Suomi vahvoissa lähtöasetelmissa historian suurimpaan maailmannäyttelyyn Kiinassa

Suomalaiset yritykset ja yhteisöt ovat vahvasti mukana Shanghain maailmannäyttelyssä, josta on tulossa historian suurin. Suomen hanke ja erityisesti Kirnu-paviljonki kerää jatkuvasti suuresti huomiota Shanghaissa ja muualla Kiinassa.

Historian suurin maailmannäyttely Shanghaissa avaa virallisesti ovensa 1. toukokuuta ja päättyy lokakuun viimeiseen päivään. Expoon odotetaan yli 70 miljoonaa vierasta, joista noin 95 prosenttia on kiinalaisia. Noin kahdella sadalla suomalaisyrityksellä on investointeja Kiinassa yhteensä yli 7 miljardin euron arvosta. Shanghai ja sen lähialueet on suurin suomalaisyritysten ja toimijoiden keskittymä Kiinassa, jossa asuu lähes tuhat suomalaista. Suomen Expo 2010 -hankkeessa on mukana suuri joukko suomalaisia yrityksiä ja yhteisöjä. Hankkeen pääkumppaneita ovat Greater Helsinki Promotion, Kone ja Nokia. Julkistettuja kumppanuuksia on yhteensä jo yli 40. - Koko Suomi on mukana EXPO-hankkeessa ja Kiinaan ollaan menossa reippaalla voittaja-asenteella. Kilpailussa kävijöiden huomiosta hyödynnetään rohkeasti myös hieman epätavanomaisempia keinoja erottautua, esimerkkinä yhteistyökumppanimme Animan the Daily Ape Show -videot, Suomen EXPO-hankkeen viestintäjohtaja Mikko Puustinen kertoo. Kulttuuri ja Kirnun arkkitehtuuri ihastuttavat Kiinassa Suomen paviljonki, Kirnu, on saanut laajaa ja myönteistä huomiota Kiinassa sekä erityisesti Shanghaissa. Kiinalaiset tiedotusvälineet ovat panneet merkille Kirnun korkealaatuisen arkkitehtuurin, sen toiminnalliset vahvuudet sekä kestävään kehitykseen pohjautuvat ratkaisut. Kirnu on suunniteltu purettavaksi, siirrettäväksi ja uudelleenkoottavaksi Expon jälkeen. - Paviljongin julkisivu on valmis ja paviljongin viimeistely sisältäpäin on käynnissä. Tämä koskee niin ensimmäisen kerroksen myymälä- ja kahvilatilaa, toisen kerroksen näyttelytilaa kuin kolmannen kerroksen kokous- ja konferenssitiloja. Poikkeuksellisesta, noin kymmenen metrin korkeasta näyttelytilasta odotetaan yhtä valovoimaisimpaa paviljongin vetovoimatekijää Expon aikana. Suomi on mukana Expossa ennennäkemättömän aktiivisesti kulttuurin saralla. Painopistealueet ovat musiikki, muotoilu ja arkkitehtuuri. - Pitkän tähtäimen tavoitteena on suomalaisen kulttuurin kaupallinen vieminen Kiinaan ja muualle maailmaan. Tapahtumakärkenä toimii 27. toukokuuta järjestettävä Suomi-päivä. Kulttuurituotantojen johtavana ajatuksena on ”Sharing Inspiration” – yhteistoiminta ja verkostoituminen kiinalaisten kanssa – joka on myös Suomen Expo-hankkeen iskulause, Puustinen toteaa. Kiina tutuksi Helsingistä käsin 11.2. järjestetty Finland at Expo -tilaisuus saa jatkoa heti perjantaina 12.2. SNOWBALL -tapahtumassa Kiasmassa klo 12-16, kun suomalaiset Kiinassa toimivat arkkitehtitoimistot kertovat vientikokemuksistaan arkkitehtiseminaarissa. Kiinalaiseen kulttuuriin ja Shanghai EXPO 2010 -paviljonkeihin voi tutustua lauantaina 13.2. klo 14-18 Lasipalatsin aukiolla järjestettävässä Kiinalaisen uudenvuoden tapahtumassa. Tapahtuman järjestävät Helsingin ja Pekingin kaupungit. Tapahtumassa on luvassa myös maistiaisia Shanghai EXPOn Suomen kulttuuriohjelmasta, aukiolla esiintyy myös muun muassa Kimmo Pohjonen yhdessä kiinalaisen Pipa-soittajan, Lin Di:n kanssa. Lisäksi aukion ulkoständeissä voi tutustua EXPO-paviljonkeihin. Ilta huipentuu suureen kiinalaiseen ilotulitukseen Töölönlahdella. Pe 12.2.2010 klo 12-16 SNOWBALL - arkkitehtuurivientiä Kiinaan Paikka: Kiasman seminaaritila, Mannerheiminaukio 2, Helsinki. Vapaa pääsy! www.snowballarchitecture.fi La 13.2.2010 klo 14-18 KIINALAINEN UUSIVUOSI Paikka: Lasipalatsin aukio. Vapaa pääsy! www.kiinalainenvuosi.fi