• Pohjoisranta BCW Oy/

Swiss Post ja La Poste yhdistävät yritystensä kansainvälisen postitoiminnan ASENDIA -nimen alle – Suomessa ASENDIAA edustaa myyntihenkilöstö

Swiss Post ja La Poste ovat aloittaneet yhteistyön kansainvälisten postinvälitystoimintojensa osalta 6.7., saatuaan järjestelylle kaikki tarvittavat hyväksynnät. Osapuolet ilmoittivat yhteisyrityksen perustamissuunnitelmista joulukuussa 2011. Yritykset tuovat markkinoille ASENDIA by La Poste and Swiss Post -yhteisyrityksen, jossa kummallakin osapuolella on yhtä suuri omistusosuus. Yritys tähtää johtavaan asemaan kansainvälisissä yrittäjiltä kuluttajille suuntautuvissa B2C-postiratkaisuissa. Suomessa ASENDIAA edustaa myyntihenkilöstö Vantaalla.

Swiss Post ja La Poste tuovat markkinoille yhteisyrityksen nimeltä ASENDIA saatuaan järjestelylle kaikki tarvittavat hyväksynnät. ASENDIA yhdistää Swiss Postin (Swiss Post International) ja La Posten (La Poste Global Mail) kansainvälisen postinvälitystoiminnan osaamisen ja verkostot. ASENDIALLA on yli tuhat työntekijää, ja se toimii kolmessa keskeisessä maanosassa: Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja Aasiassa, yli 25 toimipisteessä 15 eri maassa.

ASENDIAN liikevaihto on yli 400 miljoonaa euroa, ja se on yksi maailman suurimmista kansainvälisten postipalvelujen tarjoajista. Alan koko markkinoiden arvioitu liikevaihto on yli 10 miljardia euroa (2011), ja esimerkiksi markkinoinnin, kuvastojen ja pientavaroiden osalta ennakoidaan vahvaa kasvua.

ASENDIASSA yhdistyvät La Posten ja Swiss Postin vahvuudet ja arvot. Yhteisyritys keskittyy parantamaan jo olemassa olevaa palvelutarjontaa sekä kehittämään uusia, innovatiivisia ratkaisuja asiakkaidensa eduksi.

ASENDIAN hallituksen puheenjohtajaksi on määritetty Ulrich Hurni, joka toimii Post Mailin johtajana ja Swiss Postin varatoimitusjohtajana. Marc Pontet, joka aiemmin oli La Posten varatoimitusjohtaja ja vastasi markkinoinnista ja myynnistä Courrierissa, sekä toimi La Posten Global Mail:in toimitusjohtajana, on nimetty ASENDIAN toimitusjohtajaksi.

*Lukuun ottamatta Ranskan ja Sveitsin tuonti- ja vientiliiketoimintaa, jäävät yleiset postipalvelut näissä maissa yhteishankkeen ulkopuolelle.

ASENDIAN brändinimi ja visuaalinen ilme on suunniteltu kuvastamaan yrityksen päämääriä ja arvoja.

Brändiä tukee motto "Osoitteena maailma", joka kuvastaa ASENDIAN sitoumusta nykyisiä ja tulevia asiakkaita kohtaan tarjoamalla heille kansainvälisiä B2C ratkaisuja, jotka tukevat asiakkaiden kansainvälistä kasvua ja sijoituksia.

La Poste ja Swiss Post ottavat innolla tämän lisäaskeleen kansainvälisen postiliiketoimintansa kehittämisessä. Yhteisyritys on tärkeä molemmille konserneille, samoin kuin asiakkaillemme", toteaa ASENDIAN hallituksen puheenjohtaja Ulrich Hurni.

"Luomalla ASENDIAN, La Poste ja Swiss Post yhdistävät vankan osaamisensa ja ratkaisunsa, jotta he voivat tarjota kansainvälisille asiakkailleen innovatiivisia ratkaisuja ja tukea heitä heidän kehityshankkeissaan, sanoo ASENDIAN toimitusjohtaja Marc Pontet.

ASENDIAN profiili

ASENDIAN liiketoimintaan kuuluu kansainvälisiä postipalveluja: postin, esitteiden, lehtien ja alle 2 kg:n painoisten pakettien lähetys ja toimitus sekä asiakkaiden arvoketjun palvelemiseen liittyvän osaamisen kehittäminen (www.asendia.com).

ASENDIAN pääkonttorit sijaitsevat Pariisissa ja Bernissä.

Toimintamaat: Alankomaat, Belgia, Espanja, Hongkong, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Norja, Ranska, Ruotsi, Saksa, Singapore, Sveitsi, Tanska ja USA.

[Tämän hetkiset yritykset, joista ASENDIA koostuu: Brokers Worldwide, Priority Post ja La Poste Office of Exchange Yhdysvalloissa, SPI Singapore ja SPI Hong Kong Aasiassa, SPI Germany ja La Poste Deutschland Saksassa, BTB Mailflight, SPI UK ja La Poste UK Isossa-Britanniassa; lisäksi SPI Netherlands, Mail Partner Spain, Allied Business Company of Mail Services, SPI Austria, SP Porta a Porta, SPI Belgium, SPI Scandinavia, SPI Norway, Edi Group, Export & Distribution Services, Media Data Services, SPI France ja La Poste Kansainvälinen postiratkaisu, - The International Mail Solution, koko manner-Euroopassa.]

ASENDIA Board of Directors

Ulrich Hurni, Chairman Deputy CEO of Swiss Post Group, Head of PostMail
Nicolas Routier, Vice-Chairman Deputy CEO of Groupe La Poste, CEO of Courrier, Chairman of Sofipost
Frank Marthaler Head of Swiss Post Solutions, Member of Swiss Post Group Executive Management
Xavier Girre Deputy CEO, CFO of Groupe La Poste
Dieter Bambauer Head of PostLogistics, Member of Swiss Post Group Executive Management
Christian Emery COO Europe of Geopost Group

ASENDIA Management Board

Marc Pontet

Chief Executive Officer
Daniel Bättig

Deputy CEO, Chief Financial Officer and Executive Director Asia
Béatrice Roux

Deputy CEO, Executive Director Europe
Marina Bartetzko-Meyer

Chief Marketing Officer
Sabine Graf

Chief Human Resources Officer
Michael J. Hastings

Executive Director North America
Renaud Marlière

Chief Sales Officer
André M. Maurer

Chief Operations Officer

Yhteystiedot
Swiss Post International Finland   +358 50 388 1106    eeva.ahotupa@pohjoisranta.fi
La Poste, mediapalvelu          +33 1 55 44 22 36                      david2.drujon@laposte.fr
La Poste, lehdistöaineistot     +33 1 55 44 22 43                   jacques.gourier@laposte.fr
Swiss Post, mediapalvelu      +41 58 338 13 07                             presse@swisspost.ch

SWISS POST
Swiss Post on Sveitsin valtion omistama julkinen osakeyhtiö. Swiss Post -konsernilla on 61 500 työntekijää, joista 7 700 työskentelee Sveitsin ulkopuolella. Yrityksen liikevoitto vuonna 2011 oli 8,6 miljardia Sveitsin frangia ja liiketulos 908 miljoonaa frangia. Noin 13 prosenttia liikevoitosta tuli ulkomaan toiminnoista. Kansainvälisen postiliiketoiminnan liiketulos oli 51 miljoonaa frangia, ja liikevoittoa kansainvälisestä postiliiketoiminnasta kertyi 780 miljoonaa frangia. Kotimaisessa postiliikenteessä Swiss Post kuljetti 2,3 miljardia osoitteellista kirjettä, 1,3 miljardia osoitteetonta lähetystä, 1,3 miljardia sanomalehteä ja yli 107 miljoonaa pakettia. Yritys on myös merkittävä tekijä Sveitsin yksityisasiakkaille suunnatussa pankkitoiminnassa.
www.swisspost.ch

LA POSTE
La Poste on osakeyhtiö, joka on 100% julkisesti omistettu (alkaen 1. maaliskuuta 2010). Tämän innovatiivisen ja monialaisen konsernin neljä päätoimintoa ovat: posti, pikalähetykset, pankkitoiminta sekä La Poste jälleenmyyntibrändi. Joka vuosi La Posten 17 000 toimipisteessä käy noin 45 miljoonaa yksityis- ja 3,5 miljoonaa yritysasiakasta. Paperi- ja digitaalisen maailman parhaat puolet yhdistäen sekä uusimpiin teknologioihin ja postialan korkean tason ammattilaisverkostoon nojaten La Poste haluaa muuttaa postin lähettämisen asiakkassuhteiden ykkösviestimeksi. Vuonna 2011 La Poste konsernilla oli 21,3 miljardin euron liikevaihto ja yli 268 000 työntekijää. La Poste tavoittelee Euroopan johtajuutta paikallisissa posti- ja pankkipalveluissa vuoteen 2015 mennessä. Arvojaan ja julkisen palvelun päämääriään seuraten, sitoutuneiden postityöntekijöidensä avulla, La Posten tavoitteena on tulla kiintopisteeksi modernin julkisen yrittämisen sektorilla
www.laposte.fr/legroupe