialueille. Kansainvälisen kysynnän muutoksiin ja suhdanteisiin emme Suomessa voi vaikuttaa, Vanne toteaa.

Valmistavan teollisuuden työpaikat ovat kansantaloudellisesti tärkeitä, koska niiden kerrannaisvaikutukset työllistymiselle ovat merkittävät. Arvioiden mukaan yhden valmistavan teollisuuden työpaikan ympärille syntyy keskimäärin 2,2 uutta työpaikkaa erityisesti palvelusektorille.

Yhdysvallat on onnistunut kääntämään kurssiaan

Maiden kilpailukykyä verrattaessa Yhdysvallat eroaa selvästi Pohjoismaista. Maan piristynyt kysyntä kotimarkkinoilla ja parantunut kilpailukyky houkuttelee jälleen teollisuusyrityksiä siirtämään tuotantoaan takaisin Yhdysvaltoihin. Pohjoismaihin verrattuna Yhdysvaltain vahvuutena ovat suurten kotimarkkinoiden lisäksi joustavat palkkaus- ja irtisanomiskäytännöt ja alhaisemmat työvoimakustannukset.

– Tutkimuksemme mukaan Yhdysvaltoihin on syntymässä 2,5–5 miljoonaa uutta työpaikkaa valmistavan teollisuuden ympärille vuoteen 2020 mennessä. Myös naapurimaa Meksiko on houkutteleva valmistusmaa monille teollisuusyrityksille sen sijainnin ja työvoimakustannusten ansiosta, Vanne sanoo.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:
Jatta Lindström, Marketing Coordinator, BCG Helsinki, Tel. +358 9 8568 6000, lindstrom.jatta@bcg.com

The Boston Consulting Group (BCG) on johtava liikkeenjohdon konsulttiyritys. Yritys toimii globaalisti 43 maassa ja sen palveluksessa työskentelee yli 6 200 konsulttia. BCG:n asiakkaita ovat maailman johtavat yritykset useilta eri toimialoilta muun muassa finanssi- ja energia-aloilta, teollisuudesta, julkiselta sektorilta, teknologiayrityksistä, kuluttajatuotteista ja terveydenhuollosta. BCG on perustettu vuonna 1963 Bostonissa, Yhdysvalloissa. Yritys täyttää tänä vuonna 50 vuotta. BCG:n Helsingin toimisto avattiin 1995. Lisätietoja www.bcg.com.